Po raz kolejny cofam się na moment do XIX w. Powodem jest
autentyczny niemiecki projekt średniej wielkości krążownika pancernego, na jaki
trafiłem na forum shipbucket oraz na stronie http://dreadnoughtproject.org/plans/SM_Gurtelpanzer-Kreuzer/
Okręt ten przypadł mi do gustu na tyle, że postanowiłem, iż powinien się
znaleźć w składzie floty niemieckiej w mojej alternatywnej historii. Ogólnie
przypomina sylwetką nieco konstrukcje francuskie, choć nie ma aż tak jak one
burt pochylonych do środka. Na jego uzbrojenie
składają się 4 działa kal. 240 mm L/35 w dwóch wieżach, wsparte przez 16
szybkostrzelnych dział kal. 105 mm w kazamatach i stanowiskach pokładowych z
maskami. Dodatkowo okręt posiada 4 wyrzutnie torped kal. 450 mm. Dość dobrze
opancerzony jest kadłub – płytami o grubości 200 mm, co stanowi ówcześnie jedną
z największych wartości dla okrętów tej klasy, choć trzeba też zauważyć, że zgodnie
z ówczesnymi standardami pas pancerny nie jest wysoki. Stosunkowo lekkie
opancerzenie wież (kopuł pancernych) jest dość charakterystyczne dla końca XIX
w. – niewiele grubsze było na pancernikach typu Brandenburg, a cieńsze na
niemieckich pancernikach obrony wybrzeża. Prędkość okrętu nie jest
nadzwyczajna, ale mieści się w średniej dla tej klasy okrętów w latach 90-tych
XIX w. W sumie okręt nie jest jakiś nadzwyczajny na tle innych konstrukcji, ale
prezentuje solidny średni poziom światowy.
Typ liczy sobie 2 jednostki, których nazwy pochodzą od
pruskich feldmarszałków – Friedricha von Wrangla (1784-1877) i Otto Christopha
von Sparra (1599-1668). Aby pozostać w zgodzie z przedstawionym swego czasu
wykazem floty niemieckiej w 1914 r., uznać należy że obydwie jednostki zostały
wycofane z linii i rozbrojone niedługo przed wybuchem wojny.
Wrangel, german armoured cruiser laid down 1893 (Engine 1895)
Displacement:
6 847 t light; 7 120 t standard; 7 796 t normal; 8 337 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
408,20 ft / 407,19 ft x 59,48 ft x 22,05 ft (normal load)
124,42 m / 124,11 m x 18,13 m x 6,72 m
Armament:
4 - 9,45" / 240 mm guns (2x2 guns), 409,14lbs / 185,58kg shells, 1888 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
8 - 4,13" / 105 mm guns in single mounts, 35,32lbs / 16,02kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, evenly spread
6 - 4,13" / 105 mm guns in single mounts, 35,32lbs / 16,02kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships
2 - 4,13" / 105 mm guns in single mounts, 35,32lbs / 16,02kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 2 202 lbs / 999 kg
Shells per gun, main battery: 90
4 - 17,7" / 450 mm above water torpedoes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 7,87" / 200 mm 166,54 ft / 50,76 m 7,05 ft / 2,15 m
Ends: 3,94" / 100 mm 149,93 ft / 45,70 m 7,05 ft / 2,15 m
90,72 ft / 27,65 m Unarmoured ends
Main Belt covers 63% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 3,94" / 100 mm 2,36" / 60 mm 7,87" / 200 mm
2nd: 3,94" / 100 mm - -
3rd: 1,18" / 30 mm 0,79" / 20 mm -
4th: 1,18" / 30 mm 0,79" / 20 mm -
- Armour deck: 1,18" / 30 mm, Conning tower: 7,87" / 200 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 11 850 ihp / 8 840 Kw = 19,30 kts
Range 5 200nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 1 218 tons (100% coal)
Complement:
414 - 539
Cost:
£0,752 million / $3,008 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 275 tons, 3,5%
Armour: 1 484 tons, 19,0%
- Belts: 601 tons, 7,7%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 460 tons, 5,9%
- Armour Deck: 356 tons, 4,6%
- Conning Tower: 67 tons, 0,9%
Machinery: 2 009 tons, 25,8%
Hull, fittings & equipment: 3 079 tons, 39,5%
Fuel, ammunition & stores: 949 tons, 12,2%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
7 579 lbs / 3 438 Kg = 18,0 x 9,4 " / 240 mm shells or 1,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,14
Metacentric height 3,0 ft / 0,9 m
Roll period: 14,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,82
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,511
Length to Beam Ratio: 6,85 : 1
'Natural speed' for length: 20,18 kts
Power going to wave formation at top speed: 45 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -36,00 degrees
Stern overhang: 1,02 ft / 0,31 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 20,44 ft / 6,23 m
- Forecastle (20%): 19,46 ft / 5,93 m
- Mid (50%): 20,93 ft / 6,38 m
- Quarterdeck (15%): 18,96 ft / 5,78 m
- Stern: 20,93 ft / 6,38 m
- Average freeboard: 20,00 ft / 6,10 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 110,0%
- Above water (accommodation/working, high = better): 138,3%
Waterplane Area: 16 300 Square feet or 1 514 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 101%
Structure weight / hull surface area: 114 lbs/sq ft or 558 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,90
- Longitudinal: 2,71
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Wrangel (1895)
Sparr (1896)
Displacement:
6 847 t light; 7 120 t standard; 7 796 t normal; 8 337 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
408,20 ft / 407,19 ft x 59,48 ft x 22,05 ft (normal load)
124,42 m / 124,11 m x 18,13 m x 6,72 m
Armament:
4 - 9,45" / 240 mm guns (2x2 guns), 409,14lbs / 185,58kg shells, 1888 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
8 - 4,13" / 105 mm guns in single mounts, 35,32lbs / 16,02kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, evenly spread
6 - 4,13" / 105 mm guns in single mounts, 35,32lbs / 16,02kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships
2 - 4,13" / 105 mm guns in single mounts, 35,32lbs / 16,02kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 2 202 lbs / 999 kg
Shells per gun, main battery: 90
4 - 17,7" / 450 mm above water torpedoes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 7,87" / 200 mm 166,54 ft / 50,76 m 7,05 ft / 2,15 m
Ends: 3,94" / 100 mm 149,93 ft / 45,70 m 7,05 ft / 2,15 m
90,72 ft / 27,65 m Unarmoured ends
Main Belt covers 63% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 3,94" / 100 mm 2,36" / 60 mm 7,87" / 200 mm
2nd: 3,94" / 100 mm - -
3rd: 1,18" / 30 mm 0,79" / 20 mm -
4th: 1,18" / 30 mm 0,79" / 20 mm -
- Armour deck: 1,18" / 30 mm, Conning tower: 7,87" / 200 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 11 850 ihp / 8 840 Kw = 19,30 kts
Range 5 200nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 1 218 tons (100% coal)
Complement:
414 - 539
Cost:
£0,752 million / $3,008 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 275 tons, 3,5%
Armour: 1 484 tons, 19,0%
- Belts: 601 tons, 7,7%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 460 tons, 5,9%
- Armour Deck: 356 tons, 4,6%
- Conning Tower: 67 tons, 0,9%
Machinery: 2 009 tons, 25,8%
Hull, fittings & equipment: 3 079 tons, 39,5%
Fuel, ammunition & stores: 949 tons, 12,2%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
7 579 lbs / 3 438 Kg = 18,0 x 9,4 " / 240 mm shells or 1,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,14
Metacentric height 3,0 ft / 0,9 m
Roll period: 14,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,82
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,511
Length to Beam Ratio: 6,85 : 1
'Natural speed' for length: 20,18 kts
Power going to wave formation at top speed: 45 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -36,00 degrees
Stern overhang: 1,02 ft / 0,31 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 20,44 ft / 6,23 m
- Forecastle (20%): 19,46 ft / 5,93 m
- Mid (50%): 20,93 ft / 6,38 m
- Quarterdeck (15%): 18,96 ft / 5,78 m
- Stern: 20,93 ft / 6,38 m
- Average freeboard: 20,00 ft / 6,10 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 110,0%
- Above water (accommodation/working, high = better): 138,3%
Waterplane Area: 16 300 Square feet or 1 514 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 101%
Structure weight / hull surface area: 114 lbs/sq ft or 558 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,90
- Longitudinal: 2,71
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Wrangel (1895)
Sparr (1896)
Dla mnie jest to znacznie pomniejszona i szybsza wersja "Brandenburgów". Myślę, że można założyć, że okręty te zostają jednak reaktywowane do służby czynnej i przerzucone na Bałtyk np. w końcu 1914 r. Takie rzeczy zdarzały się w realu. Można choćby wspomnieć włoski niszczyciel/torpedowiec "Insidioso" - wycofany ze służby w 1938 r. i przywrócony do niej w 1941 r. :)
OdpowiedzUsuńŁK
Faktycznie, takie sytuacje się zdarzały. z tym że w tym przypadku nosiło by to znamiona sporej desperacji - bo okręty są już ewidentnie przestarzałe i w obliczu dość nowoczesnej floty polskiej były by skazane na klęskę (w razie uczestnictwa w starciu). Chyba, żeby wymyślić im jakąś nową, niestandardową rolę, np. przebudować na stawiacze min? Rosjanie w tej roli wykorzystywali dużo starsze jednostki...
OdpowiedzUsuńEwentualnie można jendstki skazać na rolę hulków gdzieś w koloniach, o czym pierwotnie myślałem.
Nie są tak tragicznie stare. To wszak rówieśnicy "świnek morskich", które operowały na Bałtyku. Nawet ich artyleria główna jest tego samego typu.
UsuńŁK
Tak, ale w tamtych realiach nie było polskiej floty z szybkimi drednotami i krążownikami na południowym Bałtyku, a flota rosyjska zasadniczo kryła się w zatoce fińskiej. Więc nawet 15-węzłowe POW miały szansę się wykazać. A tak - trochę strach wysyłać 19-węzłowe jednostki gdzieś w rejon polskich baz, które są obsadzone i pełne nowoczesnych okrętów w gotowości bojowej.
OdpowiedzUsuńNiekoniecznie trzeba taki okręt posyłać daleko od baz własnych, dodatkowe 4 (choćby przestarzałe) lufy 240mm w rejonie "Gotenhafen" mogą dla Niemców zrobić różnicę.
UsuńDla zagęszczenia ognia można część dział 102mm zamienić na 150-170mm (po demontażu z predrednotów typu Deutschland zapewne leżą gdzieś w magazynach).
Samą końcówkę rufy można tak obudować by stworzyć miejsce na mechanizm zrzutu min lub po prostu wygodniejszego ich stawiania.
Co do okrętu ogólnie w swoim czasie był to okręt imponujący i coś czuję że jeden z naszych krążowników był odpowiedzią na niego.. :)
Kpt.G
A który z naszych okrętów postrzegasz jako odpowiedź na Wrangela? Bo mnie się wydaje, że właśnie nie bardzo taki jest. Po 1895 r. mieliśmy akurat przerwę w budowaniu krążowników pancernych, tak jakoś wyszło. Dopiero w 1901 r. pojawiają się Zawisza czarny (typ Bajan) i Mikołaj Powała (typ Garibaldi), a w 1903 r. Lech (ten z 16x152). Moim zdaniem przespaliśmy sprawę ;)
OdpowiedzUsuńCo do przezbrojenia w działa 170 mm, to jestem sceptyczny, bo Deutschlandy to jednak nieco nowocześniejsze okręty i nawet w składzie Hochseflotte chodziły. Z jakim skutkiem, to inna sprawa, ale nie sądzę, by je rozbrajano by dozbroić jeszcze starsze jednostki.
Tak więc ich rola jako jednostek pierwszoliniowych jest w czasie PWS mocno wątpliwa. Cały czas bardziej podoba mi się idea ich adaptacji do innej roli. W ostateczności mogły by pełnić rolę w obronie wybrzeża w zatoce gdańskiej (może jako stacjonarne baterie artyleryjskie? - bo napęd pewnie mocno zajechany i nawet te 19 w. jest mocno wątpliwe)
Tak się składa że Deutschlandy początkowo nosiły działa 170mm, później (nie wiem dokładnie kiedy, ale nie później jak I połowa Wielkiej wojny jeśli sięm nie mylem)) miały zamienione te działa na 150tki.
UsuńRzeczywiście, masz rację wtedy wiało pustką w stoczniach jeśli chodzi i krążki.
Z drugiej strony mieliśmy mniej więcej w tym czasie (trochu wcześniej?)przebudowę jakiegoś pancernika na krążownik.. nie pamiętam dokładnie..
Kpt.G
część z nich została rozbrojona w 1916 r., ale te które pozostały w służbie, nadal nosiły swoje 170-tki. Na pewno miał je Lothringen w 1917 r. czy Hannover w 1921 r. Także po ponownym wcieleniu do służby nosiły nadal 170-tki (np. Braunschweig w 1921 r.). 150-tki zaczęły trafiać na pokłady tych okrętów dopiero ok. połowy lat 20-tych (Schlesien, Schlezwig-Holstein).
UsuńPancerniki zdarzało nam się przebudowywać na krązowniki pancerne, ale to dotyczyło okrętów które już w latach 1880-tych były przestarzałe:
Usuńhttp://springsharp.blogspot.com/2014/01/przebudowa-pancernika-bolesaw-smiay.html
http://springsharp.blogspot.com/2014/03/krazownik-pancerny-bolesaw-chrobry.html
Jeszcze mi się tak nasunęło, że mogli te krążowniki opchnąć Turcji, razem z 2 predrednotami :)
OdpowiedzUsuńTrzeba zauważyć, że w realu Niemcy wycofały z pierwszej linii wiele (i to znacznie nowszych okrętów) poczynając od 1915 r. Sądzę, że (obok niewątpliwego fizycznego i moralnego zużycia tychże okrętów) przyczyną był pogłębiający się deficyt wyszkolonych kadr, potrzebnych dla obsadzenia nowo budowanych jednostek. Może więc faktycznie najlepiej będzie uznać, że przyczyną ich nieobecności w składzie floty niemieckiej była sprzedaż do Turcji np. wiosną 1914 r.?
UsuńŁK
Z wyglądu bardzo „klimatyczny” okręt. Ten ugięty pokład, kształty dziobu i rufy, maszty – bardzo osadzony w epoce.
OdpowiedzUsuńZ punktu widzenia praktycznego uzbrojenie okrętu w zakresie drugiej artylerii jest kontrowersyjne.
Po pierwsze zaskoczyły mnie te dwa (?) działa w maskach ustawione na pomostach nawigacyjnym i rufowym (w superpozycji?).
Po drugie słaba jest ta artyleria „druga” - działa 105 to jednak praktycznie połowa siły ognia działa 120mm i ¼ dział 152mm.
Oraz brak mi, wówczas jeszcze standardowych, dział przeciwtorpedowcowych (37-47mm).
A okręty mogliby Niemcy wykorzystać, jako „samobójcy-blokery” w ataku na Polskie porty w celu ich zablokowania (podobnie jak Anglicy próbowali bodaj w Ostendzie).
H_Babbock
Koncepcja "samobójczego" ataku na któryś z portów polskich jest bardzo ciekawa. Może stanowić wątek dla bardzo interesującego postu "beletrystycznego"! :)
OdpowiedzUsuńŁK
No, to jest naprawdę ciekawy pomysł, pomyślę nad tym :)
OdpowiedzUsuńCo do samego okrętu - jestem świadom jego wad, mnie też te 105-tki nie bardzo odpowiadają (zarówno co do kalibru jak i rozmieszczenia), ale nie jestem tu autorem całości projaktu, a jedynie starałem się odzwierciedlić w springsharpie realnie istniejący projekt. Musiałem się więc godzić z tym, co rzeczywisty projektant sobie wykoncypował ;) Te 105-tki widocznie ówcześnie Niemcom odpowiadały, skoro jest stosowali m.in. na predrednotach typu Brandenburg. Albo może raczej była to konieczność, bo nie mieli w pierwszej połowie lat 90-tych odpowiedniego modelu działa większego kalibru. Pierwsza szybkostrzelna 150-tka L/35, została opracowana dopiero ok. 1895 r. i wprowadzona do użytku w 1896 r.
Witam
OdpowiedzUsuńA gdyby je przerobić na pływające baterie /krążownik obrony wybrzeża?
Pawel 76
Roli w obronie wybrzeża nie wykluczam. Ale pomysł z atakiem a'la Zeebrugge/Ostenda coraz bardziej mi się podoba :) Można zresztą połączyć obydwie te idee - reaktywacja okrętów do roli OOW w 1914 r. i wykorzystanie w akcji przeciw którejś z polskich baz w 1915 r.
OdpowiedzUsuńd2t03y2o96 p4n62y6i59 t2y55j1p15 h3e41r5s08 o8e38b4k54 n1t69n9c46
OdpowiedzUsuń