piątek, 5 września 2025

Czwarta para pancerników dla japońskiej MW

Dziś dwa kolejne pancerniki dla floty japońskiej, oparte o francuski projekt, kończące ten mini-cykl japoński. Tym razem podstawą jest jeden z wstępnych projektów pancernika Charles Martel z 1890 r., autorstwa inż. Ernesta Huina (autora Hoche’a, co jak mniemam, jest wyczuwalne w sylwetce;)) Jest to już jednak okręt kolejnej generacji, z opancerzeniem ze stali niklowej oraz – przede wszystkim – z długolufowymi działami na proch bezdymny. Okręt ma wyporność 11600 ton, rozwija 17 w. i jest uzbrojony 2 działa 305 mm L/45 i 2 – 274 mm L/45, 8 szybkostrzelnych kal. 138 m (wszystkie w wieżach), a do tego lekkie działka przeciw torpedowcom.
W ten oto sposób, u progu wojny z Chinami, flota japońska dysponowałaby niebagatelną siłą aż 8 nowoczesnych pancerników. Może więc trzeba by jeszcze pomyśleć o uzupełnieniu ich odpowiednimi siłami krążowniczymi? Realnie, Japończycy mieli w latach 80-tych tylko 2 okręty typu Naniwa (nieszczęsnego Unebi trudno liczyć), więc jest tu pole do zagospodarowania ;)










Harima, japanese battleship laid down 1891 (Engine 1892)

Displacement:
    10 520 t light; 10 930 t standard; 11 602 t normal; 12 139 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    389,70 ft / 389,21 ft x 67,78 ft x 25,95 ft (normal load)
    118,78 m / 118,63 m x 20,66 m  x 7,91 m

Armament:
      2 - 12,01" / 305 mm guns in single mounts, 826,75lbs / 375,01kg shells, 1887 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread
      2 - 10,79" / 274 mm guns in single mounts, 599,41lbs / 271,89kg shells, 1887 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on side, all amidships
      8 - 5,43" / 138 mm guns in single mounts, 77,78lbs / 35,28kg shells, 1888 Model
      Quick firing guns in turrets (on barbettes)
      on side, evenly spread
      8 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 2,93lbs / 1,33kg shells, 1885 Model
      Quick firing guns in deck mounts 
      on side, evenly spread, all raised mounts
      12 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,43lbs / 0,65kg shells, 1885 Model
      Quick firing guns in deck mounts 
      on centreline ends, evenly spread, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 3 515 lbs / 1 594 kg
    Shells per gun, main battery: 85
    4 - 17,7" / 450 mm above water torpedoes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    15,7" / 400 mm    170,54 ft / 51,98 m    8,33 ft / 2,54 m
    Ends:    9,84" / 250 mm    218,37 ft / 66,56 m    8,33 ft / 2,54 m
      Main Belt covers 67% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    15,0" / 380 mm    7,87" / 200 mm        15,0" / 380 mm
    2nd:    11,8" / 300 mm    5,91" / 150 mm        11,8" / 300 mm
    3rd:    3,94" / 100 mm    1,97" / 50 mm        3,94" / 100 mm

   - Armour deck: 2,09" / 53 mm (2,76" / 70 mm over citadel, 1,57" / 40 mm over ends), Conning tower: 9,84" / 250 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines, 
    Direct drive, 2 shafts, 9 809 ihp / 7 318 Kw = 17,00 kts
    Range 4 800nm at 9,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 209 tons (100% coal)

Complement:
    558 - 726

Cost:
    £0,983 million / $3,930 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 439 tons, 3,8%
    Armour: 4 024 tons, 34,7%
       - Belts: 1 769 tons, 15,2%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 1 406 tons, 12,1%
       - Armour Deck: 740 tons, 6,4%
       - Conning Tower: 109 tons, 0,9%
    Machinery: 1 752 tons, 15,1%
    Hull, fittings & equipment: 4 305 tons, 37,1%
    Fuel, ammunition & stores: 1 082 tons, 9,3%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      15 467 lbs / 7 016 Kg = 17,9 x 12,0 " / 305 mm shells or 2,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,03
    Metacentric height 2,9 ft / 0,9 m
    Roll period: 16,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 85 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,89
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,89

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak, low quarterdeck 
    Block coefficient: 0,593
    Length to Beam Ratio: 5,74 : 1
    'Natural speed' for length: 19,73 kts
    Power going to wave formation at top speed: 45 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -33,00 degrees
    Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        23,43 ft / 7,14 m
       - Forecastle (22%):    23,43 ft / 7,14 m
       - Mid (68%):        23,43 ft / 7,14 m (16,96 ft / 5,17 m aft of break)
       - Quarterdeck (23%):    10,43 ft / 3,18 m (16,96 ft / 5,17 m before break)
       - Stern:        10,43 ft / 3,18 m
       - Average freeboard:    19,85 ft / 6,05 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 77,7%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 135,4%
    Waterplane Area: 19 171 Square feet or 1 781 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 105%
    Structure weight / hull surface area: 143 lbs/sq ft or 698 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,89
        - Longitudinal: 2,80
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Harima (1892)
Iwashiro (1893)
 

14 komentarzy:

  1. Okręt prezentuje się bardzo okazale. Pomyślałem sobie, że mógłby zaistnieć w alternatywnej wersji "szybkiego pancernika". Z ujednoliconą artylerią główną (274 mm), odchudzonym opancerzeniem (burta 250 mm) i prędkością podkręconą do 19,5 węzła. Taki "proto-krążownik" liniowy dla lat 90-tych XIX wieku. :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawy pomysł, aczkolwiek po wrzuceniu tych modyfikacji do springsharpa udało mi się wyciągnąć tylko 18,8 w. Oczywiście, można by dalej coś pokombinować z wypornością, pancerzem itp., żeby finalnie uzyskać postulowane 19,5 w.
      dV

      Usuń
    2. Ja natomaist widziałbym takie quasi krążowniki liniowy epoki predrednotów w sposób ciut odmiernny. Kierując się ideą KL, ze jest to okręt z takim samym kalibrem dział co pancernik, ale w mniejszej ilości, z cieńszym pancerzem, za to szybszy, widziałbym okręt z 2x305 (w ogóle bez dział 274 mm), pb 250/200 i wtedy da się osiągnąć na nie zmienionej wyporności ciut ponad 20 w.
      dV

      Usuń
    3. Trochę się wtedy pogarszają komunikaty springsharpa:
      Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
      Room for accommodation and workspaces is excellent
      Good seaboat, rides out heavy weather easily
      ale i tak jest moim zdaniem, nieźle.
      dV

      Usuń
    4. 4 działa kalibru 274 mm dałyby jednak salwę z 3 luf w dowolnym kierunku. Ponadto te armaty cechowała znakomita szybkostrzelność...
      ŁK

      Usuń
    5. Jak zawsze coś, za coś. Więcej dział, albo większa prędkość ;)
      dV

      Usuń
  2. Taki teutoński japoniec wyszedł! Ale miły dla oka! karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak dla mnie on jest mocno francuski (zgodnie z krajem powstania projektu), wypływów teutońskich za bardzo w nim nie dostrzegam ;)
      dV

      Usuń
    2. I słusznie, każdy powinien mieć swój ogląd, jak dla mnie to teutońsko-japoński twardziel trudny do zgniecenia, bo ma cechy wojownika nieustępliwego i dobrze widzącego, karol flibustier

      Usuń
    3. ok, ja patrzyłem bardziej przyziemnie i dosłownie na sylwetki i dane okrętów ;)
      dV

      Usuń
  3. Klasyczna francuska wspaniałość wizualna. Skoro jednak Japończycy aż tak głęboko wchodzą w szkołę francuską, ciekawa mogłaby być jej własna kontynuacja, która mogłaby nastąpić zamiast skierowania się ku brytyjskiej. W zasadzie trudno sobie ją wyobrażać inaczej niż jako szybsze okręty z monokalibrową baterią 2xII, ale może z francuską stylistyką i specyfiką konstrukcji kadłubów?

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawy pomysł rozwijania floty japońskiej w oparciu o szkołę francuską. Co się nie zgadza? Że z japońskich "przymiarek" do przyszłej wojny wynikało, że inny szyk niż liniowy jest trudny do zastosowania. A francuskie okręty były optymalizowane do taktyki taranowej. Inną konsekwencją inwestycji w pancerniki w l. 80 i wczesnych 90 byłoby wprawdzie zdobycie wyraxnej przewagi nad Chinami, ale i wydrenowanie środków, których nie starczyłoby na zakup szóstki pancerników oraz krążowników pancernych w końcu wieku. Realnie budowa floty w formule "6+6" była bardzo wielkim wysiłkiem - w początkach wieku XX Japonia otarła się o bankructwo. Gdyby pozbierać wszystkie pancerniki z poprzednich postów, byloby ich nawet więcej, ale czy byłyby one przeciwwagą dla rosyjskiej eskadry dalekowschodniej?
    KK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bym powiedział, że okręty francuskie były optymalizowane nie tyle do taranowania, co do walki manewrowej w małych zespołach, gdzie konieczna jest możliwość strzelania w różnych kierunkach. Nie wyklucza to wszakże zastosowania taktyki liniowej. Czy te okręty były by wystarczającą przeciwwagą dla floty rosyjskiej o 1-2 dekady później (licząc od budowy poszczególnych par) to trudno powiedzieć. Jeśli w rzeczywistości Japończycy wybudowali 6 BB i 6 ACR, to należało by liczyć, że do zbudowanych 8 "francuskich" BB, powinno móc dobudować jeszcze co najmniej 4 okręty (a zapewne więcej, bo ogólnie wysiłek floty jest rozłożony na dłuższy okres). I w zależności jakie te okręty by były, to można spóbować ocenić możliwości tej hipotetycznej floty w wojnie 1904-1905. Wyżej @Jasta zaproponował szybkie okręty wywodzące się z francuskiej szkoły z 4 działami, czyli okręty łączący cechy BB i ACR (był taki francuski projekt BB/ACR który kiedyś był na blogu ale z 2x305 - można by go twórczo rozwinąć).
      dV

      Usuń
    2. Czyli baza jest. Właściwie miałem na myśli bardziej zwykłe predrednoty, tyle że w miarę szybkie, ale okręty łączące cechy pancernikowe i krążownikowe byłyby jak najbardziej na miejscu, odpowiadając zresztą potrzebom Japończyków i ich ograniczonym środkom.

      Usuń