Kolejną jednostką w naszej flocie jest duży transportowiec
wojska. W trakcie niedawno zakończonej wojny jedną z głównych bolączek floty
była jej niezdolność do przerzucenia własnymi siłami naraz większej ilości
żołnierzy do kolonii. W 1904 r. flota dysponowała zaledwie jedną jednostką
zdolną do przewiezienia na dużą odległość większej liczby żołnierzy – był nią
transportowiec Polesie z 1890 r. o wyporności 6128 ton, który jednak był w
stanie przewieźć co najwyżej batalion wojska (800 żołnierzy). Trzeba było się
więc posiłkować wyczarterowanymi naprędce statkami cywilnymi, co trwało i było
kosztowne. Postanowiono się więc uniezależnić się od armatorów cywilnych,
dokonując zakupu na rynku wtórnym dużego statku pasażerskiego. Po adaptacji
(zmiana aranżacji wnętrz, dodanie lekkiego uzbrojenia) uzyskano transportowiec
zdolny do przewiezienia 1200 żołnierzy wraz z wyposażeniem (broń lekka,
amunicja, żywność), na odległość ponad 10.000 mil morskich. Zdaję sobie sprawę,
że to jeszcze w pełni nie zaspokaja naszych potrzeb, dlatego w najbliższych
latach można spodziewać się zakupu bądź zbudowania jeszcze co najmniej jednego
okrętu tego rodzaju.
Wołyń, polish troopship laid down 1894 (Engine 1895), purchased 1907
Displacement:
6 952 t light; 7 130 t standard; 8 560 t normal; 9 704 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
467,32 ft / 450,85 ft x 50,00 ft x 21,75 ft (normal load)
142,44 m / 137,42 m x 15,24 m x 6,63 m
Armament:
2 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, 1 raised mount
2 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 51 lbs / 23 kg
Shells per gun, main battery: 200
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 6 944 ihp / 5 180 Kw = 16,50 kts
Range 10 500nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 2 575 tons (100% coal)
Complement:
222 -289
Cost:
£0,413 million / $1,654 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 6 tons, 0,1%
Machinery: 1 177 tons, 13,7%
Hull, fittings & equipment: 2 168 tons, 25,3%
Fuel, ammunition & stores: 1 608 tons, 18,8%
Miscellaneous weights: 3 600 tons, 42,1%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
7 081 lbs / 3 212 Kg = 550,1 x 3,0 " / 75 mm shells or 1,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 0,94
Metacentric height 1,5 ft / 0,5 m
Roll period: 16,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle, raised quarterdeck
Block coefficient: 0,611
Length to Beam Ratio: 9,02 : 1
'Natural speed' for length: 21,23 kts
Power going to wave formation at top speed: 34 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 16,47 ft / 5,02 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 26,94 ft / 8,21 m
- Forecastle (13%): 20,93 ft / 6,38 m (16,47 ft / 5,02 m aft of break)
- Mid (50%): 18,44 ft / 5,62 m
- Quarterdeck (11%): 19,95 ft / 6,08 m (15,45 ft / 4,71 m before break)
- Stern: 20,93 ft / 6,38 m
- Average freeboard: 18,33 ft / 5,59 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 91,3%
- Above water (accommodation/working, high = better): 122,9%
Waterplane Area: 16 657 Square feet or 1 548 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 143%
Structure weight / hull surface area: 74 lbs/sq ft or 363 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,94
- Longitudinal: 1,75
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Displacement:
6 952 t light; 7 130 t standard; 8 560 t normal; 9 704 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
467,32 ft / 450,85 ft x 50,00 ft x 21,75 ft (normal load)
142,44 m / 137,42 m x 15,24 m x 6,63 m
Armament:
2 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, 1 raised mount
2 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 51 lbs / 23 kg
Shells per gun, main battery: 200
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 6 944 ihp / 5 180 Kw = 16,50 kts
Range 10 500nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 2 575 tons (100% coal)
Complement:
222 -289
Cost:
£0,413 million / $1,654 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 6 tons, 0,1%
Machinery: 1 177 tons, 13,7%
Hull, fittings & equipment: 2 168 tons, 25,3%
Fuel, ammunition & stores: 1 608 tons, 18,8%
Miscellaneous weights: 3 600 tons, 42,1%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
7 081 lbs / 3 212 Kg = 550,1 x 3,0 " / 75 mm shells or 1,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 0,94
Metacentric height 1,5 ft / 0,5 m
Roll period: 16,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle, raised quarterdeck
Block coefficient: 0,611
Length to Beam Ratio: 9,02 : 1
'Natural speed' for length: 21,23 kts
Power going to wave formation at top speed: 34 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 16,47 ft / 5,02 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 26,94 ft / 8,21 m
- Forecastle (13%): 20,93 ft / 6,38 m (16,47 ft / 5,02 m aft of break)
- Mid (50%): 18,44 ft / 5,62 m
- Quarterdeck (11%): 19,95 ft / 6,08 m (15,45 ft / 4,71 m before break)
- Stern: 20,93 ft / 6,38 m
- Average freeboard: 18,33 ft / 5,59 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 91,3%
- Above water (accommodation/working, high = better): 122,9%
Waterplane Area: 16 657 Square feet or 1 548 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 143%
Structure weight / hull surface area: 74 lbs/sq ft or 363 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,94
- Longitudinal: 1,75
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
1200 soldiers
A więc mamy zapowiadane "coś" dużego, ale bez opancerzenia! :) Wyjątkowo urodziwy okręt. Klasyczna sylwetka średniej wielkości liniowca transatlantyckiego z połowy lat 90-tych XIX wieku. Z pewnością będzie bardzo użytecznym nabytkiem floty polskiej. Po dozbrojeniu może nawet pełnić okresowo funkcję rajdera.
OdpowiedzUsuńŁK
Czy Admiralicja ma jakieś plany co do okrętów minowych? W ostatniej wojnie się sprawdziły, warto rozwijać flotę w tym kierunku.
OdpowiedzUsuńdziękuję za uznanie, nieskromnie powiem, że mnie też nasz nowy transportowiec się podoba:)
OdpowiedzUsuńCo do okrętów minowych - oczywiście, plany są, a nawet znacznie zaawansowany rysunek i symulacja stawiacza min. Pojawi się w jednym z najbliższych postów:) Będą tez trałowce, będziemy jednymi z prekursorów tej klasy okrętów na świecie (na równi z Rosjanami).
Bardzo przystojny statek :) i bardzo nam potrzebny obawiam się jednak że bez wzmocnień kadłuba nic cięższego jak 75mm nie zainstalujemy.
OdpowiedzUsuńWzorując się na jego projekcie i troszkę go powiększając oraz dodając ładownię możemy otrzymać statek zdolny do transportu 1500 żołnierzy+ lekka/średnia artyleria, przydałaby się również nieco większa prędkość by można było w miarę szybko przerzucić wojsko z metropolii do kolonii i z powrotem.
Pozdrawiam!
Kpt.G
Jak długi okres eksploatacji jest przewidywany dla "Wołynia"? Pytam o to w kontekście ewentualnej modernizacji siłowni. Mam na myśli ewentualną wymianę kotłów (olejowe), a poczciwa, trójprężna maszyna parowa może pozostać!
OdpowiedzUsuńŁK
Myslę, że od wcielenia do służby maksymalnie jakieś 20 lat, czyli do mniej więcej połowy lat 20tych. O ile mus ie coś w czasie wojny nie przydarzy. Ale nie wiem, czy to nie zbyt stara jednostka do takich modernizacji? Mogło by sie to odbyć nie wcześniej raczej niz w czasie wojny (a raczej już po niej), a myślę, że do tego czasu będziemy mieli już nowszą, więc bardziej perspektywiczna jednostkę tej klasy.
OdpowiedzUsuńWymiana kotłów po 20-letniej eksploatacji jest absolutnie niezbędna. To właśnie one stanowią najbardziej zużywającą się część siłowni. Modernizacja powinna zaistnieć w latach 1913 - 1914, tak abyśmy mieli pełnosprawny okręt w momencie rozpoczęcia operacji PWS. Zakończenie eksploatacji można założyć (o ile okręt przetrwa zawieruchę wojenną) na lata 1928 - 1929. Postulowana przeze mnie modernizacja jest, wbrew pozorom, stosunkowo prosta i była powszechnie praktykowana, w odniesieniu do liniowców pasażerskich.
UsuńŁK
Planujesz z dzisiejszej perspektywy, wtedy jeszcze nikt nie wiedział, kiedy będzie wojna. Możliwe, że jej wybuch zastanie dużą część naszej floty w stoczni.
UsuńNiekoniecznie. W 1914 roku okręt będzie miał za sobą 20-letnią eksploatację i jego kotłownia wprost prosi się o wymianę. W przeciwnym, razie realna prędkość nie przekroczy 14 - 15 węzłów i to niezależnie od stanu kadłuba. Co najmniej od roku 1912 konflikt ogólnoeuropejski był już przesądzony.
UsuńŁK
Jednak skala tego konfliktu i moment wybuchu stanowiły zaskoczenie. Gdyby nie zamach w Sarajewie, wojna mogła powisieć na włosku jeszcze kilka miesięcy. Być może właśnie w 1912 roku Admiralicja, widząc nadchodzącą wojnę, przyspieszy program modernizacji okrętów i Wołyń dostanie nowe kotły w 1913.
UsuńZ naciskiem na "jeszcze kilka miesięcy", ale nie więcej! Chęć rozprawienia się przez Austro-Węgry z (protegowaną przez Rosję) Serbią byłą zaiste przemożna. Kryzys monarchii naddunajskiej domagał się tzw. "małej , zwycięskiej wojny", czy (jak kto woli) "ucieczki do przodu".
UsuńŁK
tylko że ja raczej nie przewiduję przejścia na pełne opalanie paliwem płynnym przed wojną. Więc jeśli taka wymiana kotłów miała by przed 1914 r. nastąpić, to raczej widziałbym ją jako połączoną z częściowym tylko przystosowaniem do paliwa płynnego, z zachowaniem węgla. całkowite odejście od węgla to chyba dopiero po wojnie.
OdpowiedzUsuńdV
Nie widzę żadnych przeciwwskazań. Chodziło mi tylko o wymianę zużytych kotłów z 1895 r., choć całościowe użycie paliwa płynnego przyniosłoby niewielką zwyżkę mocy siłowni i podniosło (kosmetycznie) prędkość do ok. 17 węzłów.
UsuńŁK
Oczywiście ryzyko zaskoczenia wybuchem wojny części naszej floty w stoczniach istnieje. niemniej, trudno mi teraz przesądzać o szczegółach. na pewno fajnie by było, jakbyśmy z moderkami wyrobili się przed wojną, ale jak to będzie w szczegółach - tradycyjnie powiem: pożyjemy, zobaczymy:) Staram się prowadzić symulację w miarę na bieżąco, co mam nadzieje dodaje jej nieco realizmu. I jak to w życiu bywa - tu też plany planami, a rzeczywistość może potoczyć się swoimi torami..
OdpowiedzUsuńBardzo cenię Twoje wyczucie realiów historycznych. I piszę to jako zawodowy historyk. Wybuch konfliktu, co najmniej na miarę wojny krymskiej, był w Europie przesądzony od momentu aneksji Bośni i Hercegowiny przez Austro-Węgry (1908 r.), a wojny bałkańskie (1912 - 1913), za którymi stały Rosja i monarchia habsburska, stały się tylko wstępem do powszechnego starcia bloków mocarstw. Tak, że wybuch konfliktu w 1914 roku, tak na prawdę, nikogo nie zaskoczył...
UsuńŁK
KIEDY NOWY PANCERNIK ?
OdpowiedzUsuńZaprawdę powiadam wam... Zacne pytanie ;)
UsuńKpt.G
Towarzystwo jest wyraźnie spragnione nowej odsłony... :)
UsuńŁK