poniedziałek, 4 listopada 2013

Flota polska w XIX w. - taranowiec



Udane staranowanie włoskiego pancernika Re d’Italia w trakcie bitwy pod Lissą uczyniło w oczach wielu taranowanie podstawowym sposobem walki na morzu. Z perspektywy czasu wydaje się, że był to pogląd błędny, bowiem do udanych przypadków taranowania dochodziło zawsze w sytuacjach specyficznych – albo na ciasnych wodach śródlądowych, albo (jak pod Lissą) albo też taranowane były przypadkowo okręty które akurat zostały unieruchomione. Niemniej wówczas, zwłaszcza wobec relatywnej nieskuteczności ówczesnej artylerii w stosunku do pancerza, oraz małej ilości doświadczeń bojowych sądzono inaczej. Wyrazem tego było powstanie nowej klasy okrętów przeznaczonych specjalnie toczenia walki w ten sposób – taranowców, a także przystosowanie do tego okrętów innych klas, poprzez wyposażanie ich w tarany.
Wobec powszechności poglądów o skuteczności taktyki taranowania, postanowiłem i naszą flotę wyposażyć w wyspecjalizowany do tego zadania okręt. Jednostka ma sporą szybkość, oraz dwie śruby dla lepszej zwrotności – bowiem te cechy wydają się kluczowe dla możliwości skutecznego taranowania. Oprócz tego, okręt posiada pancerz w części dziobowej, a także jedno działo w wieży artyleryjskiej na dziobie – te cechy oczywiście również są determinowane przewidywanym sposobem walki.

Zawisza Czarny, polish ram laid down 1871 (Engine 1872)

Displacement:
    1 922 t light; 1 972 t standard; 2 221 t normal; 2 420 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    222,21 ft / 221,69 ft x 38,58 ft x 16,14 ft (normal load)
    67,73 m / 67,57 m x 11,76 m  x 4,92 m

Armament:
      1 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 76,61lbs / 34,75kg shells, 1871 Model
      Breech loading gun in Coles/Ericsson turret
      on centreline forward
    Weight of broadside 77 lbs / 35 kg
    Shells per gun, main battery: 120

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Ends:    4,92" / 125 mm      71,10 ft / 21,67 m    7,41 ft / 2,26 m
      150,59 ft / 45,90 m Unarmoured ends

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    9,84" / 250 mm    5,91" / 150 mm              -

   - Armour deck: 1,06" / 27 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 3 490 ihp / 2 604 Kw = 15,50 kts
    Range 2 000nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 449 tons (100% coal)

Complement:
    259

Cost:
    £0,190 million / $0,761 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 10 tons, 0,4%
    Armour: 283 tons, 12,7%
       - Belts: 96 tons, 4,3%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 68 tons, 3,1%
       - Armour Deck: 119 tons, 5,4%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 822 tons, 37,0%
    Hull, fittings & equipment: 693 tons, 31,2%
    Fuel, ammunition & stores: 299 tons, 13,4%
    Miscellaneous weights: 115 tons, 5,2%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      908 lbs / 412 Kg = 11,8 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,31
    Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m
    Roll period: 11,7 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 56 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,11

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,563
    Length to Beam Ratio: 5,75 : 1
    'Natural speed' for length: 14,89 kts
    Power going to wave formation at top speed: 53 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -54,00 degrees
    Stern overhang: 0,52 ft / 0,16 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        9,48 ft / 2,89 m
       - Forecastle (22%):    8,46 ft / 2,58 m
       - Mid (50%):        8,46 ft / 2,58 m
       - Quarterdeck (15%):    8,99 ft / 2,74 m
       - Stern:        9,48 ft / 2,89 m
       - Average freeboard:    8,76 ft / 2,67 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 128,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 61,6%
    Waterplane Area: 6 042 Square feet or 561 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 105%
    Structure weight / hull surface area: 75 lbs/sq ft or 364 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,92
        - Longitudinal: 1,98
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
 

3 komentarze:

  1. Przystojny to on nie jest. Jakby mu te kominki wyprostować to by się chyba lepiej prezentował.

    OdpowiedzUsuń
  2. To niedrogi okręt i mało istotny, spełni swoją rolę i odejdzie do historii. Można porównać z taranowcami Sztandart (16.07.2011) i Tokiwa 19.09.2011. Moim zdaniem jest od nich lepszy. A z rzeczywistych okrętów, trudno porównać wartość bojową, ale Affondatore był ładniejszy.

    OdpowiedzUsuń
  3. A mnie sie tam on podoba. Szybki jest i nawet jak na swoje czasy, tylko nie wiem po co mu to ożaglowanie??

    OdpowiedzUsuń