czwartek, 18 września 2014

Okręt balonowy



Swego czasu pojawiły się na blogu sugestie budowy okrętu balonowego. Otóż przemyślałem sobie sprawę i oto jest taka jednostka;) Asumptem do jej budowy jest fakt  stopniowego poprawiania się osiągów artylerii okrętowej, której zasięg pod koniec XIX w. przekraczał już możliwości obserwatorów znajdujących się na masztach, a tym samym nie można było w pełni wykorzystać jej możliwości (cóż bowiem z tego że można strzelać na ogromne dystanse, skoro nie da się trafiać?) Naturalnym sposobem poszerzenia możliwości obserwacyjnych i korygowania ognia artylerii wydaje się w tej sytuacji przeniesienie obserwatora wyżej, czyli w praktyce – umieszczenie go w gondoli balonu zacumowanego do pokładu okrętu. Doświadczenia prowadzone w tym zakresie wykazały, iż można w ten sposób zwiększyć zasięg obserwacji nawet o 40 km. Zatem gra wydaje się warta świeczki – eksperymentalnie możemy pokusić się o jedną jednostkę tego typu..
Tym, co mnie skłoniło do „zbudowania” takiej jednostki, był również fakt pojawienia się u schyłku XIX w. nowego typu balonu – tzw. balonu-latawca, który dzięki swojemu podłużnemu kształtowi i posiadanym stabilizatorom był znacznie bardziej stabilny na wietrze niż dotąd używane balony sferyczne. Te ostatnie przy cięższych warunkach wietrznych były ponoć praktycznie bezużyteczne, skutecznie przyprawiając swoich pasażerów (czyli obserwatorów) o chorobę morską..





Dedal, polish balloon ship laid down 1900 (Engine 1902)

Displacement:
    2 989 t light; 3 067 t standard; 3 633 t normal; 4 086 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    289,90 ft / 274,93 ft x 41,27 ft x 18,34 ft (normal load)
    88,36 m / 83,80 m x 12,58 m  x 5,59 m

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
      Quick firing gun in deck mount
      on centreline forward, 1 raised gun
      4 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 34 lbs / 15 kg
    Shells per gun, main battery: 200

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 3 277 ihp / 2 445 Kw = 15,00 kts
    Range 8 000nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 019 tons (100% coal)

Complement:
    233 - 304

Cost:
    £0,178 million / $0,711 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 4 tons, 0,1%
    Machinery: 497 tons, 13,7%
    Hull, fittings & equipment: 2 288 tons, 63,0%
    Fuel, ammunition & stores: 644 tons, 17,7%
    Miscellaneous weights: 200 tons, 5,5%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      6 913 lbs / 3 136 Kg = 537,1 x 3,0 " / 75 mm shells or 2,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
    Metacentric height 1,5 ft / 0,5 m
    Roll period: 14,1 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has raised forecastle, raised quarterdeck
    Block coefficient: 0,611
    Length to Beam Ratio: 6,66 : 1
    'Natural speed' for length: 16,58 kts
    Power going to wave formation at top speed: 45 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 14,96 ft / 4,56 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        28,94 ft / 8,82 m
       - Forecastle (11%):    23,43 ft / 7,14 m (17,95 ft / 5,47 m aft of break)
       - Mid (50%):        13,19 ft / 4,02 m
       - Quarterdeck (14%):    13,98 ft / 4,26 m (13,19 ft / 4,02 m before break)
       - Stern:        16,47 ft / 5,02 m
       - Average freeboard:    15,80 ft / 4,82 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 52,5%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 96,9%
    Waterplane Area: 8 217 Square feet or 763 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 296%
    Structure weight / hull surface area: 152 lbs/sq ft or 743 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 2,44
        - Longitudinal: 9,43
        - Overall: 2,80
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

8 komentarzy:

  1. Dobry pomysł nie możemy być w tyle za innymi flotami :)
    Uzbrojenie minimalne zresztą do przewidzenia ze względu na rolę jednostki.
    W przyszłości można by pokusić się o modernizację jednostki by przewoziła wodno-samoloty , bądź zbudować jednostkę specjalnie do tego zaprojektowaną.

    Widmo

    OdpowiedzUsuń
  2. Coś mi się to nie podoba. Nie mam wiedzy czy i jak wyglądało zastosowanie takiego okrętu w praktyce (w rzeczywistości). Ale przecież zdobyte informacje z balonu winny być przekazywane na bieżąco głównym siłom zespołu, a więc prędkość okrętu, winna im co najmniej dorównywać, jeśli nie przewyższać w celach manewrowych, a tutaj mamy żółwia. Dalej; na co poszła ta spora wyporność? Prędkość znikoma. A uzbrojenie? Gorzej niż znikome. Przy 3000 tys ton, to co najmniej 2 – 4 x 102 i stosowna ilość mniejszych, aby obronić się przed kontrtorpedowcami i torpedowcami a nawet odgryźć się co mniejszym krążownikom. A w ogóle to ten statek (statek!) wygląda jakby był wyszabrowany z floty handlowej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwe że flota skubnęła tą jednostkę z floty handlowej chcąc mieć jednostkę balonową , ale nie chcieli budować okrętu od podstaw( nie oszukujmy się przecież ta jednostka transportuje balon , komu by się chciało budować, skoro łatwiej przerobić inną jednostkę do tego)

      Widmo

      Usuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. tak zakładam, że to zaadaptowana jednostka handlowa tak to z tego rodzaju okrętami wówczas było) prędkośc owszem nie imponuje, ale i tak jest lepsza niż przecietnego statku handlowego tych czasów, a płynąc z prędkością bliską maksymalnej powinien nadążyć za flotą liniową, na rzecz której ma wykonywac rozpoznanie. Stąd też słabe (w zasadzie symboliczne) uzbrojenie, bo ten okręt w założeniu nigdy nie ma pływać sam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgoda co do uzbrojenia, to nie jest jednostka do samodzielnych działań. Natomiast można by dołożyć parę węzłów dla większej zdolności do współdziałania z okrętami bojowymi. Wg Springsharpa rezerwy są ogromne (Displacement / loading): 296%!).

      JKS

      Usuń
  5. Witam
    Bardzo ciekawa jednostka gdyby kiedyś przyszło szturmować z morza jakieś umocnienia nadbrzeżne- może docelowo Gdańsk ? Czegoś takiego brakowało na Galipoli.
    W latach późniejszych transportowiec lotniczy jak znalazł.
    W składzie floty liniowej nie widzę przyszłości dla takiej jednostki przynajmniej w pierwotnej postaci

    Pawel76

    OdpowiedzUsuń
  6. jak się pojawią samoloty, to może faktycznie go przerobimy na transportowiec wodnosamolotów;)

    OdpowiedzUsuń