Czas na uzupełnienia dla flotylli rzecznych na Wiśle i
Niemnie, które – jak widać po przebiegu linii frontu - aktywnie biorą udział w
walkach i wspierają działania własnych wojsk lądowych.
Nowe jednostki należą do dwóch klas – są to małe kanonierki
rzeczne i kutry uzbrojone. Kanonierki są stosunkowo małymi jednostkami o
wyporności 30 ton, ale mają sporą siłę ognia, bowiem noszą pojedynczą haubicę
kal. 100 mm w stanowisku chronionym kolistą pancerną osłoną. Kadłub chroniony
jest 20 mm pancerzem, który powinien zapewnić osłonę przed ogniem broni
strzeleckiej. Okręty są napędzane silnikami diesla i mają relatywnie małe
wymiary i nieduże zanurzenie wynoszące ok 0,5 m, co pozwoli im na znaczną swobodę
w operowaniu na naszych krajowych, niezbyt rozległych i głębokich rzekach.
Z kolei kutry uzbrojone są mikroskopijnymi jednostkami o
wyporności rzędu 5 ton, noszącymi pojedynczy km w stanowisku o konstrukcji
podobnej jak opisane wyżej w przypadku kanonierek. Na uwagę zasługuje fakt, iż
mimo tak mizernych rozmiarów, udało się
te okręciki lekko opancerzyć, dzięki czemu są jako tako zabezpieczone
przynajmniej przed odłamkami.
Czujna, polish river gunboat laid down 1915
Displacement:
28 t light; 29 t standard; 30 t normal; 31 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
59,61 ft / 59,12 ft x 15,91 ft x 1,67 ft (normal load)
18,17 m / 18,02 m x 4,85 m x 0,51 m
Armament:
1 - 3,94" / 100 mm guns in single mounts, 30,51lbs / 13,84kg shells, 1900 Model
Howitzers in a deck mount with hoist
on centreline forward
1 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1914 Model
Quick firing gun in deck mount
on centreline aft
Weight of broadside 31 lbs / 14 kg
Shells per gun, main battery: 120
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 0,79" / 20 mm 30,81 ft / 9,39 m 2,99 ft / 0,91 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 80% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 0,59" / 15 mm 0,59" / 15 mm -
2nd: 0,39" / 10 mm - -
Machinery:
Diesel Internal combustion motors,
Hydraulic drive, 1 shaft, 50 shp / 37 Kw = 9,00 kts
Range 450nm at 7,00 kts
Bunker at max displacement = 1 tons
Complement:
12
Cost:
£0,004 million / $0,016 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 6,0%
Armour: 5 tons, 17,4%
- Belts: 4 tons, 12,4%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 2 tons, 5,1%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 2 tons, 6,3%
Hull, fittings & equipment: 19 tons, 62,6%
Fuel, ammunition & stores: 2 tons, 7,7%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
82 lbs / 37 Kg = 6,4 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,51
Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
Roll period: 8,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 31 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,11
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,38
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,667
Length to Beam Ratio: 3,72 : 1
'Natural speed' for length: 7,69 kts
Power going to wave formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 2,99 ft / 0,91 m
- Forecastle (20%): 2,99 ft / 0,91 m
- Mid (50%): 2,99 ft / 0,91 m
- Quarterdeck (15%): 2,49 ft / 0,76 m
- Stern: 2,00 ft / 0,61 m
- Average freeboard: 2,79 ft / 0,85 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 66,6%
- Above water (accommodation/working, high = better): 65,5%
Waterplane Area: 724 Square feet or 67 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 128%
Structure weight / hull surface area: 23 lbs/sq ft or 111 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,91
- Longitudinal: 2,73
- Overall: 1,02
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is cramped
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Czujna (1915)
Odważna (1915)
Bystra (1915)
Grożna (1915)
Wytrwała (1916)
Szybka (1916)
Gniewna (1916)
Sroga (1916)
Displacement:
28 t light; 29 t standard; 30 t normal; 31 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
59,61 ft / 59,12 ft x 15,91 ft x 1,67 ft (normal load)
18,17 m / 18,02 m x 4,85 m x 0,51 m
Armament:
1 - 3,94" / 100 mm guns in single mounts, 30,51lbs / 13,84kg shells, 1900 Model
Howitzers in a deck mount with hoist
on centreline forward
1 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1914 Model
Quick firing gun in deck mount
on centreline aft
Weight of broadside 31 lbs / 14 kg
Shells per gun, main battery: 120
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 0,79" / 20 mm 30,81 ft / 9,39 m 2,99 ft / 0,91 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 80% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 0,59" / 15 mm 0,59" / 15 mm -
2nd: 0,39" / 10 mm - -
Machinery:
Diesel Internal combustion motors,
Hydraulic drive, 1 shaft, 50 shp / 37 Kw = 9,00 kts
Range 450nm at 7,00 kts
Bunker at max displacement = 1 tons
Complement:
12
Cost:
£0,004 million / $0,016 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 6,0%
Armour: 5 tons, 17,4%
- Belts: 4 tons, 12,4%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 2 tons, 5,1%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 2 tons, 6,3%
Hull, fittings & equipment: 19 tons, 62,6%
Fuel, ammunition & stores: 2 tons, 7,7%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
82 lbs / 37 Kg = 6,4 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,51
Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
Roll period: 8,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 31 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,11
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,38
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,667
Length to Beam Ratio: 3,72 : 1
'Natural speed' for length: 7,69 kts
Power going to wave formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 2,99 ft / 0,91 m
- Forecastle (20%): 2,99 ft / 0,91 m
- Mid (50%): 2,99 ft / 0,91 m
- Quarterdeck (15%): 2,49 ft / 0,76 m
- Stern: 2,00 ft / 0,61 m
- Average freeboard: 2,79 ft / 0,85 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 66,6%
- Above water (accommodation/working, high = better): 65,5%
Waterplane Area: 724 Square feet or 67 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 128%
Structure weight / hull surface area: 23 lbs/sq ft or 111 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,91
- Longitudinal: 2,73
- Overall: 1,02
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is cramped
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Czujna (1915)
Odważna (1915)
Bystra (1915)
Grożna (1915)
Wytrwała (1916)
Szybka (1916)
Gniewna (1916)
Sroga (1916)
RKU-8, polish river cutter laid down 1916
Displacement:
5 t light; 5 t standard; 5 t normal; 6 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
31,39 ft / 30,91 ft x 8,04 ft x 1,48 ft (normal load)
9,57 m / 9,42 m x 2,45 m x 0,45 m
Armament:
1 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1908 Model
Breech loading gun in a deck mount with hoist
on centreline forward
Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
Shells per gun, main battery: 3 000
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 0,39" / 10 mm 21,95 ft / 6,69 m 1,51 ft / 0,46 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 109% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
Machinery:
Petrol Internal combustion motors,
Direct drive, 1 shaft, 75 shp / 56 Kw = 12,00 kts
Range 400nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 1 tons
Complement:
3
Cost:
£0,001 million / $0,003 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Armour: 1 tons, 11,7%
- Belts: 1 tons, 10,7%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 1,0%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 2 tons, 45,6%
Hull, fittings & equipment: 2 tons, 35,0%
Fuel, ammunition & stores: 0 tons, 7,7%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
4 lbs / 2 Kg = 303,6 x 0,3 " / 8 mm shells or 0,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,74
Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m
Roll period: 6,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 8 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,02
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,517
Length to Beam Ratio: 3,84 : 1
'Natural speed' for length: 5,56 kts
Power going to wave formation at top speed: 83 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 2,10 ft / 0,64 m
- Forecastle (20%): 2,00 ft / 0,61 m
- Mid (50%): 1,51 ft / 0,46 m
- Quarterdeck (15%): 2,00 ft / 0,61 m
- Stern: 2,00 ft / 0,61 m
- Average freeboard: 1,85 ft / 0,56 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 148,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 54,2%
Waterplane Area: 162 Square feet or 15 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 87%
Structure weight / hull surface area: 9 lbs/sq ft or 43 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,90
- Longitudinal: 3,34
- Overall: 1,02
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
RKU-8 (1916)
RKU-9 (1916)
RKU-10 (1916)
RKU-11 (1916)
RKU-12 (1916)
RKU-13 (1916)
RKU-14 (1916)
RKU-15 (1917)
RKU-16 (1917)
RKU-17 (1917)
RKU-18 (1917)
RKU-19 (1917)
RKU-20 (1917)
Displacement:
5 t light; 5 t standard; 5 t normal; 6 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
31,39 ft / 30,91 ft x 8,04 ft x 1,48 ft (normal load)
9,57 m / 9,42 m x 2,45 m x 0,45 m
Armament:
1 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1908 Model
Breech loading gun in a deck mount with hoist
on centreline forward
Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
Shells per gun, main battery: 3 000
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 0,39" / 10 mm 21,95 ft / 6,69 m 1,51 ft / 0,46 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 109% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
Machinery:
Petrol Internal combustion motors,
Direct drive, 1 shaft, 75 shp / 56 Kw = 12,00 kts
Range 400nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 1 tons
Complement:
3
Cost:
£0,001 million / $0,003 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Armour: 1 tons, 11,7%
- Belts: 1 tons, 10,7%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 1,0%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 2 tons, 45,6%
Hull, fittings & equipment: 2 tons, 35,0%
Fuel, ammunition & stores: 0 tons, 7,7%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
4 lbs / 2 Kg = 303,6 x 0,3 " / 8 mm shells or 0,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,74
Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m
Roll period: 6,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 8 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,02
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,517
Length to Beam Ratio: 3,84 : 1
'Natural speed' for length: 5,56 kts
Power going to wave formation at top speed: 83 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 2,10 ft / 0,64 m
- Forecastle (20%): 2,00 ft / 0,61 m
- Mid (50%): 1,51 ft / 0,46 m
- Quarterdeck (15%): 2,00 ft / 0,61 m
- Stern: 2,00 ft / 0,61 m
- Average freeboard: 1,85 ft / 0,56 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 148,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 54,2%
Waterplane Area: 162 Square feet or 15 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 87%
Structure weight / hull surface area: 9 lbs/sq ft or 43 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,90
- Longitudinal: 3,34
- Overall: 1,02
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
RKU-8 (1916)
RKU-9 (1916)
RKU-10 (1916)
RKU-11 (1916)
RKU-12 (1916)
RKU-13 (1916)
RKU-14 (1916)
RKU-15 (1917)
RKU-16 (1917)
RKU-17 (1917)
RKU-18 (1917)
RKU-19 (1917)
RKU-20 (1917)
Fajne okręciki, które z pewnością są przydatne w toczonych walkach obronnych. Te haubice 100 mm wydają mi się cokolwiek atypowe. Czy to ze zdobyczy wojennej na armii cesarsko-królewskiej? Myślałem, że używamy, podobnie jak Rosjanie, haubic 122 mm.
OdpowiedzUsuńŁK
Obrona to jedno ale ostatnio atakowaliśmy ostro i z powodzeniem na północy i tam takie jednostki mogą wiele zdziałać, a drugie miejsce gdzie mogłyby być potrzebne to Wisła. Ostatni komunikat o sytuacji na lądzie był daaawno temu i dotyczył sytuacji w lipcu 1915. Kilka takich kanonierek strzelając "z wody" może sporo krwi napsuć przeciwnikowi, a ogień kontrbateryjny będzie nieskuteczny.
UsuńSą to haubice używane w naszej armii, wz. 1900 o długości lufy L/18. Znalazły się już wcześniej na uzbrojeniu innych okrętów rzecznych, a mianowicie monitorów typu Generał Kierbiedź: http://springsharp.blogspot.com/2015/09/monitor-rzeczny-z-haubicami-100-mm.html
UsuńOprócz haubic kal. 100 mm, używamy także kal. 122 mm (analogicznych do rosyjskich). Na okręt tej wielkości właściwszy jednak wydał mi się ten pierwszy, mniejszy kaliber.
Komunikat z przebiegiem linii frontu opublikuję niebawem, przy okazji podsumowania 1915 r. Będzie to najdalej za 2-3 posty :)
UsuńO, to Autor będzie miał kłopot co zrobić z naszą ofensywą lipcowa w Prusach i jak zahamować ofensywę gorlicką. tak abyśmy zbytnio nie osłabli, ale też żeby Rzesza klęski juz teraz nie poniosła :-)
UsuńUżywamy zatem dwóch haubic o dość zbliżonych kalibrach (o tych 100 mm zdążyłem już zapomnieć, stąd moje pytanie!). Jeśli zachowujemy kaliber 122 mm, to ten pierwszy powinien być np. 94 mm i mieć cokolwiek dłuższą lufę (np. haubicoarmata L/25). Myślę, że po wojnie należy bezwzględnie uporządkować "linijkę kalibrów" w kierunku jej ewidentnego "skrócenia"! :)
UsuńŁK
@O'Cooley - w 1915 r. żądna ze stron się nie zawali :) Wyobrażam sobie to tak, że ofensywa gorlicka zostanie zahamowana, kosztem wstrzymania ofensywy w Prusach. Niemniej na północnym odcinku frontu pewne postępy zostaną poczynione, zwłaszcza w okolicach Połągi, której oblężenie zostanie w końcu zakończone.
Usuń@ŁK - różnica kalibrów pomiędzy 100 a 122 mm jest w moim odczuciu na tyle duża, że uzasadnia ich jednoczesne współistnienie. Przez analogię - np. we flocie brytyjskiej równocześnie funkcjonowały działa 102 mm i 120 mm, a jeszcze doszły 114 mm i 132 mm (!). Ponadto, nie widzę specjalnych przewag zmniejszenia kalibru do 94 mm. Mniejszy pocisk to też jego mniejsza moc, a czy zyski na szybkostrzelności/mobilności były by na tyle istotne, by uzasadniały ten mniejszy kaliber? Wątpię, ale być może się mylę, wszak armia lądowa to, jak wiecie, nie moja specjalność;)
Te haubice wywodzą się z armii lądowej. Obie należą do grupy haubic lekkich. Większość armii używała w tej kategorii kalibrów 100 lub 105 mm, Brytyjczycy - 114 mm (+ haubicoarmaty 87,6 mm) i Rosjanie 122 mm. Nie jest mi znany żaden przypadek używania dwóch tak bliskich kalibrów w jednej armii. Pozostawiam zatem temat do ponownej refleksji. Sens kalibru 94 mm jest taki, że to właśnie haubicoarmata, a więc działo, które obok prowadzenia ognia haubicznego może również zastępować, w pewnym zakresie, lekkie armaty polowe (ogień płaskotorowy).
UsuńŁK
PS. Przebudowanie istniejących haubic 100 mm na haubicoarmaty 94 mm (w przypadku zaistnienia takiej woli! :)) jest trywialnie proste i polega na wymianie lufy na dłuższą i mniejszego zarazem kalibru. Przekoszulkowanie luf nie ma tu specjalnie sensu, gdyż nie doprowadzi do wydłużenia zasięgu skutecznego ognia.
UsuńŁK
Jeżeli na północy doszliśmy do Tylży a poniżej Niemna do Insterburga, to odcięliśmy zaopatrzenie przeciwnikowi (zwłaszcza po naszym rajdzie na Memel gdzie stracili zapasy) i to nie Połąga a Memel bedzie teraz w kłopotach, a może nawet upadnie i front stanie na brzegach Niemna.
UsuńKolego ŁK, ważny jest ciężar pocisku. Brytyjczycy mieli takie dziwne kalibry w skutek mieszania miary calowej ze starymi wagomiarami pocisków z okresu przejściowego artylerii z dział odprzodowych na odtylcowe i pocisków kulistych na stożkowe. Pocisk 122mm -22kg, 100mm -14kg a 94mm tylko 9kg (3.7 inch Mountain Howitzer opracowana w 1910r na zlecenie Armii Indii i nie walczyła w Europie). Co prawda Brytyjczycy planowali haubicę 32- pdr (94mm) ale to po ponad 10 latach studiów nad doświadczeniami z PWŚ a i tak z oszczędności zrobili (sławną) 25-pdr QF na bazie armaty 18-pdr (84mm). Inna haubica 94mm była wersją działa czołgowego i była inspirowana niemiecka 15cm SiG/33 ale dopiero w 1944 r doprowadzono ja do stanu jako takiej używalności. Tak że z tym to mamy jeszcze sporo czasu.
PS. Ciężary były bardzo zbliżone- około 1.5t niezależnie od kraju producenta.
Co do ciężarów pocisków ma Kolega rację. Tu różnica między haubicą 100 mm a 122 mm jest całkiem wymierna. Faktem pozostaje jednak, że nikt nie używał jednocześnie typowej haubicy lekkiej i "średniej". Dlatego ten drugi, mniejszy kaliber (powiedzmy około 90 mm) ma sens tylko jako haubicoarmata - najpierw L/25 i docelowo, w nowym modelu L/35. Działo takie może pełnić zarówno funkcję "bardzo lekkiej" haubicy, jak też armaty polowej o sile rażenia znacząco wykraczającej poza klasyczne 3".
UsuńŁK
Przewiduję linię frontu na koniec roku mniej więcej na linii Memel-Tylża-Gołdap-Ełk. Tym samym Memel istotnie będzie w konkretnych opałach :) Na większe postępy w Prusach w tym roku raczej nie ma co liczyć, bo musielismy się też zająć powstrzymaniem ofensywy Gorlickiej, co z pewnością odciągnęło część naszych sił.
UsuńSpodziewałem się że na południu dojdziemy do linii Pisz- Orzysz-Ełk a pomiędzy Tylża a Gołdapią zajmiemy także Insterburg. Nie licząc jednostek na froncie Niemcy byliby w stanie z trudem wyskrobać w Prusach taka zbieraninę w sile dywizji, bez artylerii, kawalerii i przydziałowych ckm. Większe siły dopiero w Gdańsku i Toruniu stały.
UsuńLutry wyglądają na inspirowane rosyjskim typem D: http://wio.ru/fleet/ww2armorb-d.htm
OdpowiedzUsuńZ sylwetki i rozmiarów są całkiem podobne.
M.
ps. oczywiście miało być kutry... ;)
OdpowiedzUsuńM.
Podał Kolega bardzo ciekawą informację! Wydaje mi się, że źródło inspiracji jest zdefiniowane prawidłowo.
UsuńŁK
Zgadza się, inspiracją były te rosyjskie kutry, których wariantem są nasze jednostki :)
UsuńMoże pomogą odrzucić Niemców spod Połągi.. :)
OdpowiedzUsuńNa porządkowanie kalibrów przyjdzie czas po wojnie.
To może teraz coś o wyporności ponad 2000 ton?
Kpt.G
Obawiam się, że przemysł krajowy musi aktualnie nastawić się na zaspokojenie potrzeb armii lądowej. Duże stocznie zapewne zaczynają odczuwać już deficyt wysoko kwalifikowanych kadr oraz dostaw stali konstrukcyjnej i pancernej. A co do uporządkowania kalibrów nie twierdzę, że ma się odbywać "tu i teraz". Chciałem tylko zasygnalizować pewną niekonsekwencję w rozwoju artylerii wojsk lądowych i zaproponować kierunek sanacji, co oczywiste, już w warunkach pokoju. Podobny "bałagan" zakradł się do wszystkich walczących armii, choćby z uwagi na masowe wykorzystywanie sprzętu zdobycznego...
UsuńŁK
Ha, nie zapominajmy o modernizacjach i remontach po cięższych uszkodzeniach.. :)
OdpowiedzUsuńKpt.G
Modernizacje jak najbardziej są możliwe. Natomiast co do nowych jednostek - na razie nic powyżej 2000 ton nie widać na horyzoncie :(
Usuń