niedziela, 17 maja 2015

Statek sztabowy



Dziś bardzo niepozorna, ale chyba potrzebna jednostka, a jest nią statek sztabowy dla dowództwa flotylli rzecznej. Zadaniem jednostki jest zapewnienie warunków lokalowych dla dowództwa w czasie prowadzenia przez flotyllę działań bojowych, kiedy może okazać się niemożliwym korzystanie z obiektów lądowych w sensownej odległości od obszaru działań. Przewiduję budowę dwóch takich jednostek – po jednej dla flotylli na Wiśle i na Niemnie. Jednostka w zasadzie nie ma przeznaczenia bojowego, stąd symboliczne tylko uzbrojenie w 2 km-y oraz napęd bocznokołowy, bezsprzecznie przestarzały, ale akceptowalny w przypadku jednostki niebojowej a mający pewną przewagę nad śrubami gdy chodzi o pływanie na płytkich wodach śródlądowych (ze względu na mniejsze ryzyko uszkodzenia o dno i łatwiejszą ewentualną naprawę).  
Kilka słów należy się patronom okrętów. Generał broni Franciszek Żymirski (1779-1839, awanse generalskie: 1817, 1830 i 1838) to w mojej historii alternatywnej m.in. Główny Kwatermistrz Armii w latach 1832-1838 i Szef Sztabu Głównego 1838-1839. Z kolei admirał Filip Janowski (1822-1888, awanse admiralskie: 1874, 1877, 1884) był dowódcą floty w latach 1884-1888. Obydwie postaci oczywiście są autentyczne, choć ich losy „nieco” różnią się od rzeczywistych;) 


Generał Żymirski, polish command vessel laid down 1908

Displacement:
    122 t light; 124 t standard; 126 t normal; 128 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    141,70 ft / 136,22 ft x 18,47 ft x 2,20 ft (normal load)
    43,19 m / 41,52 m x 5,63 m  x 0,67 m

Armament:
      2 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1908 Model
      Machine guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
    Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
    Shells per gun, main battery: 1 000

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 paddle wheels, 139 ihp / 104 Kw = 10,00 kts
    Range 500nm at 6,00 kts
    Bunker at max displacement = 4 tons (100% coal)

Complement:
    18 - 24

Cost:
    £0,007 million / $0,030 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 23 tons, 18,2%
    Hull, fittings & equipment: 99 tons, 77,9%
    Fuel, ammunition & stores: 5 tons, 3,9%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      398 lbs / 181 Kg = 29 728,3 x 0,3 " / 8 mm shells or 0,6 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,19
    Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
    Roll period: 10,5 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 49 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,98

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,800
    Length to Beam Ratio: 7,37 : 1
    'Natural speed' for length: 11,67 kts
    Power going to wave formation at top speed: 33 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 5,48 ft / 1,67 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        9,48 ft / 2,89 m
       - Forecastle (19%):    4,99 ft / 1,52 m
       - Mid (50%):        4,99 ft / 1,52 m
       - Quarterdeck (26%):    4,99 ft / 1,52 m
       - Stern:        6,99 ft / 2,13 m
       - Average freeboard:    5,59 ft / 1,71 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 60,2%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 116,0%
    Waterplane Area: 2 199 Square feet or 204 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 275%
    Structure weight / hull surface area: 35 lbs/sq ft or 173 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,82
        - Longitudinal: 2,17
        - Overall: 1,85
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Generał Żymirski (1908)
Admirał Janowski (1908)

21 komentarzy:

  1. Są urocze... Co ciekawe, na płytkich wodach śródlądowych boczne koła napędowe wykazują wyższą sprawność od śruby.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja gdzieś podobny widziałem. Nazwy nie pamiętam... Ale czy nie Admirał Sierpinek przypadkiem? :)

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  3. PS. W pierwszym odruchu chciałem, jako historyk, wytknąć błędnie "wydłużony" żywot generała Żymierskiego, ale przypomniałem sobie, że w Twojej alternatywie nie było Powstania Listopadowego. :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Korekta literówki: oczywiście "Żymirskiego"!
      ŁK

      Usuń
    2. Dokładnie, powstania nie było, więc generał nie zginął pod Olszynką Grochowską. W "mojej" historii pożył jeszcze trochę i doczekał się awansu na pełnego generała:)
      dV

      Usuń
  4. Witam
    A jednostka będzie miała radiotelegraf?
    Pawel76

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie ukrywam, wzorowałem sie na Admirale Sierpinku, stąd moja jednostka wykazuje znaczące do niego podobieństwa. Nie jest jednak identyczna, różnice można zauważyć w proporcjach jednostki, położeniu komina czy kształcie osłony koła łopatkowego.
    Radiotelegraf - myślę, że może się przydać, więc odpowiedź jest twierdząca:)
    dV

    OdpowiedzUsuń
  6. Idealny flagowiec dla admirała szuwarowo-bagiennego :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Prosimy o coś nowego: najlepiej dużego i opancerzonego! :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  8. Coś dużego będzie... Mianowicie, mam na ukończeniu post na temat naszej artylerii nadbrzeżnej, w okresie 1856-1906. Za dalsze lata zmiany w artylerii będą odnotowywane na bieżąco, w poszczególnych podsumowaniach rocznych. W ogólnym kształcie jest to gotowe, do wymyślenia mam jeszcze nazwy baterii. Jeśli macie jakieś propozycje, to zachęcam do ich zgłaszania, niewykluczone że skorzystam z Waszych pomysłów:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ciekawy temat. Czekam z niecierpliwością!
      ŁK

      Usuń
  9. Nazwy baterii można nadawać podobnie jak okrętom - od słynnych bitew, dowódców, władców itp. Mogą też pochodzić od lokalnych nazw topograficznych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    2. Z nazwami lokalnymi należy uważać, żeby nie zdradzić wrogowi rzeczywistej lokalizacji dział. Nie sugeruję, że w naszej Admiralicji siedzą idioci, ale w historii świata tyle było głupoty...
      Moja propozycja: baterie chroniące jeden port mogą się nazywać jak części zamku lub fortu, np: Brama, Most, Bastion.

      Usuń
  10. Nazwy lokalne można by ewentualnuie wykorzystać jako element dezinformacji. Lokujemy baterię w miejscowości A, a nadajemy jej nazwę miejscowości B :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Na Hajnanie mamy już kwestię rozwiązaną z nazwami: w Haikou są baterie wschodnia, zachodnia i północna. No ale trudno żeby wszędzie indziej baterie nazywały się tak samo..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proponuję nadawać bateriom imiona sławnych polskich artylerzystów.
      ŁK

      Usuń
    2. Michał ze Skawiny, chyba pierwszy artylerzysta (czasy Władysłaawa II) znany z imienia.

      Usuń
    3. A, dlaczego nie? Można sięgnąć nawet do XV wieku... Zwłaszcza XVII wiek był, w tym względzie, bogaty.
      ŁK

      Usuń
  12. Pomysł z dowódcami artylerii mi się podoba, sam tez już nad tym myślałem. mielibyśmy tu spore grono kandydatów na patronów poszczególnych baterii (Kątski, Bruhl, Arciszewski, Przyjemski, Grodzicki...)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tak, tak! Z wymienionych powyżej, aż 4 ze heroicznego wieku historii wojskowości polskiej!
      ŁK

      Usuń