czwartek, 28 listopada 2013

Korweta parowo-żaglowa (1877)



No, teraz to mnie chyba rozstrzelacie, ale trudno – narysowałem, to trzeba zaprezentować;-) Poniższy okręt to korweta parowo-żaglowa, odpowiedź na niemieckie korwety typu Leipzig i Bismarck, wodowane w latach 1875-1879. Na tym przykładzie widać niestety, że flota niemiecka zaczyna nam ilościowo odjeżdżać – bo naszych jednostek są tylko dwie, a ich – w sumie aż osiem (sześć typu Bismarck po ok. 3000 ton i dwie jeszcze większe korwety typu Leipzig po 4500 ton). Pozostając jednak jako tako wiernym realiom, nie mogę niestety zignorować faktu potęgi ekonomicznej Rzeszy w tym czasie i naszej relatywnej mizerii względem niej. No chyba, że bardzo będziecie chcieli, to dobuduję jeszcze tych korwet:-P  

Strzybóg, polish corvette laid down 1876 (Engine 1877)

Displacement:
    2 568 t light; 2 753 t standard; 3 153 t normal; 3 473 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    268,83 ft / 255,48 ft x 44,19 ft x 19,95 ft (normal load)
    81,94 m / 77,87 m x 13,47 m  x 6,08 m

Armament:
      20 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 84,65lbs / 38,40kg shells, 1876 Model
      Breech loading guns in broadside mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 1 693 lbs / 768 kg
    Shells per gun, main battery: 130
    2 - 15,0" / 381 mm above water torpedoes

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 4 047 ihp / 3 019 Kw = 15,70 kts
    Range 3 200nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 719 tons (100% coal)

Complement:
    401

Cost:
    £0,383 million / $1,532 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 212 tons, 6,7%
    Machinery: 824 tons, 26,1%
    Hull, fittings & equipment: 1 275 tons, 40,4%
    Fuel, ammunition & stores: 585 tons, 18,6%
    Miscellaneous weights: 258 tons, 8,2%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      1 350 lbs / 612 Kg = 15,9 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,4 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,22
    Metacentric height 2,1 ft / 0,6 m
    Roll period: 12,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,83
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,490
    Length to Beam Ratio: 5,78 : 1
    'Natural speed' for length: 15,98 kts
    Power going to wave formation at top speed: 48 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 25,00 degrees
    Stern overhang: 4,99 ft / 1,52 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        17,95 ft / 5,47 m
       - Forecastle (18%):    16,47 ft / 5,02 m
       - Mid (50%):        15,45 ft / 4,71 m
       - Quarterdeck (21%):    16,47 ft / 5,02 m
       - Stern:        17,45 ft / 5,32 m
       - Average freeboard:    16,37 ft / 4,99 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 144,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 97,6%
    Waterplane Area: 7 153 Square feet or 665 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 85%
    Structure weight / hull surface area: 93 lbs/sq ft or 455 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,83
        - Longitudinal: 5,40
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Strzybóg (1877)
Światowid (1878)
 

2 komentarze:

  1. Nawet solidnie się prezentuje. Nie rozstrzelamy :) - potem przerobi się na okręt szkolny i żagle się przydadzą. Ale wcale nie chcę, abyś dobudowywał.

    OdpowiedzUsuń
  2. Spoko, nie dobuduje:-) Ale o modernizacji myślałem w dokłdnie przeciwnym kierunku - likwidacja żagli a zamaist nich nowe maszty bojowe z artylerią szybkostrzelną, coś jak tu:
    przed: http://www.history.navy.mil/photos/images/h88000/h88628.jpg
    po: http://www.history.navy.mil/photos/images/h64000/h64255.jpg
    ewentualnie jeden tak zmodernizuję, a drugi zostanie z żaglami:-)

    de Villars

    OdpowiedzUsuń