Udane staranowanie włoskiego pancernika Re d’Italia w trakcie
bitwy pod Lissą uczyniło w oczach wielu taranowanie podstawowym sposobem walki
na morzu. Z perspektywy czasu wydaje się, że był to pogląd błędny, bowiem do
udanych przypadków taranowania dochodziło zawsze w sytuacjach specyficznych –
albo na ciasnych wodach śródlądowych, albo (jak pod Lissą) albo też taranowane
były przypadkowo okręty które akurat zostały unieruchomione. Niemniej wówczas,
zwłaszcza wobec relatywnej nieskuteczności ówczesnej artylerii w stosunku do
pancerza, oraz małej ilości doświadczeń bojowych sądzono inaczej. Wyrazem tego
było powstanie nowej klasy okrętów przeznaczonych specjalnie toczenia walki w
ten sposób – taranowców, a także przystosowanie do tego okrętów innych klas,
poprzez wyposażanie ich w tarany.
Wobec powszechności poglądów o skuteczności taktyki
taranowania, postanowiłem i naszą flotę wyposażyć w wyspecjalizowany do tego
zadania okręt. Jednostka ma sporą szybkość, oraz dwie śruby dla lepszej zwrotności
– bowiem te cechy wydają się kluczowe dla możliwości skutecznego taranowania.
Oprócz tego, okręt posiada pancerz w części dziobowej, a także jedno działo w
wieży artyleryjskiej na dziobie – te cechy oczywiście również są determinowane
przewidywanym sposobem walki.
Zawisza Czarny, polish ram laid down 1871 (Engine 1872)
Displacement:
1 922 t light; 1 972 t standard; 2 221 t normal; 2 420 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
222,21 ft / 221,69 ft x 38,58 ft x 16,14 ft (normal load)
67,73 m / 67,57 m x 11,76 m x 4,92 m
Armament:
1 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 76,61lbs / 34,75kg shells, 1871 Model
Breech loading gun in Coles/Ericsson turret
on centreline forward
Weight of broadside 77 lbs / 35 kg
Shells per gun, main battery: 120
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Ends: 4,92" / 125 mm 71,10 ft / 21,67 m 7,41 ft / 2,26 m
150,59 ft / 45,90 m Unarmoured ends
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 9,84" / 250 mm 5,91" / 150 mm -
- Armour deck: 1,06" / 27 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 3 490 ihp / 2 604 Kw = 15,50 kts
Range 2 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 449 tons (100% coal)
Complement:
259
Cost:
£0,190 million / $0,761 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 10 tons, 0,4%
Armour: 283 tons, 12,7%
- Belts: 96 tons, 4,3%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 68 tons, 3,1%
- Armour Deck: 119 tons, 5,4%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 822 tons, 37,0%
Hull, fittings & equipment: 693 tons, 31,2%
Fuel, ammunition & stores: 299 tons, 13,4%
Miscellaneous weights: 115 tons, 5,2%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
908 lbs / 412 Kg = 11,8 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,31
Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m
Roll period: 11,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 56 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,11
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,563
Length to Beam Ratio: 5,75 : 1
'Natural speed' for length: 14,89 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -54,00 degrees
Stern overhang: 0,52 ft / 0,16 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 9,48 ft / 2,89 m
- Forecastle (22%): 8,46 ft / 2,58 m
- Mid (50%): 8,46 ft / 2,58 m
- Quarterdeck (15%): 8,99 ft / 2,74 m
- Stern: 9,48 ft / 2,89 m
- Average freeboard: 8,76 ft / 2,67 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 128,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 61,6%
Waterplane Area: 6 042 Square feet or 561 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 105%
Structure weight / hull surface area: 75 lbs/sq ft or 364 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,92
- Longitudinal: 1,98
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Displacement:
1 922 t light; 1 972 t standard; 2 221 t normal; 2 420 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
222,21 ft / 221,69 ft x 38,58 ft x 16,14 ft (normal load)
67,73 m / 67,57 m x 11,76 m x 4,92 m
Armament:
1 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 76,61lbs / 34,75kg shells, 1871 Model
Breech loading gun in Coles/Ericsson turret
on centreline forward
Weight of broadside 77 lbs / 35 kg
Shells per gun, main battery: 120
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Ends: 4,92" / 125 mm 71,10 ft / 21,67 m 7,41 ft / 2,26 m
150,59 ft / 45,90 m Unarmoured ends
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 9,84" / 250 mm 5,91" / 150 mm -
- Armour deck: 1,06" / 27 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 3 490 ihp / 2 604 Kw = 15,50 kts
Range 2 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 449 tons (100% coal)
Complement:
259
Cost:
£0,190 million / $0,761 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 10 tons, 0,4%
Armour: 283 tons, 12,7%
- Belts: 96 tons, 4,3%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 68 tons, 3,1%
- Armour Deck: 119 tons, 5,4%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 822 tons, 37,0%
Hull, fittings & equipment: 693 tons, 31,2%
Fuel, ammunition & stores: 299 tons, 13,4%
Miscellaneous weights: 115 tons, 5,2%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
908 lbs / 412 Kg = 11,8 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,31
Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m
Roll period: 11,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 56 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,11
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,563
Length to Beam Ratio: 5,75 : 1
'Natural speed' for length: 14,89 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -54,00 degrees
Stern overhang: 0,52 ft / 0,16 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 9,48 ft / 2,89 m
- Forecastle (22%): 8,46 ft / 2,58 m
- Mid (50%): 8,46 ft / 2,58 m
- Quarterdeck (15%): 8,99 ft / 2,74 m
- Stern: 9,48 ft / 2,89 m
- Average freeboard: 8,76 ft / 2,67 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 128,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 61,6%
Waterplane Area: 6 042 Square feet or 561 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 105%
Structure weight / hull surface area: 75 lbs/sq ft or 364 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,92
- Longitudinal: 1,98
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Przystojny to on nie jest. Jakby mu te kominki wyprostować to by się chyba lepiej prezentował.
OdpowiedzUsuńTo niedrogi okręt i mało istotny, spełni swoją rolę i odejdzie do historii. Można porównać z taranowcami Sztandart (16.07.2011) i Tokiwa 19.09.2011. Moim zdaniem jest od nich lepszy. A z rzeczywistych okrętów, trudno porównać wartość bojową, ale Affondatore był ładniejszy.
OdpowiedzUsuńA mnie sie tam on podoba. Szybki jest i nawet jak na swoje czasy, tylko nie wiem po co mu to ożaglowanie??
OdpowiedzUsuń