wtorek, 10 grudnia 2013

Poprawiony torpedowiec

Drugi, nieco poprawiony typ torpedowca:

Węgorz, polish torpedo boat laid down 1881

Displacement:
    39 t light; 40 t standard; 42 t normal; 44 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    69,09 ft / 69,09 ft x 10,01 ft x 3,97 ft (normal load)
    21,06 m / 21,06 m x 3,05 m  x 1,21 m
    1 - 15,0" / 381 mm above water torpedoes

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 1 821 ihp / 1 359 Kw = 20,80 kts
    Range 200nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 4 tons (100% coal)
      Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
    7 - 10

Cost:
    £0,005 million / $0,022 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 30 tons, 70,5%
    Hull, fittings & equipment: 8 tons, 19,8%
    Fuel, ammunition & stores: 3 tons, 7,2%
    Miscellaneous weights: 1 tons, 2,4%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      4 lbs / 2 Kg = 0,0 x 6 " / 152 mm shells or 0,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,29
    Metacentric height 0,2 ft / 0,1 m
    Roll period: 8,4 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 5 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,01

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,534
    Length to Beam Ratio: 6,90 : 1
    'Natural speed' for length: 8,31 kts
    Power going to wave formation at top speed: 85 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -45,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        3,02 ft / 0,92 m
       - Forecastle (20%):    3,02 ft / 0,92 m
       - Mid (50%):        3,02 ft / 0,92 m
       - Quarterdeck (15%):    2,53 ft / 0,77 m
       - Stern:        2,00 ft / 0,61 m
       - Average freeboard:    2,82 ft / 0,86 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 229,7%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 17,7%
    Waterplane Area: 460 Square feet or 43 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 6%
    Structure weight / hull surface area: 11 lbs/sq ft or 54 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,45
        - Longitudinal: 1,32
        - Overall: 0,50
    Caution: Hull subject to strain in open-sea
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
    Room for accommodation and workspaces is extremely poor
    Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Węgorz (1881)
Pstrąg (1881)
Szczupak (1881)
Amur (1881)

2 komentarze:

  1. Ochrona podwodna ówczesnych okrętów była słaba albo żadna, dobrze wycelowana torpeda mogła unieszkodliwić każdego przeciwnika. Jednak tym torpedowcom jeszcze daleko do doskonałości. Proponuję utworzenie pod dowództwem floty jednostek obrony wybrzeża. Na początek zdjąć działa z wycofywanych okrętów i zbudować kilka baterii w kluczowych miejscach. W razie porażki w bitwie nasze okręty będą mogły się wycofać pod osłonę przestarzałych ale dobrze rozmieszczonych i umocnionych dział.

    OdpowiedzUsuń
  2. planuję dość głęboką modernizację paru starych jednostek, w tym wymianę ich artylerii na nowoczesną, gwintowaną. Tak ze będzie z czego zorganizować kilka baterii obrony wybrzeża
    dV

    OdpowiedzUsuń