piątek, 17 stycznia 2014

Pierwszy krążownik pancernopokładowy (1884)


Ideą dzisiejszego okrętu jest stworzenie okrętu zdolnego do długotrwałych działań korsarskich na liniach komunikacyjnych przeciwnika. Stąd priorytetowymi założeniami jednostki są: duży zasięg i autonomiczność działania, przyzwoita prędkość i dobra dzielność morska. Dla osiągnięcia zasięgu i autonomiczności na odpowiednim poziomie bez znaczącego uszczerbku dla innych charakterystyk jednostki, nadal niezbędnym wydaje się zastosowanie ożaglowania. Ponadto, postanowiłem wprowadzić istotną nowość w naszej flocie – jest to jej pierwszy krążownik pancernopokładowy, tzn. taki, którego witalia chronione są przez pokład pancerny ze skosami. W pierwszej połowie lat 80-tych jest to nowatorskie rozwiązanie, które w przyszłości zostanie docenione przez wszystkie praktycznie floty i szeroko się upowszechni.
Okręty (typ liczy sobie 2 jednostki) zbudowane według powyższych założeń mógłby wyglądać tak jak na poniższych rysunkach. Na uwagę zasługuje fakt, iż w całej ówczesnej Royal Navy były bodaj tylko dwie jednostki, które przy sprzyjających okolicznościach mogły by doścignąć nasze okręty i pokusić się o walkę z nimi – były to krążowniki Iris i Mercury (w służbie od 1879 r.), osiągające ok. 17-18 w., ale nie posiadające opancerzenia i uzbrojone początkowo w 10 odprzodowych gwintowanych dział 160 mm (zwanych 64-funtówkami) a następnie przezbrojonych w dużo nowocześniejsze, odtylcowe 4 działa 152 mm i 4 – 127 mm, z zachowaniem kilku (2-4) starych dział odprzodowych. Znacznie silniejsze i szybsze krążowniki od naszej jednostki pojawią się dopiero za kilka lat..   
Na koniec parę słów o patronach okrętów:
Stefan Lesowski (1817-1884) – admirał rosyjski narodowości polskiej, w mojej historii alternatywnej dowódca polskiej floty w latach 1878-1884, awanse admiralskie: 1863, 1869, 1879.
Andrzej Wojewódzki (1801-1879), również rosyjski admirał narodowości polskiej, awanse admiralskie: 1838, 1851 (we flocie rosyjskiej), oraz 1874 (już w "mojej" flocie).


Admirał Lesowski, polish protected cruiser laid down 1882 (Engine 1884)

Displacement:
    3 312 t light; 3 502 t standard; 4 044 t normal; 4 477 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    293,27 ft / 290,78 ft x 44,82 ft x 20,11 ft (normal load)
    89,39 m / 88,63 m x 13,66 m  x 6,13 m

Armament:
      4 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 94,29lbs / 42,77kg shells, 1882 Model
      Breech loading guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      8 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 94,29lbs / 42,77kg shells, 1882 Model
      Breech loading guns in deck mounts
      on side, evenly spread
      2 - 3,43" / 87,0 mm guns in single mounts, 17,68lbs / 8,02kg shells, 1882 Model
      Breech loading guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,36lbs / 0,62kg shells, 1882 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline, evenly spread, 2 raised mounts
    Weight of broadside 1 172 lbs / 532 kg
    Shells per gun, main battery: 150
    2 - 15,0" / 381 mm above water torpedoes

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    4,72" / 120 mm          -                  -

   - Armour deck: 1,77" / 45 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 6 641 ihp / 4 954 Kw = 17,60 kts
    Range 6 000nm at 9,00 kts
    Bunker at max displacement = 975 tons (100% coal)

Complement:
    253 - 329

Cost:
    £0,419 million / $1,677 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 147 tons, 3,6%
    Armour: 361 tons, 8,9%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 66 tons, 1,6%
       - Armour Deck: 295 tons, 7,3%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 1 287 tons, 31,8%
    Hull, fittings & equipment: 1 315 tons, 32,5%
    Fuel, ammunition & stores: 732 tons, 18,1%
    Miscellaneous weights: 201 tons, 5,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      2 181 lbs / 989 Kg = 23,1 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,5 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,35
    Metacentric height 2,5 ft / 0,8 m
    Roll period: 11,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,44
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,540
    Length to Beam Ratio: 6,49 : 1
    'Natural speed' for length: 17,05 kts
    Power going to wave formation at top speed: 51 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 51
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        19,46 ft / 5,93 m
       - Forecastle (22%):    15,94 ft / 4,86 m
       - Mid (50%):        14,96 ft / 4,56 m
       - Quarterdeck (18%):    15,45 ft / 4,71 m
       - Stern:        15,94 ft / 4,86 m
       - Average freeboard:    15,84 ft / 4,83 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 136,6%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 98,3%
    Waterplane Area: 9 010 Square feet or 837 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 93%
    Structure weight / hull surface area: 82 lbs/sq ft or 402 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,87
        - Longitudinal: 3,45
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Admirał Lesowski (1884)
Admirał Wojewódzki (1885) 
  

7 komentarzy:

  1. No w końcu ! Piękny , i akurat w tym projekcie ożaglowanie bardzo dobrze się sprawdzi .Silne uzbrojenie , czekam na kolejne tak wspaniałe projekty [ krążowniki pancerno pokładowe i krążowniki pancerne].

    OdpowiedzUsuń
  2. Uzbrojenie silne, ale mała odporność na trafienia. Jakieś pomysły na poprawę opancerzenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, w przyszłości zamierzam zbudowac krązownik pancerny z prawdziwego zdarzenia. Ale czy odporność na trafienia jest tu mała to nie wiem - ja akurat w tym aspekcie tym co springsharp "wypluwa" niespecjalnie się przejmuje, bo są to często wartości jakieś kuriozalne, a poza tym wiadomo - trafienie trafieniu nierówne..

      Usuń
  3. a poza tym - 23 trafienia potrzebne do zatopienia to też tak starsznie mało nie jest..

    OdpowiedzUsuń
  4. Powiedziało sie A pora powiedzieć B może do współpracy z krazownikiem , nasze stocznie wybudują okrę t zwiadu balonowego?

    OdpowiedzUsuń
  5. Mamy we flocie taranowca więc może być i okręt balonowy

    OdpowiedzUsuń
  6. Tylko jakby taki okręt balonowy miał wygladać? zapodajcie jakies pomysły, założenia bo ja zupełnie nie mam koncepcji;) a jakąś ciekawą, eksperymentalna jednostkę zawsez możemy sobie zafundować:-D

    OdpowiedzUsuń