czwartek, 1 maja 2014

Transportowce



Dzisiaj prezentuję dwa statki, które zostały przejęte przez Marynarkę Wojenną od cywilnego armatora w 1890 r., tuż po zwodowaniu, w celu zapewnienia możliwości transportu własnych oddziałów na Madagaskar. Ponieważ kwestia transportu własnych oddziałów przy okazji poprzednich działań (Madagaskar 1883, Hajnan 1884) została przez dowództwo zaniedbana i trzeba było w tym względzie korzystać z łaski sojusznika (Francja), drugi raz ten sam błąd nie zostanie popełniony. Zakładam, że z dwóch przejętych jednostek jedna zostanie przez flotę odkupiona i będzie na stałe pełnić rolę transportowca, zaś druga po zajęciu wyspy zostanie zwrócona właścicielowi.




Polesie, polish troopship/cargo laid down 1888 (Engine 1890)

Displacement:
    5 373 t light; 5 500 t standard; 6 128 t normal; 6 630 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    409,65 ft / 381,73 ft x 47,44 ft x 22,18 ft (normal load)
    124,86 m / 116,35 m x 14,46 m  x 6,76 m

Armament:
      2 - 4,21" / 107 mm guns in single mounts, 24,48lbs / 11,10kg shells, 1867 Model
      Breech loading guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
    Weight of broadside 49 lbs / 22 kg
    Shells per gun, main battery: 150

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 4 836 ihp / 3 608 Kw = 15,70 kts
    Range 8 000nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 131 tons (100% coal)

Complement:
    277

Cost:
    £0,319 million / $1,274 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 6 tons, 0,1%
    Machinery: 896 tons, 14,6%
    Hull, fittings & equipment: 1 748 tons, 28,5%
    Fuel, ammunition & stores: 755 tons, 12,3%
    Miscellaneous weights: 2 723 tons, 44,4%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      3 450 lbs / 1 565 Kg = 95,2 x 4,2 " / 107 mm shells or 0,6 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 0,88
    Metacentric height 1,3 ft / 0,4 m
    Roll period: 17,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has raised forecastle, raised quarterdeck
    Block coefficient: 0,534
    Length to Beam Ratio: 8,05 : 1
    'Natural speed' for length: 19,54 kts
    Power going to wave formation at top speed: 35 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 1,00 degrees
    Stern overhang: 27,43 ft / 8,36 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        28,41 ft / 8,66 m
       - Forecastle (16%):    22,44 ft / 6,84 m (15,45 ft / 4,71 m aft of break)
       - Mid (50%):        13,98 ft / 4,26 m
       - Quarterdeck (11%):    18,96 ft / 5,78 m (14,47 ft / 4,41 m before break)
       - Stern:        20,44 ft / 6,23 m
       - Average freeboard:    16,71 ft / 5,09 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 96,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 99,0%
    Waterplane Area: 12 451 Square feet or 1 157 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 134%
    Structure weight / hull surface area: 78 lbs/sq ft or 383 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,98
        - Longitudinal: 2,32
        - Overall: 1,07
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

800 soldiers

Polesie (1890)
Żmudź (1890)

6 komentarzy:

  1. Ładnie się prezentują, ale podrzuciłbym jeszcze kilka działek małokalibrowych - jakby się jakiś wraży torpedowiec napatoczył, to by się przydały.

    OdpowiedzUsuń
  2. Aleksander wrócił!
    W czasie pokoju do płoszenia piratów czy innych dzikusów dwie lufy wystarczą, a na czas wojny postawi się wzdłuż burt po 4x57 mm. Na tak dużej jednostce to nie problem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uff, a myślałem że mi się dostanie za te żagle;) oczywiście dostawienie działek jakby co nie powinno przedstawiać problemu, możemy założyć że w ramach modernizacji je dostanie. miejsca i rezerwy wyporności jest sporo;)
    dV

    OdpowiedzUsuń
  4. Planujesz utworzenie stałej Eskadry Dalekowschodniej? Chiny i ich sąsiedzi to obszar bardzo niestabilny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Eskadra dalekowschodnia wydawałaby się wskazana, chociażby z przyczyn prestiżowych i dla zaznaczania własnej, silnej obecności. Bo inaczej mogą wygryźć. Może jeden większy (pancerny) krążownik i 3 - 4 mniejsze? Coś na kształt zespołu von Spee, tylko żeby nie musiała stamtąd zwiewać jak on. Trzeba pamiętać o sojuszach.

      Usuń
  5. Mam na mysli (i na ukończeniu;)) krążownik kolonialny. Będzie dość niezwykły, zobaczycie;)

    OdpowiedzUsuń