Dziś prezentuję kolejną nowatorską (jak sądzę) jednostkę –
okręt torpedowy. Nie jest to co prawda torpedowiec w pełnym tego słowa
znaczeniu, a raczej jednostka która mógłby podejść skrycie, najczęściej pod
osłoną nocy, do bazy nieprzyjaciela i tam zaatakować jego okręty. Stąd w jej
konstrukcji nie kierowałem się dążeniem do prędkości, która zbyt imponująca nie
jest – zresztą biorąc pod uwagę poziom ówczesnych silników parowych przy tej
wielkości okrętu duża i tak by nie mogła być. Za to okręt ma szczątkowe ożaglowanie
(!) co może się przydać przy skrytym ataku, jeśli akurat wiały by sprzyjające
wiatry. Oczywiście, jest to tylko uboczna możliwość, zasadniczo okręt ma
działać napędzany silnikiem parowym. Wydaje
się, że możliwości bojowe jednostki są cokolwiek ograniczone, niemniej jednak w
porównaniu z poprzednikami wyposażonymi jedynie w miny (czy jak kto woli
torpedy) wytykowe stanowi on znaczący postęp. Ponadto, trzeba powiedzieć, że bodaj żadna inna flota na świecie na ten czas
(ok. 1874 r.) niczym lepszym w dziedzinie broni torpedowej nie dysponowała..
Oczywiście musi tu paść pytanie – skąd już w pierwszej
połowie lat 70-tych XIX w. polska flota miała by mieć do dyspozycji torpedę
samobieżną? Wprawdzie Robert Whitehead pierwszy model samobieżnego pocisku podwodnego
opracował już w 1866 r., ale miało to miejsce w austriackim wówczas Fiume i
trudno oczekiwać, by Austriacy tak nowatorską broń nam udostępnili. Podobnie
Wielka Brytania – do której wkrótce Whitehead przeniósł produkcję swoich
torped. Musimy więc założyć, że torpeda powstała własnymi siłami – na szczęście
mamy osobę Stefana Drzewieckiego, który miał, co prawda nieco później, ale
jednak niepodważalne osiągnięcia w dziedzinie nowatorskich sposobów prowadzenia
wojny na morzu (okręty podwodne, torpedy itd.). W rzeczywistości już w 1872 r.
Drzewiecki został mianowany przez Wlk. Ks. Konstantego członkiem i doradcą
Komitetu Technicznego Marynarki Rosyjskiej. Nic nie stoi na przeszkodzie, by w
naszej alternatywnej rzeczywistości ten sam Konstanty, jako monarcha polski, zaoferował
podobną funkcję Drzewieckiemu we flocie polskiej, by ten zajął się
konstruowaniem np. samobieżnego pocisku podwodnego. Sądzę też, że nic nie
sprzeciwia się przyjęciu tezy, iż Drzewiecki byłby w stanie opracować projekt w
miarę sprawnie (jak na ówczesne realia, rzecz jasna) działającej samobieżnej
torpedy już w pierwszej połowie lat 70-tych XIX w. (nawet jeśli nie
poruszającej się w zanurzeniu, to przynajmniej po powierzchni wody, co powinno
być stosunkowo łatwiejsze do osiągnięcia, a i tak stanowiło by zagrożenie dla
zaatakowanej jednostki).
Mątwa, polish torpedo boat laid down 1874
Displacement:
167 t light; 171 t standard; 192 t normal; 209 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
105,41 ft / 105,41 ft x 18,21 ft x 7,25 ft (normal load)
32,13 m / 32,13 m x 5,55 m x 2,21 m
1 - 15,0" / 381 mm submerged torpedo tubes
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 704 ihp / 525 Kw = 14,20 kts
Range 1 300nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 38 tons (100% coal)
Complement:
33
Cost:
£0,020 million / $0,080 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery: 100 tons, 52,3%
Hull, fittings & equipment: 61 tons, 31,6%
Fuel, ammunition & stores: 25 tons, 13,0%
Miscellaneous weights: 6 tons, 3,1%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
37 lbs / 17 Kg = 0,5 x 6 " / 152 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,48
Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
Roll period: 8,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 36 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,52
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,483
Length to Beam Ratio: 5,79 : 1
'Natural speed' for length: 10,27 kts
Power going to wave formation at top speed: 64 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -21,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 5,05 ft / 1,54 m
- Forecastle (24%): 4,53 ft / 1,38 m
- Mid (50%): 4,00 ft / 1,22 m
- Quarterdeck (29%): 4,00 ft / 1,22 m
- Stern: 4,56 ft / 1,39 m
- Average freeboard: 4,33 ft / 1,32 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 204,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 38,1%
Waterplane Area: 1 207 Square feet or 112 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 59%
Structure weight / hull surface area: 31 lbs/sq ft or 153 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,93
- Longitudinal: 2,40
- Overall: 1,02
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is extremely poor
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Displacement:
167 t light; 171 t standard; 192 t normal; 209 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
105,41 ft / 105,41 ft x 18,21 ft x 7,25 ft (normal load)
32,13 m / 32,13 m x 5,55 m x 2,21 m
1 - 15,0" / 381 mm submerged torpedo tubes
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 704 ihp / 525 Kw = 14,20 kts
Range 1 300nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 38 tons (100% coal)
Complement:
33
Cost:
£0,020 million / $0,080 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery: 100 tons, 52,3%
Hull, fittings & equipment: 61 tons, 31,6%
Fuel, ammunition & stores: 25 tons, 13,0%
Miscellaneous weights: 6 tons, 3,1%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
37 lbs / 17 Kg = 0,5 x 6 " / 152 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,48
Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
Roll period: 8,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 36 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,52
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,483
Length to Beam Ratio: 5,79 : 1
'Natural speed' for length: 10,27 kts
Power going to wave formation at top speed: 64 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -21,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 5,05 ft / 1,54 m
- Forecastle (24%): 4,53 ft / 1,38 m
- Mid (50%): 4,00 ft / 1,22 m
- Quarterdeck (29%): 4,00 ft / 1,22 m
- Stern: 4,56 ft / 1,39 m
- Average freeboard: 4,33 ft / 1,32 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 204,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 38,1%
Waterplane Area: 1 207 Square feet or 112 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 59%
Structure weight / hull surface area: 31 lbs/sq ft or 153 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,93
- Longitudinal: 2,40
- Overall: 1,02
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is extremely poor
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz