piątek, 16 października 2015

Kanonierka napędzana dieslami



Czas na dawno obiecaną kanonierkę napędzaną silnikami wysokoprężnymi. Okręt jest uzbrojony w 3 działa 120 mm rozmieszczone w osi symetrii, więc mogącymi strzelać na obie burty. Uzbrojenie uzupełniają 2 działa 75 mm i 2 km-y umieszczone poburtowo.  Przy znacznie skromniejszych rozmiarach (wyporność mniejsza o prawie 200 tpn) niż poprzednik (typ Tetyda z 1908 r., 905 ton, 2x120, 4x75) ma nieco większą siłę ognia. Natomiast nowatorski rodzaj napędu jest istną rewolucją w stosunku o poprzedniego typu, konserwatywnie napędzanego maszyną parową z kotłami opalanymi węglem.  W kwestii osiągów, wspomnieć należy o niezłej prędkości maksymalnej wynoszącej 17 w., i naprawdę przyzwoitym zasięgu – 4800 Mm (ponad 2 razy więcej niż na Tetydzie). Kadłub chroni, podobnie jak we wcześniejszym typie, lekki pancerz przeciwodłamkowy (tym razem o grubości 37 mm), udało się natomiast dodać lekki pokład pancerny o grubości 21 mm. Pogrubione zostało też opancerzenie pomostu (do 100 mm). Wreszcie, okręt jest przystosowany do zabrania 40 min.
Podsumowując – myślę, że udało się skonstruować naprawdę przyzwoity typ okrętu kolonialnego, który  posłuży długie lata i jeszcze i międzywojniu będzie bardzo przydatny. 





Kallisto, polish gunboat laid down 1911

Displacement:
    578 t light; 611 t standard; 710 t normal; 788 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    223,16 ft / 223,16 ft x 26,31 ft x 8,79 ft (normal load)
    68,02 m / 68,02 m x 8,02 m  x 2,68 m

Armament:
      3 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,72lbs / 23,91kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on centreline, evenly spread
      Main guns limited to end-on fire
      Aft Main mounts separated by engine room
      2 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships
      2 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1908 Model
      Machine guns in deck mounts
      on side, all forward
    Weight of broadside 184 lbs / 83 kg
    Shells per gun, main battery: 180

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    1,46" / 37 mm      83,37 ft / 25,41 m    6,66 ft / 2,03 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 57% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    2,01" / 51 mm    1,46" / 37 mm              -

   - Armour deck: 0,83" / 21 mm, Conning tower: 3,94" / 100 mm

Machinery:
    Diesel Internal combustion motors,
    Geared drive, 2 shafts, 1 957 shp / 1 460 Kw = 17,00 kts
    Range 4 800nm at 11,00 kts
    Bunker at max displacement = 177 tons

Complement:
    68 - 89

Cost:
    £0,051 million / $0,203 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 23 tons, 3,2%
    Armour: 122 tons, 17,2%
       - Belts: 38 tons, 5,4%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 18 tons, 2,6%
       - Armour Deck: 59 tons, 8,3%
       - Conning Tower: 7 tons, 1,0%
    Machinery: 79 tons, 11,2%
    Hull, fittings & equipment: 323 tons, 45,5%
    Fuel, ammunition & stores: 132 tons, 18,6%
    Miscellaneous weights: 30 tons, 4,2%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      1 408 lbs / 639 Kg = 26,7 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,9 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,03
    Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
    Roll period: 13,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 1,05
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,481
    Length to Beam Ratio: 8,48 : 1
    'Natural speed' for length: 14,94 kts
    Power going to wave formation at top speed: 48 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        16,47 ft / 5,02 m
       - Forecastle (19%):    15,45 ft / 4,71 m
       - Mid (41%):        14,96 ft / 4,56 m (7,97 ft / 2,43 m aft of break)
       - Quarterdeck (14%):    8,46 ft / 2,58 m
       - Stern:        8,46 ft / 2,58 m
       - Average freeboard:    11,27 ft / 3,43 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 67,3%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 113,2%
    Waterplane Area: 3 846 Square feet or 357 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 143%
    Structure weight / hull surface area: 44 lbs/sq ft or 215 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,86
        - Longitudinal: 3,91
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

40 mines

Kallisto (1911)
Elektra (1911)
Amfitryta (1912)
Dafne (1912) 

22 komentarze:

  1. Osiągi są rewelacyjne, zwłaszcza prędkość maksymalna. Znacznie przewyższają, nieco wcześniejsze, kanonierki rosyjskie typu "Ardagan" i późniejsze nieco holenderskie jednostki typu "Brinio". Znakomity punkt wyjścia do skonstruowania, już po PWS, dużego awiza kolonialnego. Koncepcja i realizacja: +++ !
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elegancka i silna, mająca w sobie coś z krążownika (sylwetka). Jak najbardziej na + !
      Kpt.G

      Usuń
  2. Jeśli jednostki przeznaczone są do służby w koloniach, można zaproponować alternatywny zestaw uzbrojenia: 2 x 152 mm (w miejsce armat 120 mm nr 1 i 3), 1 x 75 mm (w miejsce armaty 120 mm nr 2), 2 x 37 mm automatyczne (w miejsce burtowych 2 x 75 mm). Ciekawe, co na to powie springsharp?
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na Bałtyku też się przyda; jako eskortowiec i do ostrzeliwania celów lądowych.

      P.S. Zniknęła mi funkcja "dodaj komentarz". Mogę pisać tylko jako odpowiedź na czyjś post. Nie mam pojęcia dlaczego.

      Usuń
    2. Eskortowiec - owszem, ostrzał celów lądowych - tylko jeśli mamy pewność, że nie pojawi się wrogi krążownik, czyli akcja jest dobrze ubezpieczana albo pod koniec wojny, kiedy Niemcy już niewiele będą mogli.

      Usuń
  3. Jeśli zastosujemy postulowany przez ŁK zestaw uzbrojenia, to niestety brakuje trochę wyproności (composite strenght wynosi 0,92) - trzeba ją albo zwiększyc, albo iść na jakieś kompromisy w innych elementach.
    Co do komentarzy, to u mnie wszystko jest OK. problem wystepuje jak jesteś zalogowany czy wylogowany? A jak to wygląda u innych kolegów?
    dV

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem zalogowany, działa bez problemu.

      Usuń
    2. Tak też mi się zdawało, że zestaw uzbrojenia w 6-calówki będzie zbyt ciężki. Trochę szkoda ... U mnie dodawanie komentarzy działa bez zarzutu, ale ja piszę jako "Anonimowy".
      ŁK

      Usuń
  4. ŁK, nie ma się czym przejmować, zawsze można skonstruować nowy typ kanonierki. Zresztą nie ukrywam, że chodziła mi po głowie taka z 6-calówkami ;)
    dV

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. OK! Myślę, że lekko opancerzone awizo kolonialne z armatami 152 mm to dobry pomysł.
      ŁK

      Usuń
    2. Myślę, że działa 152 mm są najodpowiedniejsze dla pełnomorskiej kanonierki. Jednak dla tego kalibru okręt będzie musiał mieć zapewne pow. 1 000 t wyporności.

      JKS

      Usuń
    3. Pisząc "awizo kolonialne" miałem właśnie na myśli okręt wypierający około 1500 t (normal) z 3 armatami 152 mm. A więc jednostkę przypominającą (koncepcyjnie) holenderską kanonierkę "Flores" (oczywiście przy zachowaniu, w naszym przypadku, napędu dieslowskiego!).
      ŁK

      Usuń
  5. A może stworzysz taką większą kanonierkę jeszcze w 1914 r.? Przy dwuwałowej siłowni 2 x 1280 KM powinna "dociągnąć" do 16 węzłów.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  6. Zobaczymy, ale nie obiecuję, że zdążę;) W głowie bowiem mam pełno pomysłów na różne jednostki (bojowe i pomocnicze), a lat do wybuchu wojny już dużo nie zostało. W najgorszym razie, okręt pojawi się niedługo po wojnie. Oczywiście, zgadzam się z JKS, że to będzie jednostka powyżej 1.000 ton.
    dV

    OdpowiedzUsuń
  7. Takie awiza to fajne stateczki... podobnie jak kanonierki.
    Ja jednak proponuję, żeby ta jednostka zamknęła erę "dziwadeł" :) i skupmy się na projektach jednostek bojowych (tankowce i warsztatowce też wliczam do bojowych :)).
    Zawsze z nich więcej pożytku w razie wojny niż z kanonierek...
    Wszelakie eskortowce/dozorowce/szkolne mogą ewoluować ze starszych modeli torpedowców/niszczycieli lub małych krążowników. Taka polityka wyjdzie na zdrowie budżetowi.

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeśli warsztatowce czy tankowce zaliczyć do okrętów bojowych, to kanonierki tym bardziej nimi są. Nie kasyfikowałbym ich jako "dziwadła", a raczej jako potrzebne jednostki na drugorzędnych kierunkach (np. w koloniach).
    dV

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmmm...
      A do naszej kolonii to przypłynie żeby ją zaatakować kanonierka? Czy np. zespół Adm. von Spee?
      Warsztatowce i tankowce są potrzebne do utrzymania sprawności zespołów floty.
      Wiem, że te awiza i kanonierki wszyscy (a zwłaszcza autorzy - hehe) kochają... ja też je zresztą lubię.
      Ale idzie wojna...na drugorzędnych kierunkach nie spodziewałbym się kanonierek raczej ze strony wroga... a "pełnokrwistych" okrętów wojennych.

      Piotr

      Usuń
  9. Admirał von Spee nie może być wszędzie :) Poza jego zespołem, Niemcy w posiadłościach zamorskich mają pojedyncze krążowniki i właśnie... kanonierki. Zresztą, nawet dla takiego Emdena kanonierka może być przeszkodą, która go odstraszy (w warunkach braku możliwości naprawy, może nie chcieć ryzykować starcia). Tak, pamiętam o Żemczugu, ale on został zaatakowany tylko dlatego, że osiągnięto pełne zaskoczenie. Gdyby się bronił, Emden by raczej odpuścił.
    dV
    ps. kanonierka też jest pełnokrwista, tylko mniejsza:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Oczywiście, że kanonierki nie są żadnymi "dziwadłami", a w przypadku flot kolonialnych stanowią ich nieodzowny komponent. Proponowane przeze mnie awizo z 3 działami 152 mm i lekkim opancerzeniem, stanowiłoby śmiertelne zagrożenie dla małego krążownika typu "Emden". Jeśli ten nie wycofałby się, korzystając z przewagi prędkości, zostałby szybko zamieniony w kupę "dymiącego szmelcu". Zgadzam się jednak, że priorytetowe są budowy okrętów bojowych głównych klas. Na postulowaną kanonierkę przyjdzie czas zapewne już po zakończeniu działań PWS.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń