niedziela, 29 marca 2015

Nowe węglowce



Jak pamiętamy, w czasie dopiero co zakończonego konfliktu z Japonią zaistniała konieczność wysłania dużych zespołów okrętów bojowych w rejs na drugi koniec kuli ziemskiej (dystans Lipawa-Hajnan to ponad 10.000 mil przez kanał sueski, a prawie 14.000 mil wokół Afryki!). W tamtym czasie polska flota dysponowała zaledwie jednym węglowcem, który zresztą wybuch wojny zastał na Hajnanie. Aby więc takie rejsy były możliwe, koniecznym okazało się wyczarterowanie licznych statków cywilnych, które wiozły by węgiel dla wysyłanych eskadr. Znane też były kłopoty, jakie miała eskadra Rożestwieńskiego z węglowcami niemieckimi, które obawiały się płynąć wraz z flotą rosyjską w obliczu możliwego napotkania sił japońskich, co zmusiło samego Mikołaja II do interwencji w tej sprawie u kajzera. W obliczu takich okoliczności, po wojnie powzięto w polskiej admiralicji postanowienie, że należy uniezależnić się od jednostek cywilnych w zakresie zaopatrzenia floty w węgiel i postanowiono nabyć w tym celu kilka statków pływających dotąd pod banderą cywilną. Udało się zakupić trzy nowe (zbudowane w latach 1902-1903) i dość szybkie frachtowce, z których dwa miały być wykorzystywane jako węglowce floty, a trzeci postanowiono przebudować na okręt warsztatowy (jako że i  w tym zakresie flota polska w czasie wojny była zmuszona do improwizacji..) 


Równe, polish collier laid down 1902, purchased 1905

Displacement:
    6 515 t light; 6 665 t standard; 7 303 t normal; 7 813 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    374,48 ft / 351,02 ft x 51,57 ft x 21,52 ft (normal load)
    114,14 m / 106,99 m x 15,72 m  x 6,56 m

Armament:
      3 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline, evenly spread, 2 raised mounts
      Aft Main mounts separated by engine room
    Weight of broadside 39 lbs / 18 kg
    Shells per gun, main battery: 200

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 3 701 ihp / 2 761 Kw = 14,00 kts
    Range 9 500nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 147 tons (100% coal)

Complement:
    79 - 103

Cost:
    £0,311 million / $1,242 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 5 tons, 0,1%
    Machinery: 561 tons, 7,7%
    Hull, fittings & equipment: 1 549 tons, 21,2%
    Fuel, ammunition & stores: 788 tons, 10,8%
    Miscellaneous weights: 4 400 tons, 60,3%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      3 673 lbs / 1 666 Kg = 274,2 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,6 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 0,84
    Metacentric height 1,3 ft / 0,4 m
    Roll period: 19,3 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has raised forecastle
    Block coefficient: 0,656
    Length to Beam Ratio: 6,81 : 1
    'Natural speed' for length: 18,74 kts
    Power going to wave formation at top speed: 36 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 23,46 ft / 7,15 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        25,92 ft / 7,90 m
       - Forecastle (12%):    24,93 ft / 7,60 m (18,44 ft / 5,62 m aft of break)
       - Mid (50%):        14,47 ft / 4,41 m
       - Quarterdeck (9%):    16,47 ft / 5,02 m
       - Stern:        18,44 ft / 5,62 m
       - Average freeboard:    17,22 ft / 5,25 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 91,3%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 106,1%
    Waterplane Area: 13 762 Square feet or 1 279 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 131%
    Structure weight / hull surface area: 69 lbs/sq ft or 335 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,93
        - Longitudinal: 2,20
        - Overall: 1,01
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Równe (1902, purchased 1905)
Łęczyca (1903, purchased, 1905)

7 komentarzy:

  1. Bardzo dobry ruch, trzeba też już myśleć o tankowcach.

    JKS

    OdpowiedzUsuń
  2. To chyba Klasyka elegancji "pospolitych" Handlowców ;)
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
  3. Tankowce też będą, ale jak wprowadzę na szerszą skalę opalanie kotłów paliwem płynnym. Na razie zdecydowana większość okrętów mojej floty ma kotły opalane wyłącznie węglem, jedynie kilka (pancernik Jan III Sobieski i ostatnie krążowniki pancerne) jest przystosowanych do częściowego opalania ropą.

    OdpowiedzUsuń
  4. ps. zgadzam się - okręt dość pospolity, ale na swój sposób elegancki:-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Okręty urzekają klasyczną urodą jednostek handlowych z początku XX wieku. Dobra prędkość i dzielność morska oraz standardowa (dla jednostek handlowych) sylwetka pozwoli im również pełnić, w razie potrzeby, funkcję krążowników pomocniczych zwalczających żeglugę nieprzyjaciela (po wymianie armat 75 mm na 120 mm).
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo eleganckie stateczki:) Mogą w przyszłości pełnić role krążowników pomocniczych albo transportowców wodnosamolotów. A może jeszcze jakieś inne zatrudnienie by się dla nich znalazło?

    OdpowiedzUsuń
  7. Na razie, mają co robić jako węglowce:-) a w przyszłości - to się jeszcze zobaczy, wszystko jest możliwe..

    OdpowiedzUsuń