Jednostka, która dzisiaj prezentuje, należy do bardzo
popularnej latach 70-tych i 80-tych XIX w. klasy okrętów wojennych. Jest to
kanonierka typu „flat-iron” (żelazko – od kształtu tych okrętów), czyli mały
okręt wyposażony w jedno ciężkie działo. Okręty tej klasy budowane były nieomal
masowo prze wszystkie ważniejsze floty tamtych czasów, jako tanie okręty obrony
wybrzeża. Doświadczenia wojenne (np. bitwa pod Foochow, gdzie chińskie okręty
tej klasy zostały dosłownie rozstrzelane przez krążowniki francuskie) wykazały
jednak, że niezbyt się do tego nadają, za to mogą się sprawdzić jako okręty
ofensywne, do ostrzału pozycji lądowych które są nieruchome, a dzięki małemu
zanurzeniu można było podejść do nich bliżej niż większymi okrętami. Dzięki
stosowaniu na ogół dwóch śrub napędowych, kanonierki te były zazwyczaj dość
zwrotne, ale przy swych rozmiarach – nie grzeszyły nadmiernie dobrą dzielnością
morską. Przez to również okręty te nie nadawały się do walki z wrogimi
jednostkami pływającymi, które przy większych wymiarach były lepszą platformą
dla dział i zapewniały lepsze warunki ich obsłudze.
Cechą wspólną prawie wszystkich kanonierek typu „flat-iron”
było umieszczenie jednego ciężkiego działa (czasem monstrualnie wręcz wielkiego
– na włoskich okrętach była to
16-calówka!) na stanowisku na dziobie, z możliwością strzelania wzdłuż osi
wzdłużnej okrętu lub z niewielkim od niej odchyleniem (chodziło o to, że odrzut
działa mógł by zagrozić stabilności jednostki w przypadku strzału na burtę). Ciekawostką
jest, że z racji niezwykłej relacji wagi dział do wielkości tych jednostek
zwano je nieraz wręcz pływającymi lawetami dla dział.
Pierwsza kanonierka „flat-iron” dla floty polskiej jest
wyposażona w jedno działo odtylcowe kal. 203 mm (więc wcale nie takie wielkie na tle
okrętów innych flot) i podobnie jak większość analogicznych jednostek w innych
flotach – pozbawiona jest ożaglowania.
Wilkołak, polish flat-iron gunboat laid down 1874
Displacement:
187 t light; 200 t standard; 220 t normal; 236 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
86,98 ft / 84,97 ft x 23,23 ft x 7,58 ft (normal load)
26,51 m / 25,90 m x 7,08 m x 2,31 m
Armament:
1 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 193,99lbs / 87,99kg shells, 1874 Model
Breech loading gun in deck mount
on centreline forward
Weight of broadside 194 lbs / 88 kg
Shells per gun, main battery: 80
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 466 ihp / 348 Kw = 12,00 kts
Range 1 500nm at 7,00 kts
Bunker at max displacement = 36 tons (100% coal)
Complement:
28 - 37
Cost:
£0,036 million / $0,142 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 24 tons, 11,0%
Machinery: 62 tons, 28,1%
Hull, fittings & equipment: 101 tons, 45,9%
Fuel, ammunition & stores: 33 tons, 15,0%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
75 lbs / 34 Kg = 0,4 x 8,0 " / 203 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,61
Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
Roll period: 8,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 43 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,29
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,72
Hull form characteristics:
Hull has low forecastle
Block coefficient: 0,515
Length to Beam Ratio: 3,66 : 1
'Natural speed' for length: 9,22 kts
Power going to wave formation at top speed: 68 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 2,00 ft / 0,61 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 4,49 ft / 1,37 m
- Forecastle (14%): 4,49 ft / 1,37 m (6,99 ft / 2,13 m aft of break)
- Mid (65%): 5,48 ft / 1,67 m
- Quarterdeck (15%): 5,97 ft / 1,82 m
- Stern: 5,97 ft / 1,82 m
- Average freeboard: 5,85 ft / 1,78 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 170,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 55,2%
Waterplane Area: 1 333 Square feet or 124 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 54%
Structure weight / hull surface area: 51 lbs/sq ft or 249 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,87
- Longitudinal: 6,27
- Overall: 1,06
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Wilkołak (1874)
Strzyga (1874)
Rusałka (1874)
Południca (1874)
Wodnik (1875)
Zmora (1875)
Displacement:
187 t light; 200 t standard; 220 t normal; 236 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
86,98 ft / 84,97 ft x 23,23 ft x 7,58 ft (normal load)
26,51 m / 25,90 m x 7,08 m x 2,31 m
Armament:
1 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 193,99lbs / 87,99kg shells, 1874 Model
Breech loading gun in deck mount
on centreline forward
Weight of broadside 194 lbs / 88 kg
Shells per gun, main battery: 80
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 466 ihp / 348 Kw = 12,00 kts
Range 1 500nm at 7,00 kts
Bunker at max displacement = 36 tons (100% coal)
Complement:
28 - 37
Cost:
£0,036 million / $0,142 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 24 tons, 11,0%
Machinery: 62 tons, 28,1%
Hull, fittings & equipment: 101 tons, 45,9%
Fuel, ammunition & stores: 33 tons, 15,0%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
75 lbs / 34 Kg = 0,4 x 8,0 " / 203 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,61
Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
Roll period: 8,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 43 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,29
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,72
Hull form characteristics:
Hull has low forecastle
Block coefficient: 0,515
Length to Beam Ratio: 3,66 : 1
'Natural speed' for length: 9,22 kts
Power going to wave formation at top speed: 68 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 2,00 ft / 0,61 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 4,49 ft / 1,37 m
- Forecastle (14%): 4,49 ft / 1,37 m (6,99 ft / 2,13 m aft of break)
- Mid (65%): 5,48 ft / 1,67 m
- Quarterdeck (15%): 5,97 ft / 1,82 m
- Stern: 5,97 ft / 1,82 m
- Average freeboard: 5,85 ft / 1,78 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 170,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 55,2%
Waterplane Area: 1 333 Square feet or 124 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 54%
Structure weight / hull surface area: 51 lbs/sq ft or 249 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,87
- Longitudinal: 6,27
- Overall: 1,06
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Wilkołak (1874)
Strzyga (1874)
Rusałka (1874)
Południca (1874)
Wodnik (1875)
Zmora (1875)
Fajne nazwy, zwłaszcza ostatnia:)
OdpowiedzUsuńAle fajne nazwy.
OdpowiedzUsuń