piątek, 13 grudnia 2013

Pancernik obrony wybrzeża przebudowany z pancernika wieżowego



10 października prezentowałem mały pancernik wieżowy, uzbrojony w 4 gładkolufowe działa 170-funtowe: http://springsharp.blogspot.com/2013/10/flota-polska-w-xix-w-pancernik-wiezowy.html Na przełomie lat 70-tych i 80-tych jest to już jednostka przestarzała, nie odpowiadająca wymogom współczesnego pola walki. Zwłaszcza archaiczne jest uzbrojenie w działa gładkolufowe, ale też i pancerz nie pozwala mierzyć się z nowoczesnymi pancernikami. Jedyne do czego jednostka by się nadała, to rola okrętu obrony wybrzeża, a i to jedynie po głębokiej modernizacji. W jej ramach zlikwidowałem ożaglowanie, które dla okrętu obrony wybrzeża było by tylko zbędnym balastem. Do tego wymianie uległy maszyny oraz pancerz z żelaznego na stalowy. Ale najważniejszą zmianą jest uzbrojenie, które teraz tworzą dwa odtylcowe działa gwintowane kal. 229 mm, a oprócz tego kilka lekkich działek szybkostrzelnych, do zwalczania torpedowców. Poniżej prezentuję dwa rysunki okrętu po modernizacji: ze złożonymi i podniesionymi nadburciami.




Wilno, polish coast defence battleship laid down 1866 (Engine 1881)

Displacement:
    2 181 t light; 2 264 t standard; 2 532 t normal; 2 747 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    223,20 ft / 216,70 ft x 42,85 ft x 16,04 ft (normal load)
    68,03 m / 66,05 m x 13,06 m  x 4,89 m

Armament:
      2 - 9,02" / 229 mm guns in single mounts, 316,95lbs / 143,77kg shells, 1881 Model
      Muzzle loading guns in Coles/Ericsson turrets
      on centreline, all amidships
      6 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,34lbs / 0,61kg shells, 1881 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline, evenly spread, 2 raised mounts
    Weight of broadside 642 lbs / 291 kg
    Shells per gun, main battery: 90

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    8,86" / 225 mm    116,67 ft / 35,56 m    6,99 ft / 2,13 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 83% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    9,45" / 240 mm    5,51" / 140 mm              -

   - Armour deck: 0,98" / 25 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 2 422 ihp / 1 807 Kw = 14,00 kts
    Range 2 750nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 484 tons (100% coal)

Complement:
    178 - 232

Cost:
    £0,213 million / $0,851 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 80 tons, 3,2%
    Armour: 719 tons, 28,4%
       - Belts: 343 tons, 13,5%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 255 tons, 10,1%
       - Armour Deck: 120 tons, 4,8%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 494 tons, 19,5%
    Hull, fittings & equipment: 888 tons, 35,1%
    Fuel, ammunition & stores: 352 tons, 13,9%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      2 264 lbs / 1 027 Kg = 7,1 x 9,0 " / 229 mm shells or 0,8 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,11
    Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
    Roll period: 13,7 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,39
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,51

Hull form characteristics:
    Hull has raised quarterdeck
    Block coefficient: 0,595
    Length to Beam Ratio: 5,06 : 1
    'Natural speed' for length: 14,72 kts
    Power going to wave formation at top speed: 51 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -14,00 degrees
    Stern overhang: 6,50 ft / 1,98 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        13,52 ft / 4,12 m
       - Forecastle (25%):    9,55 ft / 2,91 m
       - Mid (50%):        9,55 ft / 2,91 m
       - Quarterdeck (13%):    13,45 ft / 4,10 m (9,55 ft / 2,91 m before break)
       - Stern:        13,45 ft / 4,10 m
       - Average freeboard:    10,45 ft / 3,19 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 87,3%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 67,5%
    Waterplane Area: 6 606 Square feet or 614 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 108%
    Structure weight / hull surface area: 88 lbs/sq ft or 430 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,88
        - Longitudinal: 3,05
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

 

5 komentarzy:

  1. Prezentuje się bardzo ciekawie. Ale pierwszy raz spotykam się z opuszczanymi i podnoszonymi nadburciami. Czy można prosić o jakiś link do "rzeczywistego" przykładu, bo rozumiem, że takie gdzieś w tej epoce pływały?
    Aleksander

    OdpowiedzUsuń
  2. Wczesne pancerniki wieżowe tak miały, już HMS Royal Sovereign. Chodzi o umieszczenie wież jak najniżej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zgadza się, stosowano taki zabieg, by obniżyćpołożenie wież, a jednocześnie zapewnić odpowiednią wysokośc burty dla wymaganej dzielności morskiej. Przykłądami są wspomniany Royal Sovereign: http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Royal_Sovereign_%281857%29
    Prince Albert: http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Prince_Albert_%281864%29
    Scorpion i Wivern: http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Scorpion_%281863%29

    OdpowiedzUsuń
  4. okręcik wygląda dośc cudacznie, ale w sumie to niezła modernizacja starego grata - jestem na tak!

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękny przykład rewitalizacji pływającego zabytku!
    Maciej

    OdpowiedzUsuń