niedziela, 10 listopada 2013

Flota polska w XIX w. - transportowiec



Kolejna jednostka dla naszej floty to poniższy transportowiec. Jednostka jest inspirowana brytyjskimi transportowcami typu Euphrates, zbudowanymi w latach 1866-67 do przewożenia żołnierzy do Indii. Podobnie jak one, mógłby zapewnić transport oddziałów wojska do kolonii, a w wypadku wojny – pełnić także funkcję krążownika pomocniczego (po dozbrojeniu, bo na czas pokoju uzbrojenie jego jest czysto symboliczne).

Kurlandia, polish troopship/cargo laid down 1873 (Engine 1874)

Displacement:
    3 037 t light; 3 111 t standard; 3 617 t normal; 4 021 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    271,42 ft / 267,95 ft x 44,36 ft x 19,26 ft (normal load)
    82,73 m / 81,67 m x 13,52 m  x 5,87 m

Armament:
      2 - 3,43" / 87,0 mm guns in single mounts, 14,97lbs / 6,79kg shells, 1873 Model
      Breech loading guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
    Weight of broadside 30 lbs / 14 kg
    Shells per gun, main battery: 150

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 1 041 ihp / 777 Kw = 10,50 kts
    Range 5 600nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 909 tons (100% coal)

Complement:
    222

Cost:
    £0,142 million / $0,570 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 4 tons, 0,1%
    Machinery: 236 tons, 6,5%
    Hull, fittings & equipment: 1 243 tons, 34,4%
    Fuel, ammunition & stores: 580 tons, 16,0%
    Miscellaneous weights: 1 554 tons, 43,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      2 889 lbs / 1 310 Kg = 193,0 x 3,4 " / 87 mm shells or 0,6 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 0,91
    Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
    Roll period: 16,9 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 60 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,553
    Length to Beam Ratio: 6,04 : 1
    'Natural speed' for length: 16,37 kts
    Power going to wave formation at top speed: 28 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 30
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -13,00 degrees
    Stern overhang: 3,48 ft / 1,06 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        19,95 ft / 6,08 m
       - Forecastle (18%):    18,44 ft / 5,62 m
       - Mid (50%):        17,95 ft / 5,47 m
       - Quarterdeck (19%):    18,44 ft / 5,62 m
       - Stern:        18,44 ft / 5,62 m
       - Average freeboard:    18,39 ft / 5,61 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 69,5%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 120,0%
    Waterplane Area: 8 071 Square feet or 750 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 176%
    Structure weight / hull surface area: 78 lbs/sq ft or 381 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,83
        - Longitudinal: 5,27
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

600 soldiers

3 komentarze:

  1. Uzbrojenie zaiście symboliczne, ale wygląda dosyć bojowo.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie jest to żadna rewelacja i nie musi być, ma tylko pływać z A do B. Względem uzbrojenia na czas wojny. Czy w tej Liberii mamy już infrastrukturę do obsługi dużych jednostek? Kolonie często były, nazwijmy to delikatnie zapyziałe. Liberia, Togo i Kamerun trudno powiedzieć jak wyglądałyby granice tych kolonii, dla uproszczenia przyjmijmy obecne.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ma pływać, mieć zasięg, i zabierać odpowiednio duża liczbe ludzi czy materiałów - i to spęłnia. Żadnych tam pancerzy czy dużych prędkości.
    W sprawie infrastruktury w koloniach - zakładam tu, że jej budowa (choćby prowizorycznej) musi być priorytetem bo przecież trezba zapewnic komunikacje kolonii z metropolią i około polowy lat 70-tych choćby jakiś pirs i falochron już bedziemy mieli.
    a co do wyglądu - to chodzi mi po głowie co by wymalowac w biało-czarne pasy, wyglądałby zupełnie jak trójpokładowy okręt liniowy;-)

    OdpowiedzUsuń