wtorek, 16 września 2014

"Monokalibrowy" krążownik pancerny



Po krótkiej przerwie wracamy do krążowników:-D  Tym razem krążownik pancerny z jednolitą artylerią 152mm – czyli taki nasz odpowiednik Monmoutha. Do bitwy sił głównych raczej się nie nada (przez brak jakiejkolwiek artylerii ciężkiej) ale siły lekkie może mocno poszarpać, poza tym powinien się nadać do prowadzenia wojny krążowniczej, gdzie brak dużych dział specjalnie nie powinien przeszkadzać – stąd dobra dzielność morska (wysoka burta!) i znaczący zasięg, istotnie większy niż poprzednich typów naszych krążowników pancernych.
Pomysłodawcą jednostki i autorem rysunku, który nieco zmodyfikowałem, jest kolega JKS;)






Lech, polish armoured cruiser laid down 1901 (Engine 1903)

Displacement:
    8 234 t light; 8 604 t standard; 9 600 t normal; 10 398 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    443,96 ft / 443,47 ft x 58,92 ft x 23,49 ft (normal load)
    135,32 m / 135,17 m x 17,96 m  x 7,16 m

Armament:
      4 - 5,98" / 152 mm guns (2x2 guns), 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread
      12 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, evenly spread
      4 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side ends, evenly spread
      2 guns in hull casemates - Limited use in heavy seas
      4 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side ends, evenly spread, all raised mounts - superfiring
      8 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
      Breech loading guns in deck mounts
      on side, evenly spread, 6 raised mounts
    Weight of broadside 1 859 lbs / 843 kg
    Shells per gun, main battery: 150
    4 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    5,91" / 150 mm    301,77 ft / 91,98 m    9,58 ft / 2,92 m
    Ends:    2,44" / 62 mm    120,24 ft / 36,65 m    6,00 ft / 1,83 m
      21,46 ft / 6,54 m Unarmoured ends
    Upper:    2,95" / 75 mm    207,32 ft / 63,19 m    7,48 ft / 2,28 m
      Main Belt covers 105% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    5,91" / 150 mm    2,95" / 75 mm        5,91" / 150 mm
    2nd:    2,95" / 75 mm          -                  -
    3rd:    2,95" / 75 mm          -                  -

   - Armour deck: 1,57" / 40 mm, Conning tower: 7,99" / 203 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 21 791 ihp / 16 256 Kw = 22,00 kts
    Range 6 300nm at 11,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 794 tons (100% coal)

Complement:
    484 - 630

Cost:
    £0,939 million / $3,756 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 233 tons, 2,4%
    Armour: 1 928 tons, 20,1%
       - Belts: 1 001 tons, 10,4%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 319 tons, 3,3%
       - Armour Deck: 530 tons, 5,5%
       - Conning Tower: 78 tons, 0,8%
    Machinery: 3 252 tons, 33,9%
    Hull, fittings & equipment: 2 821 tons, 29,4%
    Fuel, ammunition & stores: 1 366 tons, 14,2%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      6 306 lbs / 2 860 Kg = 58,9 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,35
    Metacentric height 3,8 ft / 1,2 m
    Roll period: 12,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 94 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,41
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,89

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,547
    Length to Beam Ratio: 7,53 : 1
    'Natural speed' for length: 21,06 kts
    Power going to wave formation at top speed: 50 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -7,00 degrees
    Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        23,95 ft / 7,30 m
       - Forecastle (12%):    21,46 ft / 6,54 m
       - Mid (77%):        21,46 ft / 6,54 m (13,98 ft / 4,26 m aft of break)
       - Quarterdeck (13%):    13,98 ft / 4,26 m
       - Stern:        13,98 ft / 4,26 m
       - Average freeboard:    19,87 ft / 6,06 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 136,2%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 146,3%
    Waterplane Area: 18 192 Square feet or 1 690 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 93%
    Structure weight / hull surface area: 93 lbs/sq ft or 453 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,91
        - Longitudinal: 2,22
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

 

17 komentarzy:

  1. No bardzo fajne pudło... w sensie trafiona konstrukcja. Raczej do działań na oceanach....

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy okręt i z obiecującymi perspektywami na głęboką modernizację w dalszej przyszłości. Wydaje się niecelowy podział artylerii pomocniczej na dwa "bliskie" kalibry tj. 75 mm i 57 mm.
    MJ

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,
      w "oryginale" były działka 47 mm, 57 to wkład de Villarsa, ja również nie lubię na okręcie różnych, choć zbliżonych kalibrów. Dzięki nieznacznym modyfikacjom (głównie opancerzenia) udało się de Villarsowi "wyciągnąć" dodatkowe pół węzła prędkości, za co dziękuję :). Nieskromnie zwracam uwagę na główne zalety jednostki; bardzo liczną artylerię główną, dużą liczbę dział mogących strzelać w osi wzdłużnej okrętu (na dziób i rufę) oraz wysokie usytuowanie kazamat, co pozwala na użycie wszystkich dział praktycznie w każdych warunkach pogodowych.

      JKS

      Usuń
  3. Dobry krążownik. Ścigacz rzeczny, w moim pomyśle jest przeznaczony do walki z przemytnikami i różnymi kryminalistami, tacy mają zwykle szybkie łodzie i sporo broni ręcznej, ale rzadko coś większego. Więc powinna to być szybka motorówka z karabinem maszynowym i drużyną abordażową (podejrzaną jednostkę małą czy dużą ktoś musi sprawdzić)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawy wątek stanowiły, nieco zaniedbane obecnie przez Autora, modernizacje starszych jednostek. Mam nadzieję, że ta część "twórczości" będzie również kontynuowana!
    MJ

    OdpowiedzUsuń
  5. To nie tak że zaniedbałem, tylko zasób jdnostek które się nadawały do przebudowy w zasadzie się wyczerpał. Ostatnią z tych XIX-wiecznych które zamierzam zmodernizować jest krążownik Generał Dwernicki http://springsharp.blogspot.com/2014/03/krazownik-barbetowy.html
    modernizacja będzie obejmowała przede wszystkim montaż nowego ujednoliconego uzbrojenia (szybkostrzelne 152 mm) oraz nowego napędu.
    dV

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam
    Tak optycznie rzuciło mi się w oczy dwie sprawy:
    - możliwość połączenia kominów - 2 zamiast 4
    - dołożenie 2 wieży w superpozycji na rufie nawet kosztem 2x152mm w kazamatach.
    (Mogę się mylić ale to tak około 1900 roku zaczęto myśleć o jakichś centralnych systemy kierowania ogniem dla systemów monokalibrowych)

    Ogólnie ciekawa jednostka, po uwzględnieniu proponowanych zmian może zapoczątkować tzw,, polską szkołę,,.

    Pawel76

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,
      kilka wyjaśnień:
      - okręt powstał w konkretnych czasach, w których preferowało się dużą liczbę kominów, nawet 8; 4 kominy dla jednostki tej wielkości były wówczas prawie regułą;
      - pierwsze wieże artylerii głównej w superpozycji pojawiły się na krążownikach francuskich w roku 1912, brytyjskich i niemieckich w 1914, a w innych flotach jeszcze później, nie ma uzasadnienia dla wyprzedzania wszystkich o 10 lat;
      - pierwsze użyteczne systemy kierowania ogniem powstały ok. 1906-1907 (Pollena i Dreyera), a pełne ich wykorzystanie (Dreyer Fire Control Table) nastąpiło na pancernikach brytyjskich w 1916 roku.
      Projektując okręty, staram się nie wychodzić zbytnio poza standardy epoki i unikać rażących anachronizmów. Czy okręt zapoczątkuje polską szkołę? O to trzeba już spytać de Villarsa :).

      JKS

      Usuń
    2. Witam
      Noo z tymi kominami to bardzo różnie bywało - rozrzut był od 2 do 6 kominów- zwłaszcza Francuzi lubili zaszaleć vide krążownik pancerny Ernest Renan.
      Co do wież w superpozycji to skoro proponujemy duże krążowniki pancerne monokalibrowe z działami 152mm co w tamtym czasie było ewenementem dlaczego nie pójść krok dalej i nie zastosować przynajmniej rozwiązania proponowanego przeze mnie ?Tego typu rozwiązania były już od jakiegoś czasu rozważane.
      Zresztą działa w superpozycji widziałem na jakimś niszczycielu jednego z Kolegów (mam nadzieję że nikt nie poczuje się obrażony formą) wprawdzie to trochę mniejsza jednostka (tak z 15 razy).
      Co do systemów kierowania ogniem postaram się znaleźć artykuł na FOW.
      Pozdrawiam
      Pawel76

      Usuń
  7. wieże w superpozycji to jednak nadmierny anarchronizm jak na pierwsze lata XX w., dlatego na razie ich nie będzie (ale w przyszłości nie wykluczam). natomiast krążownik w takiej jak tu formie nie jest jakimś starasznym ewenementem - całkiem podobne w swoim kształcie były przecież np. brytyjskie okręty typu Monmouth.
    dV

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I kilka innych np. 8 brytyjskich krążowników typu Diadem z lat 1898-1903, 3 amerykańskie typu St.Louis z lat 1904-1905 i w pewnym sensie 2 włoskie typu Vettor Pisani z lat 1898-1899. Od Monmoutha nasz Lech różni się wyżej położonymi kazamatami, na co zwracałem już uwagę.

      JKS

      Usuń
    2. Witam
      Przepraszam jaki nadmierny ,,anachronizm,,?????????

      Usuń
  8. Superpozycja staje się konieczna, gdy okręty osiągają nadmierną długość, więc pojawi się najpierw na naszych pancernikach (już są duże).

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam,
    Za zgodą Autora tego bloga, informuję Kolegów, że założyłem własnego bloga pod adresem: jksbattleship.blogspot.com. Myślę, że będzie to dobre miejsce do wymiany poglądów oraz prezentacji projektów i pomysłów nie związanych bezpośrednio z tematem tego bloga. Właśnie opublikowałem pierwszego posta, dotyczy on superpancernika "zamówionego" przez kolegę Widmo.
    Zapraszam -

    JKS

    OdpowiedzUsuń
  10. Natychmiast go odwiedzę :)

    Widmo

    OdpowiedzUsuń