Spodziewając się nienadzwyczajnego entuzjazmu dla poprzednio
(14.11.2013 r.) proponowanej jednostki torpedowej, przygotowałem jej
alternatywę;) Ideą tego okrętu jest – wzorem niskoburtowych monitorów – takie
schowanie kadłuba pod wodą, by tylko minimalna jego część wystawała ponad linię
wodną – co może się okazać korzystne, jeśli uwzględnimy nadal kiepską prędkość
okrętu. Oczywiście tak skonstruowana jednostka nadawać się będzie tylko do
działań przybrzeżnych, przy morzu płaskim jak stół, ale de facto tylko do tego
nadawały się wszystkie chyba XIX-wieczne torpedowce, a już na pewno te z lat
70-tych..
PS. Ponieważ mam wielką awersją do nadawania okrętom
oznaczeń literowo-cyfrowych, a zamierzam już wkrótce dla naszej floty wybudować
różnych torpedowców większą chmarę – to zapraszam już teraz do przedstawiania
swoich propozycji nazw (lub serii nazw) dla tych jednostek;)
Delfin, polish torpedo boat laid down 1875
Displacement:
187 t light; 191 t standard; 225 t normal; 253 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
124,24 ft / 123,75 ft x 18,57 ft x 6,82 ft (normal load)
37,87 m / 37,72 m x 5,66 m x 2,08 m
1 - 15,0" / 381 mm submerged torpedo tubes
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 1 013 ihp / 756 Kw = 15,50 kts
Range 1 750nm at 8,50 kts
Bunker at max displacement = 61 tons (100% coal)
Complement:
28 - 37
Cost:
£0,024 million / $0,095 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery: 122 tons, 54,2%
Hull, fittings & equipment: 64 tons, 28,2%
Fuel, ammunition & stores: 39 tons, 17,1%
Miscellaneous weights: 1 tons, 0,4%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
41 lbs / 18 Kg = 0,5 x 6 " / 152 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,70
Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m
Roll period: 8,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 20 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,16
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,503
Length to Beam Ratio: 6,66 : 1
'Natural speed' for length: 11,12 kts
Power going to wave formation at top speed: 63 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 2,49 ft / 0,76 m
- Forecastle (20%): 2,49 ft / 0,76 m
- Mid (50%): 2,49 ft / 0,76 m
- Quarterdeck (15%): 2,49 ft / 0,76 m
- Stern: 2,49 ft / 0,76 m
- Average freeboard: 2,49 ft / 0,76 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 202,1%
- Above water (accommodation/working, high = better): 25,0%
Waterplane Area: 1 477 Square feet or 137 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 50%
Structure weight / hull surface area: 30 lbs/sq ft or 148 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,00
- Longitudinal: 1,02
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is extremely poor
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Displacement:
187 t light; 191 t standard; 225 t normal; 253 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
124,24 ft / 123,75 ft x 18,57 ft x 6,82 ft (normal load)
37,87 m / 37,72 m x 5,66 m x 2,08 m
1 - 15,0" / 381 mm submerged torpedo tubes
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 1 013 ihp / 756 Kw = 15,50 kts
Range 1 750nm at 8,50 kts
Bunker at max displacement = 61 tons (100% coal)
Complement:
28 - 37
Cost:
£0,024 million / $0,095 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery: 122 tons, 54,2%
Hull, fittings & equipment: 64 tons, 28,2%
Fuel, ammunition & stores: 39 tons, 17,1%
Miscellaneous weights: 1 tons, 0,4%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
41 lbs / 18 Kg = 0,5 x 6 " / 152 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,70
Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m
Roll period: 8,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 20 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,16
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,503
Length to Beam Ratio: 6,66 : 1
'Natural speed' for length: 11,12 kts
Power going to wave formation at top speed: 63 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 2,49 ft / 0,76 m
- Forecastle (20%): 2,49 ft / 0,76 m
- Mid (50%): 2,49 ft / 0,76 m
- Quarterdeck (15%): 2,49 ft / 0,76 m
- Stern: 2,49 ft / 0,76 m
- Average freeboard: 2,49 ft / 0,76 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 202,1%
- Above water (accommodation/working, high = better): 25,0%
Waterplane Area: 1 477 Square feet or 137 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 50%
Structure weight / hull surface area: 30 lbs/sq ft or 148 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,00
- Longitudinal: 1,02
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is extremely poor
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Delfin (1875)
Rekin (1875)
Rekin (1875)
Im głębiej okręt siedzi w wodzie, tym wolniej pływa (oczywistości fizyki sobie darujmy), a torpedowiec ma być szybki. Ten ma zanurzenie jak okręt o połowę większy. A co do nazw. Małe, szybkie i wredne mogą być osy, szerszenie itp.
OdpowiedzUsuńjak mają być wredne to ja proponuje komara:-D
OdpowiedzUsuńW kwestii nazw dla torpedowców: skoro zacząłeś z morskimi stworami, to proponuję nazwy ryb np. ryb słodkowodnych występujących w Polsce; (wpisałem odpowiednie hasełko do Googlusia i mam: Amur, Boleń, Brzana, Certa, Głowacica, Jazgarz, Jaź, Jelec, Karaś, Karp, Kleń, Kiełb, Krąp, Leszcz, Lin, Lipień, Łosoś, Miętus, Okoń, piskorz, Płoć, Pstrąg, Różanka, Sandacz, Sieja, Sum, Szczupak, Śliz, Tołpyga, Ukleja, Węgorz, Wzdręga.
OdpowiedzUsuńJak budżet i stocznie dadzą radę tej flotylli to pomyślimy dalej.
Miej litość! Marynarze poumierają ze śmiechu, kiedy im karzesz pływać na leszczu.
OdpowiedzUsuńNazwy od ryb mi się podobają:-) nawet ten leszcz mógłby chyba byc, bo w XIX w. raczej nie miał takich konotacji jak dzisiaj:-D Rózne osy i szerszenie też na pewno wykorzystam.
OdpowiedzUsuń