czwartek, 24 lipca 2014

Modernizacja krążowników typu Admirał Lesowski



W latach 90-tych nasze największe krążowniki pancernopokładowe wymagają już pewnego odświeżenia. Są jeszcze na tyle nowe, że zabieg taki ma pewien sens, choć oczywiście nie długofalowy – przewiduję, że w nowej postaci okręty posłużą do ok. połowy pierwszej dekady XX w.  W ramach modernizacji zlikwidowałem ożaglowanie, wymieniłem artylerię na szybkostrzelną (działa 152 mm model 1891), no i zmodernizowałem napęd, dzięki czemu jednostki są teraz w stanie „wyciągnąć” 18,5 w. Cudów nie ma, ale i tak okręty wydają się być bardziej użyteczne niż w poprzedniej wersji. Niemniej nad krążownikiem pancerno pokładowym z prawdziwego zdarzenia też trzeba będzie pomyśleć , i to raczej szybko..





Admirał Lesowski, polish protected cruiser laid down 1882 (Engine 1896)

Displacement:
    3 398 t light; 3 600 t standard; 4 051 t normal; 4 412 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    293,27 ft / 290,78 ft x 44,82 ft x 20,11 ft (normal load)
    89,39 m / 88,63 m x 13,66 m  x 6,13 m

Armament:
      4 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      8 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on side, evenly spread
      4 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,14lbs / 2,33kg shells, 1885 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 1 306 lbs / 593 kg
    Shells per gun, main battery: 150
    2 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    4,72" / 120 mm          -                  -
    2nd:    2,01" / 51 mm          -                  -

   - Armour deck: 1,77" / 45 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 7 645 ihp / 5 703 Kw = 18,50 kts
    Range 6 300nm at 9,00 kts
    Bunker at max displacement = 812 tons (100% coal)

Complement:
    253 - 330

Cost:
    £0,448 million / $1,793 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 163 tons, 4,0%
    Armour: 418 tons, 10,3%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 122 tons, 3,0%
       - Armour Deck: 296 tons, 7,3%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 1 373 tons, 33,9%
    Hull, fittings & equipment: 1 441 tons, 35,6%
    Fuel, ammunition & stores: 654 tons, 16,1%
    Miscellaneous weights: 2 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      2 010 lbs / 912 Kg = 21,3 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,5 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,29
    Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
    Roll period: 12,2 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 93 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,75
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,82

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,541
    Length to Beam Ratio: 6,49 : 1
    'Natural speed' for length: 17,05 kts
    Power going to wave formation at top speed: 53 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 51
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        19,46 ft / 5,93 m
       - Forecastle (22%):    15,94 ft / 4,86 m
       - Mid (50%):        14,96 ft / 4,56 m
       - Quarterdeck (18%):    15,45 ft / 4,71 m
       - Stern:        15,94 ft / 4,86 m
       - Average freeboard:    15,84 ft / 4,83 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 141,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 95,9%
    Waterplane Area: 9 018 Square feet or 838 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 89%
    Structure weight / hull surface area: 90 lbs/sq ft or 441 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,87
        - Longitudinal: 3,55
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Admirał Lesowski (rebuilt 1896)
Admirał Wojewódzki (rebuilt 1897)  

5 komentarzy:

  1. Witam,
    udana modernizacja w ramach możliwości.
    Co do najpilniejszych potrzeb; uważam, że w pierwszej kolejności monitor lub/i pancernik obrony wybrzeża, w drugiej nowe torpedowce i kanonierki kolonialne, w trzeciej predrednot(y), krążownik(i) pancerny i lekki szybki krążownik(i) nieopancerzony. Starszy z transportowców też niedługo będzie się nadawać na złom (lub do modernizacji). Zespół krążowników pancernopokładowych jest stosunkowo nowoczesny i potrzeby w tej klasie są mniej pilne. O okręcie szkolnym z prawdziwego zdarzenia nie wspominam, chcąc uniknąć podejrzeń o obsesję ;)

    JKS

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakoś rzucają się w oczy wielkie szalupy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,
      uważam, że szalupy są normalnej wielkości; nie wiem natomiast jak będzie spuszczana na wodę szalupa(y) umieszczona w okolicy masztu rufowego. Nie ma żurawików, nie ma bomu, więc...hej, razem i siup:) Na poważnie; ponieważ przy takim olinowaniu nie ma praktycznej możliwości montażu bomu przymasztowego, szalupa(y), o której mowa jest tylko dekoracją. Więc problem nie jest w wielkości, a w ilości szalup. To jest oczywiście drobiazg i mam nadzieję, że de Villars się nie obrazi. Bardzo racjonalne jest umieszczenie dziobowego działka 57 mm na podniesionej platformie; przy większej szybkości lub większej fali obsługa będzie dziękować projektantowi.

      JKS

      Usuń
  3. Wygląda na to, że pozostaje tylko to nosić szalupe na własnych barkach... :(
    dV

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja zwróce uwage, że modernizacja znacząco zwiększyła potencjał jednostki. Wprowadzenie dział szybkostrzelnych to ogromny skok jakościowy, poprzez zwiększenie siły ognia mimo nominalnie identycznej salwy burtowej (dużo większa szybkostrzelność nowych dział)

    Maciej

    OdpowiedzUsuń