czwartek, 31 lipca 2014

Flota polska A.D. 1895



Dziś przedstawiam flotę polską wg stanu na 1895 r. Analogicznie jak poprzednio – najpierw spis jednostek, a poniżej sylwetki wszystkich okrętów na jednym obrazku. Mnie się nasza flota bardzo podoba, choć nasuwają się pewne wnioski na przyszłość. Po pierwsze – wymiany będą wymagały prawie wszystkie kanonierki, z których wiele to jednostki całkowicie przestarzałe, sporo z nich jeszcze z napędem parowo-żaglowym, a jeszcze więcej to niewielkie „żelazka” o mocno problematycznej wartości bojowej na przełomie wieków. Po drugie – modernizacji wymagać też będą siły torpedowe. Co prawda po 1895 (jak już wiemy;)) powstało trochę niszczycieli, niemniej przynajmniej 13 torpedowców trzech pierwszych typów, ze względu na mikre rozmiary i zaawansowany jak na takie łupiny wiek, trzeba będzie najprawdopodobniej pilnie wycofać. Stąd rodzi się potrzeba dalszego rozwijania okrętów torpedowych, pytanie tylko, czy budować same niszczyciele, czy też pokusić się o jakiś nowy typ torpedowca? O tym trzeba będzie jeszcze pomyśleć, niemniej skłaniam się raczej ku opcji pierwszej.
Trzeba też będzie pomyśleć co z pancernikami obrony wybrzeża, bo ich czas też chyba powoli dobiega końca. Budujemy następców, czy odpuszczamy w ogóle tą klasę?
Wśród krążowników sporym anachronizmem pozostaje przerośnięte „żelazko” czyli Tytan, z którym też nie bardzo wiem co zrobić. Albo złomuję, albo przerobię na jednostkę innej klasy. Natomiast obie korwety i taranowiec kwalifikują się chyba do natychmiastowej rozbiórki, podobnie najstarsze monitory..


Flota polska A.D. 1885:

PANCERNIKI

Typ Konstanty I:
Konstanty I (1878)

Typ Władysław Jagiełło:
Władysław Jagiełło (1882)
Kazimierz Jagiellończyk (1883)

Typ Kazimierz I Odnowiciel:
Kazimierz I Odnowiciel (1888)

Typ Generał-Admirał Nowosilski:
Generał-Admirał Nowosilski (1892)

PANCERNIKI OBRONY WYBRZEŻA

Typ Jan III Sobieski:
Jan III Sobieski (1875)

Typ Wilno:
Wilno (1867/1881)

Typ Kazimierz Wielki:
Kazimierz Wielki (1868/1885)

KRĄŻOWNIKI PANCERNE

Typ Bolesław Śmiały:
Bolesław Śmiały (1864/1882)

Typ Bolesław Chrobry:
Bolesław Chrobry (1871/1889)
Władysław Łokietek (1872/1890)

Typ Piast:
Piast (1894)
Siemowit (1895)

KRĄŻOWNIKI

Typ Admirał Dickmann:
Admirał Dickmann (1881)

Typ Grunwald:
Grunwald (1883)
Płowce (1884)

Typ Admirał Lesowski:
Admirał Lesowski (1884)
Admirał Wojewódzki (1885)

Typ Tytan:
Tytan (1885)

Typ Perun:
Perun (1886)
Swaróg (1887)

Typ Generał Dwernicki:
Generał Dwernicki (1888)

Typ Admirał Sierpinek:
Admirał Sierpinek (1889)

Typ Cedynia:
Cedynia (1891)

Typ Posejdon:
Posejdon (1891)

Typ Bellerofont:
Bellereofont (1893)
Agamemnon (1893)
Odyseusz (1894)
Menelaos (1894)

Typ Strzybóg:
Strzybóg (1877/1893)
Światowid (1878/1893)

Typ Stefan Czarniecki:
Stefan Czarniecki (1894)

KRĄŻOWNIKI TORPEDOWE

Typ Gryf:
Gryf (1891)
Cyklop (1892)

KORWETY

Typ Porewit:
Porewit (1870)
Jarowit (1871)

TARANOWCE

Typ Zawisza Czarny:
Zawisza Czarny (1872)

MONITORY

Typ Lipawa:
Lipawa (1864)
Windawa (1864)
Mitawa (1865)

Typ Połąga:
Połąga (1873)

Typ Tantal:
Tantal (1880)
Hades (1881)

STAWIACZE MIN

Typ Bałtyk:
Bałtyk (1890)

KANONIERKI

Typ Syrena:
Syrena (1872)
Centaur (1872)

Typ Wilkołak:
Wilkołak (1874)
Strzyga (1874)
Południca (1874)
Rusałka (1874)
Wodnik (1875)

Typ Raróg:
Raróg (1875)
Wiła (1875)
Rokitnik (1876)

Typ Pegaz:
Feniks (1876)
Lewiatan (1877)
Bazyliszek (1877)
Smok (1877)
Charybda (1878)
Chimera (1878)

Typ Harpia:
Harpia (1878)
Tryton (1879)
Cerber (1879)

Typ Hydra:
Hydra (1888)

Typ Kraken:
Kraken (1895)

KANONIERKI TORPEDOWE

Typ Trzygłów:
Trzygłów (1883)

Typ Orion:
Orion (1886)
Talos (1886)

Typ Perseusz:
Perseusz (1887)
Tezeusz (1887)
Achilles(1888)

NISZCZYCIELE

Typ Szkwał:
Szkwał (1895)

PRZECHWYTYWACZE TORPEDOWCÓW

Typ Sęp:
Sęp (1886)
Orzeł (1886)
Kobuz (1887)
Sokół (1887)

TORPEDOWCE

Typ Karaś:
Karaś (1879)
Karp (1879)
Okoń (1880)
Lin (1880)

Typ Węgorz:
Pstrąg (1881)
Szczupak (1881)
Amur (1881)

Typ Osa:
Osa (1882)
Szerszeń (1882)
Komar (1882)
Ważka (1882)
Trzmiel (1882)
Żagnica (1882)

Typ Orka:
Orka (1882)
Narwal (1882)
Białucha (1883)
Sum (1883)
Sterlet (1883)
Sandacz (1883)
Dorsz (1883)
Lipień (1883)
Troć (1884)
Łosoś (1884)

Typ Ukleja:
Ukleja (1885)
Tołpyga (1885)
Kalmar (1885)
Ośmiornica (1885)
Foka (1886)
Uchatka (1886)
Finwal (1886)
Morświn (1886)

Typ Zawzięty:
Zawzięty (1889)
Nieuchwytny (1889)
Odważny (1889)
Śmiały (1889)
Nieugięty (1890)
Wytrwały (1890)
Groźny (1890)
Szybki (1890)

OKRĘTY PODWODNE

Typ Węgorz:
Węgorz (1892)

OKRĘTY SZKOLNE:

Typ Atena:
Atena (1870/1891)

TRANSPORTOWCE

Typ Kurlandia:
Kurlandia (1874)

Typ Polesie:
Polesie (1890)

MONITORY RZECZNE

Typ Wisła:
Wisła (1867)
Niemen (1868)

Typ Drohiczyn:
Drohiczyn (1882)

Typ Puławy:
Puławy (1892)
Troki (1892)
Kowel (1892)
Kowno (1893)
Grodno (1893)
Brześć (1893)

KANONIERKI RZECZNE

Typ Jelec:
Jelec (1888)
Piskorz (1888)
Sieja (1889)
Sielawa (1889)

Typ Bzura:
Bzura (1891)
Biebrza (1891)
Szkwa (1891)
Narew (1892)
Pilica (1892)
Rospuda (1892)
Nida (1893)
Nidzica (1893)
Wilga (1893)
Bug (1893) 


10 komentarzy:

  1. Nie jestem zwolennikiem pancerników obrony wybrzeża, to tylko półpancerniki, skupmy się na okrętach "pełnokrwistych". Torpedowce też bym odpuścił. Bałtyk jest akwenem spokojnym i małe jednostki o małej dzielności morskiej mają tu sens, jednak nasze zainteresowania nie ograniczają się już do Bałtyku, a niszczyciele są duuuużo bardziej uniwersalne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko trzeba pamiętać że to nadal przełom wieków: niszczyciele do, oraz w trakcie I wojny światowej były okrętami walczącymi raczej na morzach "szelfowych", a nie na pełnym oceanie: odległe aweny cały czas były domeną różnego rodzaju krążowników

      Usuń
    2. Niszczyciele mają nadal niewielką dzielność morską i zasięg (a na środku oceanu trudno o węgiel). Wiem, ale wszystkie te problemy dotyczą torpedowców w jeszcze większym stopniu.

      Usuń
    3. To chyba odpuszczę budowę nowych POW-ów, zwłaszcza że do tej roli i tak za niedługo będzie trzeba zredukować trzy najstarsze pancerniki (po być może jakiejś ograniczonej modernizacji).
      A co do niszczycieli to chodzi mi po głowie pomysł budowy jednostki nieco wolniejszej niż dotychczasowe, która by miała nieco większą dzielność morską. Zobaczymy co z tego wyjdzie..

      Usuń
    4. Tak, zmodernizuj stare pancerniki do POW; dodaj coś nowego. Koniecznie wprowadź nowy krążownik(i) pancerny. Strasznie ich mało! Co do niszczycieli, trzymaj dotychczasową tendencję, bo jest słuszna. Torpedowce wielkim głosem proszą o kasację starszych i budowę nowych.

      JKS

      JKS

      Usuń
  2. Okręt teoretycznie wolniejszy, ale o większej dzielności morskiej, jest często szybszy od tego, który osiąga wielką prędkość maksymalną na morzu gładkim jak stół. Popieram, przynajmniej prototypowa jednostka w nowej koncepcji powinna powstać.

    OdpowiedzUsuń
  3. W kwestii kontynuowania budowy POW i torpedowców: Moim zdaniem, odpowiedź na to pytanie określi nasz stosunek do realiów epoki, tzn w jakim stopniu wpisujemy się w potencjalnie rzeczywistą historię i czy patrzymy z perspektywy końca XIX wieku, czy początku XXI. Bo dziś oczywiście wiemy, że przydatność POW i małych torpedowców będzie w nadchodzących latach niewielka i z perspektywy czasu (ponad 100lat!) jesteśmy bardzo mądrzy. Ale jak by było z puntu widzenia tamtych czasów?
    Weźmy pod uwagę, że na przełomie wieków wszystkie państwa bałtyckie dysponowały tą klasą okrętów, a torpedowce były dalej budowane. To samo przenosi się na rok 1914 – wyjąwszy Rosję. Ale ta nie miała POW, bo straciła je pod Cuszimą, w przeciwnym razie by były. Jest faktem, że najnowszy niemiecki pochodził z 1893r, a Skandynawowie budowali nowe POW, bo ich nie stać było na normalne. Ale trzeba to rozważyć.
    Natomiast torpedowce na ograniczonym akwenie Bałtyku wydają się mieć rację bytu. Co prawda niszczyciele (kontrtorpedowce) z początku wieku, były później klasyfikowane jako torpedowce, więc dość szybko stanie się to kwestią nazwy, ale gdy niszczyciele przekroczą 700-800ton, to nie rezygnowałbym z jednostek poniżej 400 - 500 ton. Ale to dopiero po 1910/14 roku.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nowy krążownik pancerny (albo i krążowniki) będzie i to niedługo, bo nasza flota w tej klasie ma tylko dwa pełnowartościowe okręty, reszta to stare przebudowane rzęchy. Co do POW-ów – oczywiście staram się patrzeć z perspektywy schyłku XIX w., dlatego nie neguję zupełnie tej klasy, ale jednak skłaaniam się do tego, by w roli okrętów OW zachować na razie najstarsze pancerniki. Tak w sumie czyniły chyba wszystkie floty posiadające prawdziwe pancerniki – przeznaczając najstarsze z nich do roli obrony wybrzeża. W latach 90-tych i później POW-y budowały w zasadzie już tylko floty dla których były to największe jednostki, swoiste ersatze prawdziwego pancernika (Francja i Rosja były tu wyjątkami, ale i tam budowa POW-ów się zakończyła w latach 90-tych, zresztą Francuzi sami nie bardzo byli przekonani do tych okrętów, przewidując dla nich zastępczo rolę… okrętów-baz torpedowców, a Rosjanie to sam nie bardzo wiem czemu zbudowali swoje POW-y, ponoć przeciwko Szwedom?).
    Natomiast jakieś torpedowce mogą się jeszcze u nas pojawić, w końcu Niemcy budowali torpedowce jeszcze w czasie PWS (parę z nich nam się trafiło), więc i my możemy:)
    Na razie jednak (już na dniach, obiecuję) zaprezentuję długo zapowiadany nowy typ pancernika:) Szykujcie się na mocna jednostkę;)

    OdpowiedzUsuń
  5. ps. Niemcy oczywiście też jeszcze budowali POW-y, ale to jakby siła rozpędu, kończąc serię zapoczątkowaną za czasów gdy nie myśleli o koloniach i flocie pełnomorskiej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, że inni tak robili albo robią nie znaczy, że my też musimy. Nie idźmy za modą! A co do spojrzenia z perspektywy tego czy innego czasu. W każdej epoce bywali wizjonerzy. Naszą flotą rządzi Wielki Admirał, który śmieje się ze ślepych głupców w Londynie i Petersburgu!

      Usuń