czwartek, 3 października 2013

Flota polska w XIX w. - kolejne kanonierki



W nawiązaniu do poprzedniego postu dziś prezentuje okręt, mający być szybszą wersją małej kanonierki. Jak widać efekty nie są jakieś specjalnie porażające – przy ówczesnym poziomie technologicznym (który jest przez algorytm springsharpa uwzględniany) nie da się zbudować specjalnie szybszej jednostki o tak małych rozmiarach jak kanonierka z poprzedniego posta. Stąd też wariant drugi – który wobec niemożności zbudowania okrętu szybkiego ma przynajmniej cięższe działo. Obydwa projekty uważam jednak za nie stanowiące nowej jakości wobec poprzedniego typu, stąd są tylko w pojedynczych egzemplarzach.. 


Albatros, polish gunboat laid down 1865

Displacement:
    236 t light; 242 t standard; 272 t normal; 296 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    116,40 ft / 106,89 ft x 19,88 ft x 8,40 ft (normal load)
    35,48 m / 32,58 m x 6,06 m  x 2,56 m

Armament:
      1 - 24pdr guns in single mounts, 24lbs / 10,89kg shells, 1865 Model
      Smoothbore gun in deck mount
      on centreline forward
    Weight of broadside 24 lbs / 11 kg
    Shells per gun, main battery: 100

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 572 ihp / 427 Kw = 12,50 kts
    Range 1 200nm at 7,50 kts
    Bunker at max displacement = 54 tons (100% coal)

Complement:
    43

Cost:
    £0,029 million / $0,114 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 3 tons, 1,0%
    Machinery: 128 tons, 47,1%
    Hull, fittings & equipment: 98 tons, 35,8%
    Fuel, ammunition & stores: 37 tons, 13,5%
    Miscellaneous weights: 7 tons, 2,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      73 lbs / 33 Kg = 3,3 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,1 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,40
    Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
    Roll period: 9,3 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 62 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,24

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,534
    Length to Beam Ratio: 5,38 : 1
    'Natural speed' for length: 10,34 kts
    Power going to wave formation at top speed: 60 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 30,00 degrees
    Stern overhang: 5,48 ft / 1,67 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        6,99 ft / 2,13 m
       - Forecastle (20%):    6,50 ft / 1,98 m
       - Mid (50%):        5,97 ft / 1,82 m
       - Quarterdeck (15%):    6,50 ft / 1,98 m
       - Stern:        6,99 ft / 2,13 m
       - Average freeboard:    6,40 ft / 1,95 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 162,5%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 50,8%
    Waterplane Area: 1 413 Square feet or 131 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 79%
    Structure weight / hull surface area: 40 lbs/sq ft or 196 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,86
        - Longitudinal: 3,80
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Good seaboat, rides out heavy weather easily



Kulik, polish gunboat laid down 1866

Displacement:
    246 t light; 253 t standard; 283 t normal; 306 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    116,37 ft / 110,89 ft x 19,88 ft x 8,40 ft (normal load)
    35,47 m / 33,80 m x 6,06 m  x 2,56 m

Armament:
      1 - 60pdr guns in single mounts, 60lbs / 27,22kg shells, 1866 Model
      Smoothbore gun in deck mount
      on centreline forward
    Weight of broadside 60 lbs / 27 kg
    Shells per gun, main battery: 100

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 667 ihp / 498 Kw = 13,00 kts
    Range 1 200nm at 7,50 kts
    Bunker at max displacement = 53 tons (100% coal)

Complement:
    44

Cost:
    £0,030 million / $0,122 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 4 tons, 1,3%
    Machinery: 133 tons, 47,2%
    Hull, fittings & equipment: 102 tons, 36,0%
    Fuel, ammunition & stores: 37 tons, 12,9%
    Miscellaneous weights: 7 tons, 2,5%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      76 lbs / 34 Kg = 2,6 x 4,5 " / 115 mm shells or 0,1 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,41
    Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
    Roll period: 9,3 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 59 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,17

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,534
    Length to Beam Ratio: 5,58 : 1
    'Natural speed' for length: 10,53 kts
    Power going to wave formation at top speed: 60 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 5,48 ft / 1,67 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        6,99 ft / 2,13 m
       - Forecastle (20%):    6,50 ft / 1,98 m
       - Mid (50%):        5,97 ft / 1,82 m
       - Quarterdeck (15%):    6,50 ft / 1,98 m
       - Stern:        6,99 ft / 2,13 m
       - Average freeboard:    6,40 ft / 1,95 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 165,1%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 52,7%
    Waterplane Area: 1 466 Square feet or 136 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 71%
    Structure weight / hull surface area: 40 lbs/sq ft or 197 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,87
        - Longitudinal: 3,60
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

3 komentarze:

  1. Zawsze jakiś postęp. Wyglądają bardziej proporcjonalnie od poprzedników. Zgrabne. Tylko te potężne maszty...

    OdpowiedzUsuń
  2. Rozczarowanie. Niemal 2,5x więcej mocy i tylko 2,5 węzła. Okręty pomocnicze są mocno eksploatowane, więc rzeczywista prędkość spadnie. 60-funtówka też niewiele zmienia. ORP Kulik jest lepszy od poprzedników, ale spodziewaliśmy się czegoś więcej. Jest też droższy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety, na szybsze jednostki tej wielkości trzeba będzie jeszcze trochę poczekać, pewnie około dekady - ograniczeń technologicznych nie da się niestety przeskoczyć:-(
    de Villars

    OdpowiedzUsuń