Czas na dawno obiecaną kanonierkę napędzaną silnikami wysokoprężnymi. Okręt
jest uzbrojony w 3 działa 120 mm rozmieszczone w osi symetrii, więc mogącymi
strzelać na obie burty. Uzbrojenie uzupełniają 2 działa 75 mm i 2 km-y umieszczone
poburtowo. Przy znacznie skromniejszych
rozmiarach (wyporność mniejsza o prawie 200 tpn) niż poprzednik (typ Tetyda z
1908 r., 905 ton, 2x120, 4x75) ma nieco większą siłę ognia. Natomiast nowatorski
rodzaj napędu jest istną rewolucją w stosunku o poprzedniego typu,
konserwatywnie napędzanego maszyną parową z kotłami opalanymi węglem. W kwestii osiągów, wspomnieć należy o niezłej
prędkości maksymalnej wynoszącej 17 w., i naprawdę przyzwoitym zasięgu – 4800
Mm (ponad 2 razy więcej niż na Tetydzie). Kadłub chroni, podobnie jak we
wcześniejszym typie, lekki pancerz przeciwodłamkowy (tym razem o grubości 37
mm), udało się natomiast dodać lekki pokład pancerny o grubości 21 mm.
Pogrubione zostało też opancerzenie pomostu (do 100 mm). Wreszcie, okręt jest
przystosowany do zabrania 40 min.
Podsumowując – myślę, że udało się skonstruować naprawdę
przyzwoity typ okrętu kolonialnego, który posłuży długie lata i jeszcze i międzywojniu
będzie bardzo przydatny.
Kallisto, polish gunboat laid down 1911
Displacement:
578 t light; 611 t standard; 710 t normal; 788 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
223,16 ft / 223,16 ft x 26,31 ft x 8,79 ft (normal load)
68,02 m / 68,02 m x 8,02 m x 2,68 m
Armament:
3 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,72lbs / 23,91kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on centreline, evenly spread
Main guns limited to end-on fire
Aft Main mounts separated by engine room
2 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships
2 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1908 Model
Machine guns in deck mounts
on side, all forward
Weight of broadside 184 lbs / 83 kg
Shells per gun, main battery: 180
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 1,46" / 37 mm 83,37 ft / 25,41 m 6,66 ft / 2,03 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 57% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 2,01" / 51 mm 1,46" / 37 mm -
- Armour deck: 0,83" / 21 mm, Conning tower: 3,94" / 100 mm
Machinery:
Diesel Internal combustion motors,
Geared drive, 2 shafts, 1 957 shp / 1 460 Kw = 17,00 kts
Range 4 800nm at 11,00 kts
Bunker at max displacement = 177 tons
Complement:
68 - 89
Cost:
£0,051 million / $0,203 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 23 tons, 3,2%
Armour: 122 tons, 17,2%
- Belts: 38 tons, 5,4%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 18 tons, 2,6%
- Armour Deck: 59 tons, 8,3%
- Conning Tower: 7 tons, 1,0%
Machinery: 79 tons, 11,2%
Hull, fittings & equipment: 323 tons, 45,5%
Fuel, ammunition & stores: 132 tons, 18,6%
Miscellaneous weights: 30 tons, 4,2%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 408 lbs / 639 Kg = 26,7 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,9 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,03
Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
Roll period: 13,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 1,05
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,481
Length to Beam Ratio: 8,48 : 1
'Natural speed' for length: 14,94 kts
Power going to wave formation at top speed: 48 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 16,47 ft / 5,02 m
- Forecastle (19%): 15,45 ft / 4,71 m
- Mid (41%): 14,96 ft / 4,56 m (7,97 ft / 2,43 m aft of break)
- Quarterdeck (14%): 8,46 ft / 2,58 m
- Stern: 8,46 ft / 2,58 m
- Average freeboard: 11,27 ft / 3,43 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 67,3%
- Above water (accommodation/working, high = better): 113,2%
Waterplane Area: 3 846 Square feet or 357 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 143%
Structure weight / hull surface area: 44 lbs/sq ft or 215 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,86
- Longitudinal: 3,91
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
40 mines
Kallisto (1911)
Elektra (1911)
Amfitryta (1912)
Dafne (1912)
Displacement:
578 t light; 611 t standard; 710 t normal; 788 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
223,16 ft / 223,16 ft x 26,31 ft x 8,79 ft (normal load)
68,02 m / 68,02 m x 8,02 m x 2,68 m
Armament:
3 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,72lbs / 23,91kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on centreline, evenly spread
Main guns limited to end-on fire
Aft Main mounts separated by engine room
2 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships
2 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1908 Model
Machine guns in deck mounts
on side, all forward
Weight of broadside 184 lbs / 83 kg
Shells per gun, main battery: 180
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 1,46" / 37 mm 83,37 ft / 25,41 m 6,66 ft / 2,03 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 57% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 2,01" / 51 mm 1,46" / 37 mm -
- Armour deck: 0,83" / 21 mm, Conning tower: 3,94" / 100 mm
Machinery:
Diesel Internal combustion motors,
Geared drive, 2 shafts, 1 957 shp / 1 460 Kw = 17,00 kts
Range 4 800nm at 11,00 kts
Bunker at max displacement = 177 tons
Complement:
68 - 89
Cost:
£0,051 million / $0,203 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 23 tons, 3,2%
Armour: 122 tons, 17,2%
- Belts: 38 tons, 5,4%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 18 tons, 2,6%
- Armour Deck: 59 tons, 8,3%
- Conning Tower: 7 tons, 1,0%
Machinery: 79 tons, 11,2%
Hull, fittings & equipment: 323 tons, 45,5%
Fuel, ammunition & stores: 132 tons, 18,6%
Miscellaneous weights: 30 tons, 4,2%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 408 lbs / 639 Kg = 26,7 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,9 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,03
Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
Roll period: 13,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 1,05
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,481
Length to Beam Ratio: 8,48 : 1
'Natural speed' for length: 14,94 kts
Power going to wave formation at top speed: 48 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 16,47 ft / 5,02 m
- Forecastle (19%): 15,45 ft / 4,71 m
- Mid (41%): 14,96 ft / 4,56 m (7,97 ft / 2,43 m aft of break)
- Quarterdeck (14%): 8,46 ft / 2,58 m
- Stern: 8,46 ft / 2,58 m
- Average freeboard: 11,27 ft / 3,43 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 67,3%
- Above water (accommodation/working, high = better): 113,2%
Waterplane Area: 3 846 Square feet or 357 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 143%
Structure weight / hull surface area: 44 lbs/sq ft or 215 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,86
- Longitudinal: 3,91
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
40 mines
Kallisto (1911)
Elektra (1911)
Amfitryta (1912)
Dafne (1912)
Osiągi są rewelacyjne, zwłaszcza prędkość maksymalna. Znacznie przewyższają, nieco wcześniejsze, kanonierki rosyjskie typu "Ardagan" i późniejsze nieco holenderskie jednostki typu "Brinio". Znakomity punkt wyjścia do skonstruowania, już po PWS, dużego awiza kolonialnego. Koncepcja i realizacja: +++ !
OdpowiedzUsuńŁK
Elegancka i silna, mająca w sobie coś z krążownika (sylwetka). Jak najbardziej na + !
UsuńKpt.G
Jeśli jednostki przeznaczone są do służby w koloniach, można zaproponować alternatywny zestaw uzbrojenia: 2 x 152 mm (w miejsce armat 120 mm nr 1 i 3), 1 x 75 mm (w miejsce armaty 120 mm nr 2), 2 x 37 mm automatyczne (w miejsce burtowych 2 x 75 mm). Ciekawe, co na to powie springsharp?
OdpowiedzUsuńŁK
Na Bałtyku też się przyda; jako eskortowiec i do ostrzeliwania celów lądowych.
UsuńP.S. Zniknęła mi funkcja "dodaj komentarz". Mogę pisać tylko jako odpowiedź na czyjś post. Nie mam pojęcia dlaczego.
Eskortowiec - owszem, ostrzał celów lądowych - tylko jeśli mamy pewność, że nie pojawi się wrogi krążownik, czyli akcja jest dobrze ubezpieczana albo pod koniec wojny, kiedy Niemcy już niewiele będą mogli.
UsuńJeśli zastosujemy postulowany przez ŁK zestaw uzbrojenia, to niestety brakuje trochę wyproności (composite strenght wynosi 0,92) - trzeba ją albo zwiększyc, albo iść na jakieś kompromisy w innych elementach.
OdpowiedzUsuńCo do komentarzy, to u mnie wszystko jest OK. problem wystepuje jak jesteś zalogowany czy wylogowany? A jak to wygląda u innych kolegów?
dV
Jestem zalogowany, działa bez problemu.
UsuńTak też mi się zdawało, że zestaw uzbrojenia w 6-calówki będzie zbyt ciężki. Trochę szkoda ... U mnie dodawanie komentarzy działa bez zarzutu, ale ja piszę jako "Anonimowy".
UsuńŁK
ŁK, nie ma się czym przejmować, zawsze można skonstruować nowy typ kanonierki. Zresztą nie ukrywam, że chodziła mi po głowie taka z 6-calówkami ;)
OdpowiedzUsuńdV
OK! Myślę, że lekko opancerzone awizo kolonialne z armatami 152 mm to dobry pomysł.
UsuńŁK
Myślę, że działa 152 mm są najodpowiedniejsze dla pełnomorskiej kanonierki. Jednak dla tego kalibru okręt będzie musiał mieć zapewne pow. 1 000 t wyporności.
UsuńJKS
Pisząc "awizo kolonialne" miałem właśnie na myśli okręt wypierający około 1500 t (normal) z 3 armatami 152 mm. A więc jednostkę przypominającą (koncepcyjnie) holenderską kanonierkę "Flores" (oczywiście przy zachowaniu, w naszym przypadku, napędu dieslowskiego!).
UsuńŁK
A może stworzysz taką większą kanonierkę jeszcze w 1914 r.? Przy dwuwałowej siłowni 2 x 1280 KM powinna "dociągnąć" do 16 węzłów.
OdpowiedzUsuńŁK
Zobaczymy, ale nie obiecuję, że zdążę;) W głowie bowiem mam pełno pomysłów na różne jednostki (bojowe i pomocnicze), a lat do wybuchu wojny już dużo nie zostało. W najgorszym razie, okręt pojawi się niedługo po wojnie. Oczywiście, zgadzam się z JKS, że to będzie jednostka powyżej 1.000 ton.
OdpowiedzUsuńdV
Takie awiza to fajne stateczki... podobnie jak kanonierki.
OdpowiedzUsuńJa jednak proponuję, żeby ta jednostka zamknęła erę "dziwadeł" :) i skupmy się na projektach jednostek bojowych (tankowce i warsztatowce też wliczam do bojowych :)).
Zawsze z nich więcej pożytku w razie wojny niż z kanonierek...
Wszelakie eskortowce/dozorowce/szkolne mogą ewoluować ze starszych modeli torpedowców/niszczycieli lub małych krążowników. Taka polityka wyjdzie na zdrowie budżetowi.
Piotr
Jeśli warsztatowce czy tankowce zaliczyć do okrętów bojowych, to kanonierki tym bardziej nimi są. Nie kasyfikowałbym ich jako "dziwadła", a raczej jako potrzebne jednostki na drugorzędnych kierunkach (np. w koloniach).
OdpowiedzUsuńdV
Hmmmm...
UsuńA do naszej kolonii to przypłynie żeby ją zaatakować kanonierka? Czy np. zespół Adm. von Spee?
Warsztatowce i tankowce są potrzebne do utrzymania sprawności zespołów floty.
Wiem, że te awiza i kanonierki wszyscy (a zwłaszcza autorzy - hehe) kochają... ja też je zresztą lubię.
Ale idzie wojna...na drugorzędnych kierunkach nie spodziewałbym się kanonierek raczej ze strony wroga... a "pełnokrwistych" okrętów wojennych.
Piotr
Admirał von Spee nie może być wszędzie :) Poza jego zespołem, Niemcy w posiadłościach zamorskich mają pojedyncze krążowniki i właśnie... kanonierki. Zresztą, nawet dla takiego Emdena kanonierka może być przeszkodą, która go odstraszy (w warunkach braku możliwości naprawy, może nie chcieć ryzykować starcia). Tak, pamiętam o Żemczugu, ale on został zaatakowany tylko dlatego, że osiągnięto pełne zaskoczenie. Gdyby się bronił, Emden by raczej odpuścił.
OdpowiedzUsuńdV
ps. kanonierka też jest pełnokrwista, tylko mniejsza:)
Oczywiście, że kanonierki nie są żadnymi "dziwadłami", a w przypadku flot kolonialnych stanowią ich nieodzowny komponent. Proponowane przeze mnie awizo z 3 działami 152 mm i lekkim opancerzeniem, stanowiłoby śmiertelne zagrożenie dla małego krążownika typu "Emden". Jeśli ten nie wycofałby się, korzystając z przewagi prędkości, zostałby szybko zamieniony w kupę "dymiącego szmelcu". Zgadzam się jednak, że priorytetowe są budowy okrętów bojowych głównych klas. Na postulowaną kanonierkę przyjdzie czas zapewne już po zakończeniu działań PWS.
OdpowiedzUsuńŁK
Discover More Here Dior Dolabuy useful site this link he said Homepage
OdpowiedzUsuńr4n39g1b75 j0g26q3e00 c4t29p8l31 l4k15y2u48 q0s28u4c93 a6b98h6o54
OdpowiedzUsuńoff white
OdpowiedzUsuńgoyard bag
supreme
kd shoes
off white hoodie
yeezys
air jordan
supreme hoodie
giannis antetokounmpo shoes
yeezy boost 350 v2