Pojawiła się pewien czas temu, przy okazji prezentacji
monitora uzbrojonego w dwa działa 170-funtowe propozycja budowy podobnej jednostki, tyle że
dwuwieżowej. Postanowiłem rozwinąć ten pomysł, czego efektem jest poniższy
okręt. Jest to pełnomorski (choć niezbyt duzy) pancernik wieżowy, uzbrojony w 4
odprzodowe gładkolufowe działa 170-funtowe. Już pierwszy rzut oka zdradza jego pokrewieństwo
do faktycznie istniejących jednostek – za pierwowzór posłużył bowiem peruwiański
Huascar, którego nasz okręt jest wydłużoną wersją (nie ukrywam, że rysunek Huascara
posłużył za podstawę do mojego rysunku), ale też widać podobieństwo do
brytyjskich okrętów wieżowych Scorpion i Wivern, budowanych pierwotnie na
zamówienie Konfederacji.
Poniżej prezentuję dwa rysunki pancernika (z opuszczonymi i
podniesionymi nadburciami) oraz raport ze Springsharpa.
Wilno, polish turret ship laid down 1866 (Engine 1867)
Displacement:
2 244 t light; 2 320 t standard; 2 528 t normal; 2 695 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
223,20 ft / 216,70 ft x 42,85 ft x 16,04 ft (normal load)
68,03 m / 66,05 m x 13,06 m x 4,89 m
Armament:
4 - 170pdr guns (2x2 guns), 170lbs / 77,11kg shells, 1866 Model
Smoothbore guns in Coles/Ericsson turrets
on centreline, all amidships
Weight of broadside 680 lbs / 308 kg
Shells per gun, main battery: 100
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 4,69" / 119 mm 116,67 ft / 35,56 m 6,99 ft / 2,13 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 83% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 7,99" / 203 mm 4,69" / 119 mm -
- Armour deck: 0,98" / 25 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 1 870 ihp / 1 395 Kw = 12,70 kts
Range 2 100nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 375 tons (100% coal)
Complement:
285
Cost:
£0,195 million / $0,780 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 57 tons, 2,3%
Armour: 546 tons, 21,6%
- Belts: 181 tons, 7,2%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 244 tons, 9,7%
- Armour Deck: 120 tons, 4,8%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 490 tons, 19,4%
Hull, fittings & equipment: 1 016 tons, 40,2%
Fuel, ammunition & stores: 284 tons, 11,2%
Miscellaneous weights: 135 tons, 5,3%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 657 lbs / 752 Kg = 14,6 x 7,1 " / 180 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
Metacentric height 1,6 ft / 0,5 m
Roll period: 14,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 92 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,33
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,83
Hull form characteristics:
Hull has raised quarterdeck
Block coefficient: 0,594
Length to Beam Ratio: 5,06 : 1
'Natural speed' for length: 14,72 kts
Power going to wave formation at top speed: 46 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -14,00 degrees
Stern overhang: 6,50 ft / 1,98 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 13,52 ft / 4,12 m
- Forecastle (25%): 9,55 ft / 2,91 m
- Mid (50%): 9,55 ft / 2,91 m
- Quarterdeck (13%): 13,45 ft / 4,10 m (9,55 ft / 2,91 m before break)
- Stern: 13,45 ft / 4,10 m
- Average freeboard: 10,45 ft / 3,19 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 86,1%
- Above water (accommodation/working, high = better): 67,8%
Waterplane Area: 6 599 Square feet or 613 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 119%
Structure weight / hull surface area: 101 lbs/sq ft or 493 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,89
- Longitudinal: 2,90
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Wilno (1867)
Lublin (1867)
Displacement:
2 244 t light; 2 320 t standard; 2 528 t normal; 2 695 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
223,20 ft / 216,70 ft x 42,85 ft x 16,04 ft (normal load)
68,03 m / 66,05 m x 13,06 m x 4,89 m
Armament:
4 - 170pdr guns (2x2 guns), 170lbs / 77,11kg shells, 1866 Model
Smoothbore guns in Coles/Ericsson turrets
on centreline, all amidships
Weight of broadside 680 lbs / 308 kg
Shells per gun, main battery: 100
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 4,69" / 119 mm 116,67 ft / 35,56 m 6,99 ft / 2,13 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 83% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 7,99" / 203 mm 4,69" / 119 mm -
- Armour deck: 0,98" / 25 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 1 870 ihp / 1 395 Kw = 12,70 kts
Range 2 100nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 375 tons (100% coal)
Complement:
285
Cost:
£0,195 million / $0,780 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 57 tons, 2,3%
Armour: 546 tons, 21,6%
- Belts: 181 tons, 7,2%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 244 tons, 9,7%
- Armour Deck: 120 tons, 4,8%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 490 tons, 19,4%
Hull, fittings & equipment: 1 016 tons, 40,2%
Fuel, ammunition & stores: 284 tons, 11,2%
Miscellaneous weights: 135 tons, 5,3%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 657 lbs / 752 Kg = 14,6 x 7,1 " / 180 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
Metacentric height 1,6 ft / 0,5 m
Roll period: 14,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 92 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,33
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,83
Hull form characteristics:
Hull has raised quarterdeck
Block coefficient: 0,594
Length to Beam Ratio: 5,06 : 1
'Natural speed' for length: 14,72 kts
Power going to wave formation at top speed: 46 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -14,00 degrees
Stern overhang: 6,50 ft / 1,98 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 13,52 ft / 4,12 m
- Forecastle (25%): 9,55 ft / 2,91 m
- Mid (50%): 9,55 ft / 2,91 m
- Quarterdeck (13%): 13,45 ft / 4,10 m (9,55 ft / 2,91 m before break)
- Stern: 13,45 ft / 4,10 m
- Average freeboard: 10,45 ft / 3,19 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 86,1%
- Above water (accommodation/working, high = better): 67,8%
Waterplane Area: 6 599 Square feet or 613 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 119%
Structure weight / hull surface area: 101 lbs/sq ft or 493 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,89
- Longitudinal: 2,90
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Wilno (1867)
Lublin (1867)
Istotnie, w pierwszym moemncie myślałem, że to któryś w brytyjskiej pary Scorpion/Wyvern.. Okret jest bardzo zagrabny i sympatyczny, ale myśle, że przydały by mu się już armaty gwintowane - czy nie czas już na to?
OdpowiedzUsuńNie to, czego oczekiwałem, ale musi wystarczyć. Nie za dużo tych miast? Poprzednie pancerniki miały nazwy królewskie.
OdpowiedzUsuńNastepny pancernik "z prawdziwego zdarzenia" będzie miał królewską nazwę;-) i armaty gwintowane też.
OdpowiedzUsuńA teraz z innej beczki... znaczy lufy. Nazewnictwo okrętów kształtowało się w czasie, gdy ich nie mieliśmy. Istnienie floty w XIX w. musiałoby wpłynąć na nasz język, a może i w innych językach pojawiłby się polonizmy marynarskie. Zacznijmy od twardzieli i nielogicznej nazwy "pancernik". Słowo "pancernik" przez wieki określało rzemieślnika wytwarzającego pancerze (kolczugi), a woje i rycerze, używający pancerzy, to byli "pancerni". Secundo: siła pancernika tylko na początku istnienia tej klasy była określana przez pancerz, już w epoce predrednotów ważniejsza była siła ognia, zmiana charakteru okrętów, więc i nazwa może się zmienić. Macie jakieś propozycje?
OdpowiedzUsuńJezykoznawcą to ja nie jestem i szczerze mówiąc - nie mam pojęcia jakby się poslkie nazewnictwo klas okrętów mogło ukształtowac, ale jesli ktoś ma jakies propozycje w tym zakresie - chetnie je poznam:)
Usuńno ale to chyba i tak lepiej niż monitor - ma dwie wieże tak jak wymagano, a dzielność morską też ma na pewno lepszą.
OdpowiedzUsuńMaciej
Wychodzi drożej niż w realu. Oba panceniki CSS kosztowały 95000 funtów a RN przepłaciła za nie 125000 funtów.
OdpowiedzUsuń