Czas na kilka „drobnoustrojów” dla naszych flotylli
rzecznych. Pierwszy z nich to kuter uzbrojony, przeznaczony zarówno na rzeki w
Polsce, jak i w Togo i od biedy także na Jangcy. Nowością jest zainstalowanie
na okręcie km-ów, których dotychczas na naszych jednostkach nie było. Druga
jednostka jest bardziej niekonwencjonalna, jest nią bowiem.. torpedowiec
rzeczny, a ściślej mówiąc – okręt wyposażony w torpedę/minę wytykową. Ta
jednostka jest już stricte przeznaczona na Jangcy, bowiem tam możemy spotkać się
z okrętami rzecznymi chińskimi lub innych państw europejskich, które
utrzymywały na tej rzece swoje flotylle. Spodziewam się sporej krytyki tej
akurat jednostki, więc spieszę wyjaśnić, że nie jest to jak na początek XX w.
taki straszny ewenement jakby się mogło wydawać, bowiem podobne jednostki miała
w owym czasie np. rumuńska flotylla na Dunaju (torpedowce typu Capitan Nicolae
Lascar Bogdan) nawet jakby nie było okazji użyć głównego uzbrojenia okrętu, to
zawsze może on służyć jako szybki rzeczny patrolowiec, co było w komentarzach
postulowane. Dlatego także ta jednostka jest wyposażona w km-y. Nie ukrywam, że
myślałem nawet o rzecznym torpedowcu wyposażonym w torpedy samobieżne ale nie
wydało mi się to celowe, bo ze względu na małe zanurzenie okrętów rzecznych
torpedę trzeba by nastawić praktycznie na zerowe albo minimalne zanurzenie, a
nie wiadomo (przynajmniej mnie) jakby się torpeda zachowywała w takich
warunkach. Podejrzewam, że nie byłą by zbyt celna (choć w czasie pierwszej wojny światowej na Dunaju były ponoć jakieś próby torpedowania?)
Wreszcie trzecia
jednostka to kanonierka rzeczna – z racji swoich rozmiarów (zwłaszcza
zanurzenie) przeznaczona raczej na duże rzeki w naszych posiadłościach
kolonialnych. Mimo niedużej wyporności może się pochwalić całkiem sporym działem, jakie ma na uzbrojeniu;)
Chart, polish river cutter laid down 1903
Displacement:
12 t light; 12 t standard; 13 t normal; 14 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
59,12 ft / 59,12 ft x 9,94 ft x 1,80 ft (normal load)
18,02 m / 18,02 m x 3,03 m x 0,55 m
Armament:
2 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1903 Model
Machine guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
Shells per gun, main battery: 1 000
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 371 ihp / 277 Kw = 17,40 kts
Range 370nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 2 tons (100% coal)
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
6
Cost:
£0,002 million / $0,006 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery: 8 tons, 64,7%
Hull, fittings & equipment: 3 tons, 24,1%
Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 11,2%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 lbs / 1 Kg = 236,4 x 0,3 " / 8 mm shells or 0,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 2,09
Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
Roll period: 5,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 10 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,04
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,429
Length to Beam Ratio: 5,95 : 1
'Natural speed' for length: 7,69 kts
Power going to wave formation at top speed: 79 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 2,95 ft / 0,90 m
- Forecastle (20%): 2,95 ft / 0,90 m
- Mid (50%): 2,49 ft / 0,76 m
- Quarterdeck (15%): 2,00 ft / 0,61 m
- Stern: 2,00 ft / 0,61 m
- Average freeboard: 2,49 ft / 0,76 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 208,7%
- Above water (accommodation/working, high = better): 54,8%
Waterplane Area: 350 Square feet or 33 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 12%
Structure weight / hull surface area: 7 lbs/sq ft or 32 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,47
- Longitudinal: 1,08
- Overall: 0,51
Caution: Hull subject to strain in open-sea
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Chart (1903)
Wyżeł (1903)
Wilczur (1903)
Ogar (1903)
Posokowiec (1903)
Terier (1903)
Płochacz (1904)
Wilczarz (1904)
Legawiec (1904)
Seter (1904)
Pointer (1904)
Displacement:
12 t light; 12 t standard; 13 t normal; 14 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
59,12 ft / 59,12 ft x 9,94 ft x 1,80 ft (normal load)
18,02 m / 18,02 m x 3,03 m x 0,55 m
Armament:
2 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1903 Model
Machine guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
Shells per gun, main battery: 1 000
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 371 ihp / 277 Kw = 17,40 kts
Range 370nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 2 tons (100% coal)
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
6
Cost:
£0,002 million / $0,006 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery: 8 tons, 64,7%
Hull, fittings & equipment: 3 tons, 24,1%
Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 11,2%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 lbs / 1 Kg = 236,4 x 0,3 " / 8 mm shells or 0,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 2,09
Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
Roll period: 5,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 10 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,04
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,429
Length to Beam Ratio: 5,95 : 1
'Natural speed' for length: 7,69 kts
Power going to wave formation at top speed: 79 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 2,95 ft / 0,90 m
- Forecastle (20%): 2,95 ft / 0,90 m
- Mid (50%): 2,49 ft / 0,76 m
- Quarterdeck (15%): 2,00 ft / 0,61 m
- Stern: 2,00 ft / 0,61 m
- Average freeboard: 2,49 ft / 0,76 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 208,7%
- Above water (accommodation/working, high = better): 54,8%
Waterplane Area: 350 Square feet or 33 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 12%
Structure weight / hull surface area: 7 lbs/sq ft or 32 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,47
- Longitudinal: 1,08
- Overall: 0,51
Caution: Hull subject to strain in open-sea
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Chart (1903)
Wyżeł (1903)
Wilczur (1903)
Ogar (1903)
Posokowiec (1903)
Terier (1903)
Płochacz (1904)
Wilczarz (1904)
Legawiec (1904)
Seter (1904)
Pointer (1904)
Łowca, polish river spar torpedo boat laid down 1903
Displacement:
35 t light; 36 t standard; 38 t normal; 40 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
98,75 ft / 98,26 ft x 12,70 ft x 2,30 ft (normal load)
30,10 m / 29,95 m x 3,87 m x 0,70 m
Armament:
2 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1903 Model
Machine guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
Shells per gun, main battery: 800
1 - above water spar torpedo
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 1 054 ihp / 786 Kw = 20,50 kts
Range 400nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 4 tons (100% coal)
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
14
Cost:
£0,005 million / $0,019 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery: 24 tons, 64,3%
Hull, fittings & equipment: 10 tons, 25,3%
Fuel, ammunition & stores: 3 tons, 7,8%
Miscellaneous weights: 1 tons, 2,6%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
9 lbs / 4 Kg = 690,3 x 0,3 " / 8 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,95
Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
Roll period: 6,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 14 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,08
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,464
Length to Beam Ratio: 7,74 : 1
'Natural speed' for length: 9,91 kts
Power going to wave formation at top speed: 74 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 3,97 ft / 1,21 m
- Forecastle (20%): 3,77 ft / 1,15 m
- Mid (50%): 3,48 ft / 1,06 m
- Quarterdeck (15%): 3,48 ft / 1,06 m
- Stern: 3,48 ft / 1,06 m
- Average freeboard: 3,60 ft / 1,10 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 210,1%
- Above water (accommodation/working, high = better): 70,9%
Waterplane Area: 769 Square feet or 71 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 12%
Structure weight / hull surface area: 9 lbs/sq ft or 43 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,48
- Longitudinal: 0,77
- Overall: 0,50
Caution: Hull subject to strain in open-sea
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Łowca (1903)
Myśliwy (1903)
Displacement:
35 t light; 36 t standard; 38 t normal; 40 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
98,75 ft / 98,26 ft x 12,70 ft x 2,30 ft (normal load)
30,10 m / 29,95 m x 3,87 m x 0,70 m
Armament:
2 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1903 Model
Machine guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
Shells per gun, main battery: 800
1 - above water spar torpedo
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 1 054 ihp / 786 Kw = 20,50 kts
Range 400nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 4 tons (100% coal)
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
14
Cost:
£0,005 million / $0,019 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery: 24 tons, 64,3%
Hull, fittings & equipment: 10 tons, 25,3%
Fuel, ammunition & stores: 3 tons, 7,8%
Miscellaneous weights: 1 tons, 2,6%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
9 lbs / 4 Kg = 690,3 x 0,3 " / 8 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,95
Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
Roll period: 6,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 14 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,08
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,464
Length to Beam Ratio: 7,74 : 1
'Natural speed' for length: 9,91 kts
Power going to wave formation at top speed: 74 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 3,97 ft / 1,21 m
- Forecastle (20%): 3,77 ft / 1,15 m
- Mid (50%): 3,48 ft / 1,06 m
- Quarterdeck (15%): 3,48 ft / 1,06 m
- Stern: 3,48 ft / 1,06 m
- Average freeboard: 3,60 ft / 1,10 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 210,1%
- Above water (accommodation/working, high = better): 70,9%
Waterplane Area: 769 Square feet or 71 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 12%
Structure weight / hull surface area: 9 lbs/sq ft or 43 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,48
- Longitudinal: 0,77
- Overall: 0,50
Caution: Hull subject to strain in open-sea
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Łowca (1903)
Myśliwy (1903)
Zawzięta, polish river gunboat laid down 1904
Displacement:
80 t light; 84 t standard; 87 t normal; 90 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
88,94 ft / 88,45 ft x 14,96 ft x 3,97 ft (normal load)
27,11 m / 26,96 m x 4,56 m x 1,21 m
Armament:
1 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,72lbs / 23,91kg shells, 1891 Model
Quick firing gun in a deck mount with hoist
on centreline forward
Main guns limited to end-on fire
1 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1903 Model
Machine gun in deck mount
on centreline aft
Weight of broadside 53 lbs / 24 kg
Shells per gun, main battery: 70
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 0,71" / 18 mm 32,81 ft / 10,00 m 3,08 ft / 0,94 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 57% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 0,98" / 25 mm 0,71" / 18 mm -
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 123 ihp / 92 Kw = 10,50 kts
Range 1 000nm at 6,50 kts
Bunker at max displacement = 6 tons (100% coal)
Complement:
13 - 18
Cost:
£0,011 million / $0,043 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 7 tons, 7,6%
Armour: 7 tons, 7,7%
- Belts: 4 tons, 4,3%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 3 tons, 3,4%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 17 tons, 19,1%
Hull, fittings & equipment: 50 tons, 57,6%
Fuel, ammunition & stores: 7 tons, 8,0%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
86 lbs / 39 Kg = 1,6 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,06
Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m
Roll period: 11,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 1,36
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,47
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,580
Length to Beam Ratio: 5,91 : 1
'Natural speed' for length: 9,40 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 5,97 ft / 1,82 m
- Forecastle (25%): 5,41 ft / 1,65 m
- Mid (50%): 5,41 ft / 1,65 m
- Quarterdeck (14%): 5,41 ft / 1,65 m
- Stern: 5,41 ft / 1,65 m
- Average freeboard: 5,47 ft / 1,67 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 117,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 73,4%
Waterplane Area: 926 Square feet or 86 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 91%
Structure weight / hull surface area: 34 lbs/sq ft or 164 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,84
- Longitudinal: 5,15
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Zawzięta (1904)
Zuchwała (1904)
Zaradna (1904)
Zwinna (1904)
Zręczna (1904)
Displacement:
80 t light; 84 t standard; 87 t normal; 90 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
88,94 ft / 88,45 ft x 14,96 ft x 3,97 ft (normal load)
27,11 m / 26,96 m x 4,56 m x 1,21 m
Armament:
1 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,72lbs / 23,91kg shells, 1891 Model
Quick firing gun in a deck mount with hoist
on centreline forward
Main guns limited to end-on fire
1 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1903 Model
Machine gun in deck mount
on centreline aft
Weight of broadside 53 lbs / 24 kg
Shells per gun, main battery: 70
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 0,71" / 18 mm 32,81 ft / 10,00 m 3,08 ft / 0,94 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 57% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 0,98" / 25 mm 0,71" / 18 mm -
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 123 ihp / 92 Kw = 10,50 kts
Range 1 000nm at 6,50 kts
Bunker at max displacement = 6 tons (100% coal)
Complement:
13 - 18
Cost:
£0,011 million / $0,043 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 7 tons, 7,6%
Armour: 7 tons, 7,7%
- Belts: 4 tons, 4,3%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 3 tons, 3,4%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 17 tons, 19,1%
Hull, fittings & equipment: 50 tons, 57,6%
Fuel, ammunition & stores: 7 tons, 8,0%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
86 lbs / 39 Kg = 1,6 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,06
Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m
Roll period: 11,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 1,36
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,47
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,580
Length to Beam Ratio: 5,91 : 1
'Natural speed' for length: 9,40 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 5,97 ft / 1,82 m
- Forecastle (25%): 5,41 ft / 1,65 m
- Mid (50%): 5,41 ft / 1,65 m
- Quarterdeck (14%): 5,41 ft / 1,65 m
- Stern: 5,41 ft / 1,65 m
- Average freeboard: 5,47 ft / 1,67 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 117,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 73,4%
Waterplane Area: 926 Square feet or 86 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 91%
Structure weight / hull surface area: 34 lbs/sq ft or 164 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,84
- Longitudinal: 5,15
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Zawzięta (1904)
Zuchwała (1904)
Zaradna (1904)
Zwinna (1904)
Zręczna (1904)
A więc kuter i kanonierka przydadzą się ,co do torpedowca z miną ... , bez tej miny był by o wiele lepszym kutrem (zwłaszcza z tą prędkością)
OdpowiedzUsuńNie wątpię w użyteczność tych jednostek, jednak wydaje mi się, że prezentowanie dwunastotonowego kutra mija się z celem To nie jest jednostka (okręt) wojenna, z kaemów można strzelać do kaczek, ale nawet nie do rzecznych statków.
OdpowiedzUsuńNatomiast torpedowiec generalnie mi się podoba, sadzę, że przydałoby się ich znacznie więcej. Atak kilku takich jednostek np. na średnią kanonierkę, rokowałby duże szanse sukcesu. O ile wiem, to pierwsze torpedy nie były samobieżne, lecz właśnie tego typu, z tym, że umieszczone na stałe na długim drzewcu przymocowanym do dziobu „torpedowca”. Ale ta sama uwaga co wyżej. Powinien być troszeczkę większy, aby zamocować jeszcze chociaż jedno działko 37 – 47 mm. Na małe jednostki rzeczne wystarczy. Podejrzewam, że góra kilkanaście ton więcej załatwi sprawę.
Jeśli chodzi o ostatnią jednostkę, to pozostanie tajemnicą Twoją i springsharpa, jak udało Wam się wepchnąć 120 – kę na dwucyfrową wyporność. Ale skoro już się udało, to tylko chwalić. Sądzę, że również przydałoby się ich więcej, zwłaszcza w Chinach i Afryce.
Zgadzam się, że armata 120 mm (Canet) na tak małej jednostce, jak zaprezentowana kanonierka, wydaje się przesadą. Sądzę, że lepszym zestawem uzbrojenia byłaby 75 mm armata (Canet) na dziobie + 37 mm armata automatyczna (Maxim-Nordenfelt) na rufie + po jednym 7,62 mm ckm na burtach.
UsuńMJ
Kanonierka jest świetna (ma nawet pancerz!). Od kutrów i torpedowców oczekiwałbym czegoś więcej (więcej węzłów po pierwsze), ale ograniczenia techniczne, wiem. Aleksandrze! Tak, pierwsze torpedy, to były bomby na kiju i uzbrojony w nie prototorpedowiec był w naszej flocie http://springsharp.blogspot.com/2013/10/flota-polska-w-xix-w-kuter-minowy.html.
OdpowiedzUsuńRzeczywiście; okazuje się, że pamięć mam dobrą, ale krótką. :-(
UsuńNowe kanonierki rzeczne nazywają się m.in.: Zawzięta, Zwinna, Zręczna. Mamy też torpedowce (morskie) o nazwach: Zawzięty, Zwinny, Zręczny. Można by ślicznie skojarzyć trzy pary :).
OdpowiedzUsuńJKS
I mieć dużo nowiutkich kanonierek torpedowych. :-)
UsuńŚwietne:-D
UsuńCieszy mnie, że nie potępiliście w czambuł mojego torpedowca;) Obiecuję, że opracuję w przyszłości jego następcę, wyposażonego w jakąś konkretniejszą artylerię i torpedę samobieżną. Stąd prośba: jakbyście mieli jakieś materiały nt. użycia torped samobieżnych na rzekach, to bym prosił o podesłanie (tu na blogu, albo na maila: asalw@interia.pl, z góry dzięki;))
OdpowiedzUsuńCo do kanonierki - faktycznie działo może wyglądać na pierwszy rzut oka monstrualnie w zestawieniu z wielkością jednostki, ale np. Francuzi w czasie PWS na swoje kanonierki rzeczne o wyp. 103 t. wsadzali działo 138 mm, a na nieco większe, 161-tonowe - 2x100, dlatego sądzę, że jest możliwe zmieszczenie jednej 120-tki na tym kadłubie. Ponieważ generalnie typ ten się spodobał, to zapewne będzie miał swoją kontynuację, co też stworzy nowe możliwości kojarzenia w pary, na co zwrócił uwagę JKS;)
Wreszcie kuter - to jednostka zbudowana w zasadzie pod zamówienie Stonka, ma ścigać jakieś typy spod ciemnej gwiazdy po Jangcy, ewentualnie postraszyć tubylców w Togo, do czego km-y powinny wystarczyć. Może nawet w kraju by się te "okręty" przydały - przecież nasza międzywojenna flotylla wiślana a potem pińska miała trochę takich (nawet sporo mniejszych!) motorówek zwanych kutrami uzbrojonymi, których jedynym orężem były właśnie km-y.
Materiałów na ten temat nie mam, ale ówcześnie też ich nie było, więc pomyślmy (jak teoretycy w każdej admiralicji). Jangcy jest wielka, zwłaszcza u ujścia, gdzie się wprowadziliśmy. Torpedowcom (tym obecnym i późniejszym uzbrojonym w torpedy samobieżne) nie zabraknie miejsca do manewrów. Jest to nietypowy pomysł, więc mamy szansę zaskoczyć wroga. Z tych powodów nie potępiam pomysłu torpedowców rzecznych. Ale sama torpeda jest problematyczna. Jednostki rzeczne mają małe zanurzenie (często mniej niż metr), a zapalniki zbliżeniowe to jeszcze odległa przyszłość. Torpeda musiałaby płynąć na minimalnej głębokości lub na powierzchni (to drugie naraża ją na uszkodzenie ogniem karabinów maszynowych). Da się? Pytam bo nie wiem. Do tego nurt rzeki spycha nasz pocisk (zapewne mały i o stosunkowo słabym napędzie), celowanie będzie problemem. Na plus można zaliczyć fakt, że jednostki rzeczne są delikatne (w porównaniu do kolosów oceanicznych) i słabą ochronę części podwodnej albo wcale. Wystarczy więc mała głowica. A w międzyczasie może rzeczny stawiacz min?
OdpowiedzUsuńRzeczny stawiacz min - bardzo ciekawy pomysł!
UsuńOk - stawiacz min to ciekawy pomysł. Może od razu w dwóch wariantach - duży na Jangcy i mały na rzeki polskie?
OdpowiedzUsuńNa Jangcy jak najbardziej. Solidny taki. A u nas, to może też - tak na wszelki wypadek.
OdpowiedzUsuńhttp://www.historycy.org/index.php?showtopic=95436
OdpowiedzUsuńreplica bags in london website link i7o32g2m75 replica kipling bags this post x8d92c6a86 louis vuitton fake 7a replica bags look at here now j1o26c2r00 replica bags online replica bags koh samui
OdpowiedzUsuń