piątek, 27 stycznia 2017

Nowy krążownik pomocniczy :)



Dawno nie było żadnego krążownika pomocniczego :) Dlatego też dziś prezentuję taką jednostkę, zaadaptowaną z małego, stosunkowo szybkiego statku pasażerskiego. Okręt wykorzystuje pozostałe jeszcze dwa działa pozyskane z wraku krążownika Magdeburg, a dodatkowo dysponuje możliwością postawienia 52 min. Rysunek tym razem nie jest mój, ale autorstwa użytkownika HeuHen z forum shipbucket, przeze mnie został nieco tylko zmodyfikowany. Jednostka przez niego narysowana na tyle mi się spodobała, iż postanowiłem że musi znaleźć się w mojej flocie. Mam nadzieję, że również Wam przypadnie do gustu :) 


Gordias, polish auxiliary cruiser laid down 1915

Displacement:
    1 671 t light; 1 716 t standard; 1 929 t normal; 2 099 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    248,10 ft / 235,14 ft x 37,60 ft x 13,91 ft (normal load)
    75,62 m / 71,67 m x 11,46 m  x 4,24 m

Armament:
      2 - 4,13" / 105 mm guns in single mounts, 35,32lbs / 16,02kg shells, 1906 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
      2 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1914 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 74 lbs / 33 kg
    Shells per gun, main battery: 150

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    1,97" / 50 mm    1,97" / 50 mm              -
    2nd:    0,51" / 13 mm          -                  -

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 3 351 ihp / 2 500 Kw = 16,50 kts
    Range 5 200nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 383 tons (100% coal)

Complement:
    145 - 189

Cost:
    £0,141 million / $0,564 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 9 tons, 0,5%
    Armour: 13 tons, 0,7%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 13 tons, 0,7%
       - Armour Deck: 0 tons, 0,0%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 220 tons, 11,4%
    Hull, fittings & equipment: 1 390 tons, 72,1%
    Fuel, ammunition & stores: 258 tons, 13,4%
    Miscellaneous weights: 39 tons, 2,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      4 943 lbs / 2 242 Kg = 139,9 x 4,1 " / 105 mm shells or 2,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,02
    Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
    Roll period: 14,5 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,18
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has raised forecastle
    Block coefficient: 0,549
    Length to Beam Ratio: 6,25 : 1
    'Natural speed' for length: 15,33 kts
    Power going to wave formation at top speed: 53 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 12,96 ft / 3,95 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        22,90 ft / 6,98 m
       - Forecastle (21%):    18,44 ft / 5,62 m (14,99 ft / 4,57 m aft of break)
       - Mid (50%):        12,96 ft / 3,95 m
       - Quarterdeck (11%):    13,98 ft / 4,26 m
       - Stern:        14,99 ft / 4,57 m
       - Average freeboard:    15,15 ft / 4,62 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 44,2%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 110,8%
    Waterplane Area: 6 164 Square feet or 573 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 341%
    Structure weight / hull surface area: 124 lbs/sq ft or 604 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 2,11
        - Longitudinal: 11,32
        - Overall: 2,49
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
52 mines

15 komentarzy:

  1. No, fajniutki jest! :) Po wojnie można go zaadaptować na okręt bazę kutrów torpedowych stacjonujących w któreś z naszych kolonii. Albo i duży okręt hydrograficzny. jest nowiutki, więc "dociągnie" do końca chronologii blogowej.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że Ci się podoba:) Okręt jest faktycznie nowiutki (przejęty jeszcze w trakcie budowy), więc sporo lat będzie jeszcze mógł służyć. W tym w funkcji, jakie zaproponowałeś - zwłaszcza że kutrów torpedowych zamierzam pobudować w przyszłości sporo, i okręt-baza z pewnością im się przyda :) Natomiast okręt hydrograficzny na razie mamy (Jan Heweliusz z 1899 r.). Po wojnie będzie wprawdzie już dość stary, ale dla jednostki o takiej funkcji, o ile jest utrzymywana w dobrym stanie, wiek nie stanowi aż takiej wielkiej wady jak dla jednostki bojowej.

    OdpowiedzUsuń
  3. ps. o ile oczywiście przetrwa wojnę, bo to wcale nie jest przesądzone ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie kracz, bo wykraczesz! :) O ile dobrze pamiętam, to "Jan Heweliusz" ma dość fajne charakterystyki (prędkość i zasięg), a funkcji hydrograficznych i tak nie będzie pełnił w czasie wojny. Z powodzeniem można go dozbroić i używać (np. od 1916 r.) jako kanonierki eskortowej.
      ŁK

      Usuń
  4. Zgadza się, ma zasięg 9000 Mm, a więc naprawdę sporo jak na jednostkę tej wielkości. Jak najbardziej można go wykorzystać w roli pomocniczego patrolowca - do czego nawet bez przebudowy się nadaje, bowiem posiada 1 działo 75 mm i 2 - 47 mm.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jeśli zamienisz dodatkowo te 2 działka 47 mm na 75 mm Canety (i dodasz 2 zrzutnie bomb głębinowych), to będzie eskortowiec nie gorszy od brytyjskich "Flowerów"!
      ŁK

      Usuń
  5. Gdy wzrośnie zagrożenie ze strony u-bootów, taka konwersja nie jest wykluczona. Ale to dopiero w przyszłości, choćby dlatego, że nie ma jeszcze bg ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajny okręcik. :)
    I bardzo "pikny", z tych czasów kiedy statek/okręt miał jeszcze choć trochę cieszyć oko... teraz to pływające bloki bez duszy..
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
  7. W zupełności się zgadzam z oceną estetyczną współczesnych statków :) To są dosłownie pływające bloki. Dobrze, że jeszcze mają normalny dziób, bo z rufami to już różnie bywa:
    http://www.cutwaterboatworks.com/potn/fl2014/silhoette.jpg'

    OdpowiedzUsuń
  8. lin się źle wkleił, ten powinien działac: http://www.cutwaterboatworks.com/potn/fl2014/silhoette.jpg

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, niezłe brzydactwo. Ale potrafią też współcześnie tworzyć nietuzinkowe konstrukcje. Coś takiego spotkałem 2 lata temu, w czasie wakacji na Kos: https://en.wikipedia.org/wiki/Club_Med_2
      Niestety, ale żagli używa raczej epizodycznie...
      ŁK

      Usuń
    2. Hej! To ma nawet duszę! (pewnie dlatego że przypomina niektóre liniowce [bryłą] z dodanymi masztami)
      Kpt.G

      Usuń
    3. Estetyka jest ryzykowna, ale przynajmniej kadłub nie przypomina bloku mieszkalnego! :)
      ŁK

      Usuń
  9. Nastąpiła zmiana nazwy krążownika, bowiem okazało się, że pierwotna jest zajęta. Mea culpa, nie zauważyłem :(

    OdpowiedzUsuń