wtorek, 14 kwietnia 2015

Zaopatrzeniowiec Hajnan



Kolejny okręt ma stanowić proste wyrównanie start poniesionych w trakcie wojny. Jak pamiętamy, w czasie bitwy z japońskim krążownikiem Akashi zatopiony został rajder Hajnan. Nie kombinując zbytnio, postanowiłem tą stratę uzupełnić jednostką opartą na tym samym, lekko tylko zmodyfikowanym, projekcie. Jest to więc, jak poprzednio, zaopatrzeniowiec, który w czasie wojny może pełnić rolę krążownika pomocniczego. W stosunku do pierwowzoru jednostka została nieco wydłużona, przez co wzrosła wyporność i ilość zabieranego zaopatrzenia. Okręt jest też nieco szybszy niż pierwowzór. Z uzbrojenia zniknęły nieprzydatne już działka kal. 47 mm. W zamian zamontowałem 2 szybkostrzelne 75-tki. nazwa pozostała taka sama, jak utraconej w czasie wojny jednostki.  
Rysunek okrętu - jak poprzednio - jest autorstwa kolegi JKS, z kosmetycznymi tylko moimi zmianami.  





Hajnan, polish supply ship/auxiliary cruiser laid down 1905 (Engine 1906)

Displacement:
    2 755 t light; 2 844 t standard; 3 290 t normal; 3 647 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    261,94 ft / 253,61 ft x 40,78 ft x 16,21 ft (normal load)
    79,84 m / 77,30 m x 12,43 m  x 4,94 m

Armament:
      2 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,72lbs / 23,91kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on centreline ends, evenly spread
      2 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,72lbs / 23,91kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships
      2 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 237 lbs / 107 kg
    Shells per gun, main battery: 150
    1 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    0,98" / 25 mm    0,98" / 25 mm              -
    2nd:    0,98" / 25 mm    0,98" / 25 mm              -

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    No drive to shaft, 1 shaft, 4 007 ihp / 2 989 Kw = 15,80 kts
    Range 9 000nm at 9,00 kts
    Bunker at max displacement = 804 tons (100% coal)

Complement:
    216 - 282

Cost:
    £0,201 million / $0,806 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 30 tons, 0,9%
    Armour: 15 tons, 0,4%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 15 tons, 0,4%
       - Armour Deck: 0 tons, 0,0%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 572 tons, 17,4%
    Hull, fittings & equipment: 799 tons, 24,3%
    Fuel, ammunition & stores: 535 tons, 16,3%
    Miscellaneous weights: 1 340 tons, 40,7%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      1 755 lbs / 796 Kg = 33,3 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,4 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 0,88
    Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m
    Roll period: 17,2 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,36
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has raised forecastle
    Block coefficient: 0,687
    Length to Beam Ratio: 6,22 : 1
    'Natural speed' for length: 15,93 kts
    Power going to wave formation at top speed: 53 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 1,00 degrees
    Stern overhang: 7,97 ft / 2,43 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        20,44 ft / 6,23 m
       - Forecastle (13%):    17,95 ft / 5,47 m (14,99 ft / 4,57 m aft of break)
       - Mid (50%):        14,99 ft / 4,57 m
       - Quarterdeck (13%):    14,99 ft / 4,57 m
       - Stern:        14,99 ft / 4,57 m
       - Average freeboard:    15,52 ft / 4,73 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 107,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 102,2%
    Waterplane Area: 8 124 Square feet or 755 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 120%
    Structure weight / hull surface area: 57 lbs/sq ft or 280 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,87
        - Longitudinal: 3,60
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

 

10 komentarzy:

  1. Uzbrojenie jest bardzo silne, jak na okręt pomocniczy, a na dodatek pokaźna prędkość. W razie wojny może podjąć "z marszu" funkcję krążownika pomocniczego. Tradycyjnie urzeka pięknem klasycznej sylwetki jednostki z epoki pary.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo przydatna jednostka. Swoją wartość podobne jednostki udowodniły podczas wojny z Japonią. Dobry ruch!

    OdpowiedzUsuń
  3. Również uważam iż jest to dobry ruch, proponuję aby zbudować co najmniej jeden taki (najlepiej 2-3) i jednego stale trzymać w koloniach "na miejscu".
    Zastanawiam się tylko czy dziobowe stanowisko armaty nie przesłania widoku ze sterówki?
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
  4. razem z 2 starszymi jednostkami mamy 3 takie, akurat po jednym dla kolonii na Hajnanie, Madagaskarze i Afryce. Co do działa - specjalnie w widoczności nie pomaga, ale też nie przeszkadza nadmiernie, bo sterówke mamy o poziom wyżej położoną.
    dV

    OdpowiedzUsuń
  5. ps. wyrazy uznania dla sylwetki okrętu należy kierować po adresem faktycznego jej autora - JKS :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czekamy na większe jednostki bojowe ...
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam
    W związku że Hajnan to nasza najwartościowsza kolonia a pozostałe znajdują się w klimacie gorącym tak się zastanawiam czy powstanie jakaś jednostka zajmująca się destylacją wody dla naszej floty?
    Pawel76

    OdpowiedzUsuń
  8. oj, a ja właśnie zamierzam zaprezentować przebudowę pewnego maleństwa:)
    co do destylacji - prawde mówiąc nie przewidywałem takiej jednostki, raczej myślałem, żeby to zadanie powierzyć instalacjom na lądzie. Nawet nie barzdo wiem jakby taka jednostka mogła wyglądac. Ale też jej nie wykluczam - zapodajcie ewentualnie jakieś dane, linki do stron www z jakimis informacjami o tego typu statkach, to może coś spróbuję "wystrugać" ;-)
    dV

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeśli przebudowa to, z natury rzeczy, ciekawy temat. :) Zatem czekamy.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń