piątek, 22 listopada 2013

Alternatywny okręt torpedowy


Spodziewając się nienadzwyczajnego entuzjazmu dla poprzednio (14.11.2013 r.) proponowanej jednostki torpedowej, przygotowałem jej alternatywę;) Ideą tego okrętu jest – wzorem niskoburtowych monitorów – takie schowanie kadłuba pod wodą, by tylko minimalna jego część wystawała ponad linię wodną – co może się okazać korzystne, jeśli uwzględnimy nadal kiepską prędkość­ okrętu. Oczywiście tak skonstruowana jednostka nadawać się będzie tylko do działań przybrzeżnych, przy morzu płaskim jak stół, ale de facto tylko do tego nadawały się wszystkie chyba XIX-wieczne torpedowce, a już na pewno te z lat 70-tych..
PS. Ponieważ mam wielką awersją do nadawania okrętom oznaczeń literowo-cyfrowych, a zamierzam już wkrótce dla naszej floty wybudować różnych torpedowców większą chmarę – to zapraszam już teraz do przedstawiania swoich propozycji nazw (lub serii nazw) dla tych jednostek;)

Delfin, polish torpedo boat laid down 1875

Displacement:
    187 t light; 191 t standard; 225 t normal; 253 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    124,24 ft / 123,75 ft x 18,57 ft x 6,82 ft (normal load)
    37,87 m / 37,72 m x 5,66 m  x 2,08 m
    1 - 15,0" / 381 mm submerged torpedo tubes

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 1 013 ihp / 756 Kw = 15,50 kts
    Range 1 750nm at 8,50 kts
    Bunker at max displacement = 61 tons (100% coal)

Complement:
    28 - 37

Cost:
    £0,024 million / $0,095 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 122 tons, 54,2%
    Hull, fittings & equipment: 64 tons, 28,2%
    Fuel, ammunition & stores: 39 tons, 17,1%
    Miscellaneous weights: 1 tons, 0,4%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      41 lbs / 18 Kg = 0,5 x 6 " / 152 mm shells or 0,1 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,70
    Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m
    Roll period: 8,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 20 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,16

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,503
    Length to Beam Ratio: 6,66 : 1
    'Natural speed' for length: 11,12 kts
    Power going to wave formation at top speed: 63 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        2,49 ft / 0,76 m
       - Forecastle (20%):    2,49 ft / 0,76 m
       - Mid (50%):        2,49 ft / 0,76 m
       - Quarterdeck (15%):    2,49 ft / 0,76 m
       - Stern:        2,49 ft / 0,76 m
       - Average freeboard:    2,49 ft / 0,76 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 202,1%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 25,0%
    Waterplane Area: 1 477 Square feet or 137 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 50%
    Structure weight / hull surface area: 30 lbs/sq ft or 148 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,00
        - Longitudinal: 1,02
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
    Room for accommodation and workspaces is extremely poor
    Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Delfin (1875)
Rekin (1875)

5 komentarzy:

  1. Im głębiej okręt siedzi w wodzie, tym wolniej pływa (oczywistości fizyki sobie darujmy), a torpedowiec ma być szybki. Ten ma zanurzenie jak okręt o połowę większy. A co do nazw. Małe, szybkie i wredne mogą być osy, szerszenie itp.

    OdpowiedzUsuń
  2. jak mają być wredne to ja proponuje komara:-D

    OdpowiedzUsuń
  3. W kwestii nazw dla torpedowców: skoro zacząłeś z morskimi stworami, to proponuję nazwy ryb np. ryb słodkowodnych występujących w Polsce; (wpisałem odpowiednie hasełko do Googlusia i mam: Amur, Boleń, Brzana, Certa, Głowacica, Jazgarz, Jaź, Jelec, Karaś, Karp, Kleń, Kiełb, Krąp, Leszcz, Lin, Lipień, Łosoś, Miętus, Okoń, piskorz, Płoć, Pstrąg, Różanka, Sandacz, Sieja, Sum, Szczupak, Śliz, Tołpyga, Ukleja, Węgorz, Wzdręga.
    Jak budżet i stocznie dadzą radę tej flotylli to pomyślimy dalej.

    OdpowiedzUsuń
  4. Miej litość! Marynarze poumierają ze śmiechu, kiedy im karzesz pływać na leszczu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nazwy od ryb mi się podobają:-) nawet ten leszcz mógłby chyba byc, bo w XIX w. raczej nie miał takich konotacji jak dzisiaj:-D Rózne osy i szerszenie też na pewno wykorzystam.

    OdpowiedzUsuń