Dziś bardzo niepozorna, ale chyba potrzebna jednostka, a
jest nią statek sztabowy dla dowództwa flotylli rzecznej. Zadaniem jednostki
jest zapewnienie warunków lokalowych dla dowództwa w czasie prowadzenia przez
flotyllę działań bojowych, kiedy może okazać się niemożliwym korzystanie z
obiektów lądowych w sensownej odległości od obszaru działań. Przewiduję budowę
dwóch takich jednostek – po jednej dla flotylli na Wiśle i na Niemnie.
Jednostka w zasadzie nie ma przeznaczenia bojowego, stąd symboliczne tylko uzbrojenie
w 2 km-y oraz napęd bocznokołowy, bezsprzecznie przestarzały, ale akceptowalny
w przypadku jednostki niebojowej a mający pewną przewagę nad śrubami gdy chodzi
o pływanie na płytkich wodach śródlądowych (ze względu na mniejsze ryzyko
uszkodzenia o dno i łatwiejszą ewentualną naprawę).
Kilka słów należy się patronom okrętów. Generał broni
Franciszek Żymirski (1779-1839, awanse generalskie: 1817, 1830 i 1838) to w
mojej historii alternatywnej m.in. Główny Kwatermistrz Armii w latach 1832-1838
i Szef Sztabu Głównego 1838-1839. Z kolei admirał Filip Janowski (1822-1888,
awanse admiralskie: 1874, 1877, 1884) był dowódcą floty w latach 1884-1888.
Obydwie postaci oczywiście są autentyczne, choć ich losy „nieco”
różnią się od rzeczywistych;)
Generał Żymirski, polish command vessel laid down 1908
Displacement:
122 t light; 124 t standard; 126 t normal; 128 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
141,70 ft / 136,22 ft x 18,47 ft x 2,20 ft (normal load)
43,19 m / 41,52 m x 5,63 m x 0,67 m
Armament:
2 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1908 Model
Machine guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
Shells per gun, main battery: 1 000
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 paddle wheels, 139 ihp / 104 Kw = 10,00 kts
Range 500nm at 6,00 kts
Bunker at max displacement = 4 tons (100% coal)
Complement:
18 - 24
Cost:
£0,007 million / $0,030 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery: 23 tons, 18,2%
Hull, fittings & equipment: 99 tons, 77,9%
Fuel, ammunition & stores: 5 tons, 3,9%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
398 lbs / 181 Kg = 29 728,3 x 0,3 " / 8 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,19
Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
Roll period: 10,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 49 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,98
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,800
Length to Beam Ratio: 7,37 : 1
'Natural speed' for length: 11,67 kts
Power going to wave formation at top speed: 33 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 5,48 ft / 1,67 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 9,48 ft / 2,89 m
- Forecastle (19%): 4,99 ft / 1,52 m
- Mid (50%): 4,99 ft / 1,52 m
- Quarterdeck (26%): 4,99 ft / 1,52 m
- Stern: 6,99 ft / 2,13 m
- Average freeboard: 5,59 ft / 1,71 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 60,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 116,0%
Waterplane Area: 2 199 Square feet or 204 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 275%
Structure weight / hull surface area: 35 lbs/sq ft or 173 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,82
- Longitudinal: 2,17
- Overall: 1,85
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is adequate
Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Generał Żymirski (1908)
Admirał Janowski (1908)
Displacement:
122 t light; 124 t standard; 126 t normal; 128 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
141,70 ft / 136,22 ft x 18,47 ft x 2,20 ft (normal load)
43,19 m / 41,52 m x 5,63 m x 0,67 m
Armament:
2 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1908 Model
Machine guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
Shells per gun, main battery: 1 000
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 paddle wheels, 139 ihp / 104 Kw = 10,00 kts
Range 500nm at 6,00 kts
Bunker at max displacement = 4 tons (100% coal)
Complement:
18 - 24
Cost:
£0,007 million / $0,030 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery: 23 tons, 18,2%
Hull, fittings & equipment: 99 tons, 77,9%
Fuel, ammunition & stores: 5 tons, 3,9%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
398 lbs / 181 Kg = 29 728,3 x 0,3 " / 8 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,19
Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
Roll period: 10,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 49 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,98
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,800
Length to Beam Ratio: 7,37 : 1
'Natural speed' for length: 11,67 kts
Power going to wave formation at top speed: 33 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 5,48 ft / 1,67 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 9,48 ft / 2,89 m
- Forecastle (19%): 4,99 ft / 1,52 m
- Mid (50%): 4,99 ft / 1,52 m
- Quarterdeck (26%): 4,99 ft / 1,52 m
- Stern: 6,99 ft / 2,13 m
- Average freeboard: 5,59 ft / 1,71 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 60,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 116,0%
Waterplane Area: 2 199 Square feet or 204 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 275%
Structure weight / hull surface area: 35 lbs/sq ft or 173 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,82
- Longitudinal: 2,17
- Overall: 1,85
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is adequate
Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Generał Żymirski (1908)
Admirał Janowski (1908)
Są urocze... Co ciekawe, na płytkich wodach śródlądowych boczne koła napędowe wykazują wyższą sprawność od śruby.
OdpowiedzUsuńŁK
A ja gdzieś podobny widziałem. Nazwy nie pamiętam... Ale czy nie Admirał Sierpinek przypadkiem? :)
OdpowiedzUsuńPiotr
PS. W pierwszym odruchu chciałem, jako historyk, wytknąć błędnie "wydłużony" żywot generała Żymierskiego, ale przypomniałem sobie, że w Twojej alternatywie nie było Powstania Listopadowego. :)
OdpowiedzUsuńŁK
Korekta literówki: oczywiście "Żymirskiego"!
UsuńŁK
Dokładnie, powstania nie było, więc generał nie zginął pod Olszynką Grochowską. W "mojej" historii pożył jeszcze trochę i doczekał się awansu na pełnego generała:)
UsuńdV
Witam
OdpowiedzUsuńA jednostka będzie miała radiotelegraf?
Pawel76
Nie ukrywam, wzorowałem sie na Admirale Sierpinku, stąd moja jednostka wykazuje znaczące do niego podobieństwa. Nie jest jednak identyczna, różnice można zauważyć w proporcjach jednostki, położeniu komina czy kształcie osłony koła łopatkowego.
OdpowiedzUsuńRadiotelegraf - myślę, że może się przydać, więc odpowiedź jest twierdząca:)
dV
Idealny flagowiec dla admirała szuwarowo-bagiennego :)
OdpowiedzUsuńProsimy o coś nowego: najlepiej dużego i opancerzonego! :)
OdpowiedzUsuńŁK
Coś dużego będzie... Mianowicie, mam na ukończeniu post na temat naszej artylerii nadbrzeżnej, w okresie 1856-1906. Za dalsze lata zmiany w artylerii będą odnotowywane na bieżąco, w poszczególnych podsumowaniach rocznych. W ogólnym kształcie jest to gotowe, do wymyślenia mam jeszcze nazwy baterii. Jeśli macie jakieś propozycje, to zachęcam do ich zgłaszania, niewykluczone że skorzystam z Waszych pomysłów:)
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy temat. Czekam z niecierpliwością!
UsuńŁK
Nazwy baterii można nadawać podobnie jak okrętom - od słynnych bitew, dowódców, władców itp. Mogą też pochodzić od lokalnych nazw topograficznych.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
UsuńZ nazwami lokalnymi należy uważać, żeby nie zdradzić wrogowi rzeczywistej lokalizacji dział. Nie sugeruję, że w naszej Admiralicji siedzą idioci, ale w historii świata tyle było głupoty...
UsuńMoja propozycja: baterie chroniące jeden port mogą się nazywać jak części zamku lub fortu, np: Brama, Most, Bastion.
Nazwy lokalne można by ewentualnuie wykorzystać jako element dezinformacji. Lokujemy baterię w miejscowości A, a nadajemy jej nazwę miejscowości B :)
OdpowiedzUsuńNa Hajnanie mamy już kwestię rozwiązaną z nazwami: w Haikou są baterie wschodnia, zachodnia i północna. No ale trudno żeby wszędzie indziej baterie nazywały się tak samo..
OdpowiedzUsuńProponuję nadawać bateriom imiona sławnych polskich artylerzystów.
UsuńŁK
Michał ze Skawiny, chyba pierwszy artylerzysta (czasy Władysłaawa II) znany z imienia.
UsuńA, dlaczego nie? Można sięgnąć nawet do XV wieku... Zwłaszcza XVII wiek był, w tym względzie, bogaty.
UsuńŁK
Pomysł z dowódcami artylerii mi się podoba, sam tez już nad tym myślałem. mielibyśmy tu spore grono kandydatów na patronów poszczególnych baterii (Kątski, Bruhl, Arciszewski, Przyjemski, Grodzicki...)
OdpowiedzUsuńTak, tak, tak! Z wymienionych powyżej, aż 4 ze heroicznego wieku historii wojskowości polskiej!
UsuńŁK