Raróg, polish flat-iron gunboat laid down 1875
Displacement:
198 t light; 212 t standard; 242 t normal; 267 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
90,94 ft / 88,94 ft x 23,36 ft x 7,58 ft (normal load)
27,72 m / 27,11 m x 7,12 m x 2,31 m
Armament:
1 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 197,81lbs / 89,73kg shells, 1875 Model
Breech loading gun in deck mount
on centreline forward
Weight of broadside 198 lbs / 90 kg
Shells per gun, main battery: 80
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 482 ihp / 360 Kw = 12,00 kts
Range 1 600nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 55 tons (100% coal)
Complement:
39
Cost:
£0,037 million / $0,148 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 25 tons, 10,2%
Machinery: 66 tons, 27,4%
Hull, fittings & equipment: 101 tons, 41,6%
Fuel, ammunition & stores: 44 tons, 18,3%
Miscellaneous weights: 6 tons, 2,5%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
88 lbs / 40 Kg = 0,4 x 8,0 " / 203 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,59
Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
Roll period: 8,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 44 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,29
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,78
Hull form characteristics:
Hull has low forecastle
Block coefficient: 0,539
Length to Beam Ratio: 3,81 : 1
'Natural speed' for length: 9,43 kts
Power going to wave formation at top speed: 67 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 2,00 ft / 0,61 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 4,49 ft / 1,37 m
- Forecastle (12%): 4,49 ft / 1,37 m (6,99 ft / 2,13 m aft of break)
- Mid (66%): 5,48 ft / 1,67 m
- Quarterdeck (15%): 5,97 ft / 1,82 m
- Stern: 5,97 ft / 1,82 m
- Average freeboard: 5,89 ft / 1,79 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 165,5%
- Above water (accommodation/working, high = better): 57,5%
Waterplane Area: 1 435 Square feet or 133 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 58%
Structure weight / hull surface area: 48 lbs/sq ft or 232 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,84
- Longitudinal: 5,35
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Raróg (1875)
Wiła (1875)
Rokitnik (1876)
Już się cieszyłem, że wreszcie koniec z żaglami. A tu równamy do Chin.
OdpowiedzUsuńNie tak szybko pożegnamy żagle - przecież one jeszcze w latach 80-tych sie zdarzały. Ale zgodnie z prawdą historyczną - będą coraz rzadsze. Niemniej muszę uprzedzic, żeby nie było szoku - następną jednostką będzie okręt torpedowy (bo do torpedowca w pełnym tego słowa znaczeniu to mu jednak trochę brakuje), który też jeszcze jakieś zagle bedzie miał.
OdpowiedzUsuńA tak poza tym - nie lubisz żagli? Bo mnie się podobają i przywodzą na mysl dawne, "romantyczne" czasy, kiedy żeglowało sie po morzach wyłącznie dzięki sile wiatru..
de Villars
Istotnie, nie lubię żagli.
OdpowiedzUsuń