wtorek, 12 listopada 2013

Nowa kanonierka flat-iron

Dzisiaj prezentuję drugie wcielenie kanonierki flat-iron - tym razem z ożaglowaniem. Jest to nieco niestandardowe rozwiązanie jak na okręt tej klasy, ale sporadycznie się zdarzało - np. na jednostkach chińskich.

















Raróg, polish flat-iron gunboat laid down 1875

Displacement:
    198 t light; 212 t standard; 242 t normal; 267 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    90,94 ft / 88,94 ft x 23,36 ft x 7,58 ft (normal load)
    27,72 m / 27,11 m x 7,12 m  x 2,31 m

Armament:
      1 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 197,81lbs / 89,73kg shells, 1875 Model
      Breech loading gun in deck mount
      on centreline forward
    Weight of broadside 198 lbs / 90 kg
    Shells per gun, main battery: 80

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 482 ihp / 360 Kw = 12,00 kts
    Range 1 600nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 55 tons (100% coal)

Complement:
    39

Cost:
    £0,037 million / $0,148 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 25 tons, 10,2%
    Machinery: 66 tons, 27,4%
    Hull, fittings & equipment: 101 tons, 41,6%
    Fuel, ammunition & stores: 44 tons, 18,3%
    Miscellaneous weights: 6 tons, 2,5%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      88 lbs / 40 Kg = 0,4 x 8,0 " / 203 mm shells or 0,1 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,59
    Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
    Roll period: 8,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 44 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,29
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,78

Hull form characteristics:
    Hull has low forecastle
    Block coefficient: 0,539
    Length to Beam Ratio: 3,81 : 1
    'Natural speed' for length: 9,43 kts
    Power going to wave formation at top speed: 67 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 2,00 ft / 0,61 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        4,49 ft / 1,37 m
       - Forecastle (12%):    4,49 ft / 1,37 m (6,99 ft / 2,13 m aft of break)
       - Mid (66%):        5,48 ft / 1,67 m
       - Quarterdeck (15%):    5,97 ft / 1,82 m
       - Stern:        5,97 ft / 1,82 m
       - Average freeboard:    5,89 ft / 1,79 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 165,5%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 57,5%
    Waterplane Area: 1 435 Square feet or 133 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 58%
    Structure weight / hull surface area: 48 lbs/sq ft or 232 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,84
        - Longitudinal: 5,35
        - Overall: 1,01
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Raróg (1875)
Wiła (1875)
Rokitnik (1876)

3 komentarze:

  1. Już się cieszyłem, że wreszcie koniec z żaglami. A tu równamy do Chin.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie tak szybko pożegnamy żagle - przecież one jeszcze w latach 80-tych sie zdarzały. Ale zgodnie z prawdą historyczną - będą coraz rzadsze. Niemniej muszę uprzedzic, żeby nie było szoku - następną jednostką będzie okręt torpedowy (bo do torpedowca w pełnym tego słowa znaczeniu to mu jednak trochę brakuje), który też jeszcze jakieś zagle bedzie miał.
    A tak poza tym - nie lubisz żagli? Bo mnie się podobają i przywodzą na mysl dawne, "romantyczne" czasy, kiedy żeglowało sie po morzach wyłącznie dzięki sile wiatru..
    de Villars

    OdpowiedzUsuń