Dzisiaj prezentuję dwa statki, które zostały przejęte przez
Marynarkę Wojenną od cywilnego armatora w 1890 r., tuż po zwodowaniu, w celu
zapewnienia możliwości transportu własnych oddziałów na Madagaskar. Ponieważ
kwestia transportu własnych oddziałów przy okazji poprzednich działań
(Madagaskar 1883, Hajnan 1884) została przez dowództwo zaniedbana i trzeba było
w tym względzie korzystać z łaski sojusznika (Francja), drugi raz ten sam błąd
nie zostanie popełniony. Zakładam, że z dwóch przejętych jednostek jedna
zostanie przez flotę odkupiona i będzie na stałe pełnić rolę transportowca, zaś
druga po zajęciu wyspy zostanie zwrócona właścicielowi.
Polesie, polish troopship/cargo laid down 1888 (Engine 1890)
Displacement:
5 373 t light; 5 500 t standard; 6 128 t normal; 6 630 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
409,65 ft / 381,73 ft x 47,44 ft x 22,18 ft (normal load)
124,86 m / 116,35 m x 14,46 m x 6,76 m
Armament:
2 - 4,21" / 107 mm guns in single mounts, 24,48lbs / 11,10kg shells, 1867 Model
Breech loading guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
Weight of broadside 49 lbs / 22 kg
Shells per gun, main battery: 150
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 4 836 ihp / 3 608 Kw = 15,70 kts
Range 8 000nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 1 131 tons (100% coal)
Complement:
277
Cost:
£0,319 million / $1,274 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 6 tons, 0,1%
Machinery: 896 tons, 14,6%
Hull, fittings & equipment: 1 748 tons, 28,5%
Fuel, ammunition & stores: 755 tons, 12,3%
Miscellaneous weights: 2 723 tons, 44,4%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 450 lbs / 1 565 Kg = 95,2 x 4,2 " / 107 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 0,88
Metacentric height 1,3 ft / 0,4 m
Roll period: 17,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle, raised quarterdeck
Block coefficient: 0,534
Length to Beam Ratio: 8,05 : 1
'Natural speed' for length: 19,54 kts
Power going to wave formation at top speed: 35 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
Bow angle (Positive = bow angles forward): 1,00 degrees
Stern overhang: 27,43 ft / 8,36 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 28,41 ft / 8,66 m
- Forecastle (16%): 22,44 ft / 6,84 m (15,45 ft / 4,71 m aft of break)
- Mid (50%): 13,98 ft / 4,26 m
- Quarterdeck (11%): 18,96 ft / 5,78 m (14,47 ft / 4,41 m before break)
- Stern: 20,44 ft / 6,23 m
- Average freeboard: 16,71 ft / 5,09 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 96,8%
- Above water (accommodation/working, high = better): 99,0%
Waterplane Area: 12 451 Square feet or 1 157 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 134%
Structure weight / hull surface area: 78 lbs/sq ft or 383 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,98
- Longitudinal: 2,32
- Overall: 1,07
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
800 soldiers
Polesie (1890)
Żmudź (1890)
Ładnie się prezentują, ale podrzuciłbym jeszcze kilka działek małokalibrowych - jakby się jakiś wraży torpedowiec napatoczył, to by się przydały.
OdpowiedzUsuńAleksander wrócił!
OdpowiedzUsuńW czasie pokoju do płoszenia piratów czy innych dzikusów dwie lufy wystarczą, a na czas wojny postawi się wzdłuż burt po 4x57 mm. Na tak dużej jednostce to nie problem.
Uff, a myślałem że mi się dostanie za te żagle;) oczywiście dostawienie działek jakby co nie powinno przedstawiać problemu, możemy założyć że w ramach modernizacji je dostanie. miejsca i rezerwy wyporności jest sporo;)
OdpowiedzUsuńdV
Planujesz utworzenie stałej Eskadry Dalekowschodniej? Chiny i ich sąsiedzi to obszar bardzo niestabilny.
OdpowiedzUsuńEskadra dalekowschodnia wydawałaby się wskazana, chociażby z przyczyn prestiżowych i dla zaznaczania własnej, silnej obecności. Bo inaczej mogą wygryźć. Może jeden większy (pancerny) krążownik i 3 - 4 mniejsze? Coś na kształt zespołu von Spee, tylko żeby nie musiała stamtąd zwiewać jak on. Trzeba pamiętać o sojuszach.
UsuńMam na mysli (i na ukończeniu;)) krążownik kolonialny. Będzie dość niezwykły, zobaczycie;)
OdpowiedzUsuń