sobota, 3 lipca 2021

Rumuńskie monitory rzeczne

 W latach 80-tych na wodach Dunaju znaczące flotylle rzeczne utrzymywały zarówno Turcja jak i Austro-Węgry. Turcy już od lat 60-tych mieli okręty typu Feth-ul Islam o wyporności 335 ton  uzbrojone w 2 działa 150/160 mm oraz Hizber z 1873 r. (404 tony, 2x120). Z kolei Austro-Węgry miały 2 okręty typu Leitha (310 ton, 2x150). Nic specjalnie godnego uwagi w tym względzie nie posiadała natomiast Rumunia, stąd pomysł na dzisiejszy okręt. Jest to sporych rozmiarów dwuwieżowy monitor, uzbrojony w 2 odtylcowe działa 150 mm.  Ma przyzwoite opancerzenie i niezłą jak na okręt rzeczny prędkość. Nie stanowi może jakiejś rewelacji, ale z pewnością byłby użyteczną jednostką. 



 

Tulcea, romanian river monitor laid down 1883

Displacement:
    413 t light; 430 t standard; 438 t normal; 445 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    174,51 ft / 173,52 ft x 32,09 ft x 5,35 ft (normal load)
    53,19 m / 52,89 m x 9,78 m  x 1,63 m

Armament:
      2 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 87,53lbs / 39,70kg shells, 1880 Model
      Breech loading guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships
      2 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,13lbs / 0,51kg shells, 1872 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
    Weight of broadside 177 lbs / 80 kg
    Shells per gun, main battery: 75

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    2,99" / 76 mm      62,40 ft / 19,02 m    4,99 ft / 1,52 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 55% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    2,01" / 51 mm    0,98" / 25 mm              -

   - Armour deck: 0,71" / 18 mm, Conning tower: 2,01" / 51 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 177 ihp / 132 Kw = 9,00 kts
    Range 450nm at 7,00 kts
    Bunker at max displacement = 15 tons (100% coal)

Complement:
    47 - 62

Cost:
    £0,038 million / $0,152 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 22 tons, 5,1%
    Armour: 114 tons, 26,0%
       - Belts: 50 tons, 11,3%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 13 tons, 2,9%
       - Armour Deck: 49 tons, 11,3%
       - Conning Tower: 2 tons, 0,6%
    Machinery: 35 tons, 8,0%
    Hull, fittings & equipment: 242 tons, 55,2%
    Fuel, ammunition & stores: 25 tons, 5,7%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      770 lbs / 349 Kg = 8,4 x 5,9 " / 150 mm shells or 0,7 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,61
    Metacentric height 2,0 ft / 0,6 m
    Roll period: 9,5 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 36 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,50

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,515
    Length to Beam Ratio: 5,41 : 1
    'Natural speed' for length: 13,17 kts
    Power going to wave formation at top speed: 27 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,00 degrees
    Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        4,00 ft / 1,22 m
       - Forecastle (34%):    4,00 ft / 1,22 m
       - Mid (50%):        4,00 ft / 1,22 m
       - Quarterdeck (36%):    4,00 ft / 1,22 m
       - Stern:        2,49 ft / 0,76 m
       - Average freeboard:    3,73 ft / 1,14 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 64,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 61,0%
    Waterplane Area: 3 761 Square feet or 349 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 121%
    Structure weight / hull surface area: 57 lbs/sq ft or 279 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,04
        - Longitudinal: 0,99
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Tulcea (1883)
Galati (1884)

13 komentarzy:

  1. Fajne okręty. Myślę, wbrew komunikatowi springsharpa, że poradziłyby sobie, w razie konieczności, nawet w przybrzeżnej strefie Morza Czarnego, np. wspierając w ataku lub obronie własne odziały lądowe. Zwróciłbym uwagę na znaczny potencjał modernizacyjny. Jako, że okręty rzeczne starzeją się wolniej, można wyobrazić sobie (po przebudowie przeprowadzonej np. w przededniu wojen bałkańskich), że aktywna służba monitorów zakończy się dopiero w początku lat 30-tych. Musiałaby to być jednak przebudowa obszerna, obejmująca wymianę siłowni i uzbrojenia. A i pancerz, zapewne systemu compound, przydałoby się zamienić choćby na harveyowski...
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sympatyczne okręciki. Szkoda, że dV nie pokusił się o zrobienie wersji z łaciatym kamuflażem lub zielonym malowaniem. Gdyby tak jeszcze w ramach modernizacji wymienić im maszyny parowe na Diesle, to jeszcze obniżyłaby się im sylwetka.

      Usuń
    2. Jeśli modernizacja miałaby miejsce w latach 1912 - 1914, to diesle są całkiem realne.
      ŁK

      Usuń
    3. @ŁK – również sądzę, że na raczej spokojnych wodach przybrzeżnych Morza Czarnego te okręty dały by sobie radę. Również potencjał modernizacyjny z pewnością mają. Nie było by niczym nadzwyczajnym, gdyby dotrwały w służbie do czasów PWS, a wtedy można pomyśleć zarówno o wymianie napędu, jak i uzbrojenia i opancerzenia na utwardzany powierzchniowo, choćby i metodą Kruppa. To ostatnie jest o tyle możliwe, że akurat mamy tu 76 mm pancerza na burcie, co jest ponoć wartością minimalną przy której można zastosować nawęglanie.

      Usuń
    4. @Peperon – jak na rok 1883 kamuflaż byłby jednak ahistoryczny. Wtedy tak okrętów nie malowano, w zasadzie chyba nawet nie myślano, by jakoś je ukryć czy utrudnić ich identyfikację lub ocenę odległości przez specyficzne malowanie. Na takie rzeczy zaczęto zwracać uwagę chyba dopiero w czasie PWS. Zatem – skoro nie ma raczej wątpliwości, że okręty mogą dotrwać do tego czasu i ich modernizacja jest wtedy możliwa, to i kamuflażowe malowania mogą się przy tej okazji pojawić ;)

      Usuń
    5. Inna sprawa, że tak niski kadłub i praktycznie brak nadbudówek nie dają specjalnego pola do popisu w kwestii kamuflażu. Efekt nie będzie chyba nadzwyczajnie spektakularny.

      Usuń
    6. ps. ze specjalną dedykacją dla Peperona - zielony wariant malowania :)

      Usuń
    7. Dzięki za wersję zieloną. Według mnie jest to idealne malowanie do działań w rejonie delty Dunaju.
      A co do kamuflaży, to jeśli mówicie o dotrwaniu tych monitorów do czasu PWS, to i taki kamuflaż możliwy jest. I to pomimo 30 lat pływania. W słodkiej wodzie kadłuby nie niszczeją tak szybko, jak w słonej. Zwłaszcza żelazne.
      @ŁK. Oczywiście myślałem o modernizacji w takim okresie, kiedy Diesle były dobrze opanowaną i powszechną technologią. Jednak przy tak małej mocy, jaka jest potrzebna dla tych okręcików, jest to możliwe chyba nawet w okolicach roku 1910. Ale nie będę kruszył kopii o rok czy dwa.

      Usuń
    8. Jest możliwa wymiana na diesle już w 1910 r. Z tym, że będzie to wtedy ultra-awangardowe rozwiązanie, czasowo równające się rosyjskim monitorom amurskim klasy "Tajfun".
      ŁK

      Usuń
    9. Co do zielonego to pełna zgoda. Nieprzypadkowo takie malowanie nosiły austro-węgierskie monitory na Dunaju. Nie wiem czy na stałe, ale na pewno takie malowanie przynajmniej przez jakiś czas miały.

      Usuń
  2. Chwila wytchnienia po niesamowitych przygodach z gigantami w roli głównej. Też myślę, że okręty spokojnie dotrwałby w służbie do Wielkiej Wojny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racja, nie można popadać w gigantomanię, a przynajmniej nie na stałe ;)

      Usuń
    2. Zwłaszcza, że te giganty można włożyć między pomysły z podpisem "Pogięte"...

      Usuń