Czas na nowy pancernik:) Poniższa jednostka jest daleko
idącym rozwinięciem okrętu który prezentowałem 17 października. Jest to zatem
pancernik kazamatowy, uzbrojony w cięższe niż poprzednik działa kal. 279 mm, których
przebijalność rzędu 288 mm
stali z dystansu 2000
jardów powinna zapewnić możliwość penetracji pancerza
wszystkich niemieckich pancerników aż do końca lat 70-tych XIX w. (nie
wyłączając Koniga Wilhelma, który miał wprawdzie pancerz o grubości do 305 mm, ale tę grubość
osiągał on tylko na znikomym fragmencie swojej powierzchni, a poza tym był
wykonany z żelaza a nie stali, a więc o znacznie mniejszej wytrzymałości). Z
kolei grubość własnego pancerza dobrałem tak, by zapewnić ochronę przed
najcięższymi pociskami (kal. 240
mm) jakimi dysponował wówczas potencjalny nieprzyjaciel.
Nie ukrywam że chciałem grubszego pancerza, tak by zabezpieczyć się również
przed mającymi w przyszłości wejść do użytku jeszcze cięższymi działami, ale
niestety – brakło już na to wyporności. Wygląda na to, że następny typ
pancernika, aby mieć znacząco grubszy pancerz, będzie musiał się już obejść bez
ożaglowania (bo na nie traci się sporo wyporności) i zapewne będzie wyposażony
w wieże, zamiast dział w kazamatach czy bateriach burtowych…
Displacement:
5 752 t light; 6 047 t standard; 6 408 t normal; 6 697 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
275,92 ft / 272,93 ft x 54,63 ft x 24,54 ft (normal load)
84,10 m / 83,19 m x 16,65 m x 7,48 m
Armament:
6 - 10,98" / 279 mm guns in single mounts, 463,85lbs / 210,40kg shells, 1870 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
4 - 9,02" / 229 mm guns in single mounts, 256,49lbs / 116,34kg shells, 1870 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
2 - 4,21" / 107 mm guns in single mounts, 26,16lbs / 11,87kg shells, 1870 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all forward
Weight of broadside 3 861 lbs / 1 751 kg
Shells per gun, main battery: 75
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 9,84" / 250 mm 168,54 ft / 51,37 m 6,66 ft / 2,03 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 95% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 9,84" / 250 mm - -
2nd: 9,84" / 250 mm - -
3rd: 4,72" / 120 mm - -
- Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 5,98" / 152 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 3 682 ihp / 2 747 Kw = 13,40 kts
Range 2 810nm at 7,50 kts
Bunker at max displacement = 651 tons (100% coal)
Complement:
681
Cost:
£0,731 million / $2,922 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 483 tons, 7,5%
Armour: 1 425 tons, 22,2%
- Belts: 506 tons, 7,9%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 674 tons, 10,5%
- Armour Deck: 201 tons, 3,1%
- Conning Tower: 44 tons, 0,7%
Machinery: 884 tons, 13,8%
Hull, fittings & equipment: 2 392 tons, 37,3%
Fuel, ammunition & stores: 656 tons, 10,2%
Miscellaneous weights: 568 tons, 8,9%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 707 lbs / 1 682 Kg = 8,0 x 11,0 " / 279 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,17
Metacentric height 2,7 ft / 0,8 m
Roll period: 14,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,89
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,613
Length to Beam Ratio: 5,00 : 1
'Natural speed' for length: 16,52 kts
Power going to wave formation at top speed: 44 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -40,50 degrees
Stern overhang: 2,99 ft / 0,91 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 20,93 ft / 6,38 m
- Forecastle (25%): 17,45 ft / 5,32 m
- Mid (50%): 16,96 ft / 5,17 m
- Quarterdeck (22%): 17,45 ft / 5,32 m
- Stern: 17,95 ft / 5,47 m
- Average freeboard: 17,73 ft / 5,40 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 109,6%
- Above water (accommodation/working, high = better): 101,3%
Waterplane Area: 11 037 Square feet or 1 025 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 84%
Structure weight / hull surface area: 130 lbs/sq ft or 634 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,84
- Longitudinal: 4,60
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Bolesław Chrobry (1871)
Władysław Łokietek (1872)
Już czas na rezygnację z żagli na pancernikach. Ożaglowanie było w tej epoce przydatne do dalekich podróży, zwłaszcza w dzikie rejony (gdzie były problemy z zaopatrzeniem). Nas interesuje głównie Bałtyk. Do koloni wysyłamy mniejsze jednostki, które jeszcze powinny zachować ożaglowanie. Co do kolonii: do tej pory każdy europejski kraj brał co chciał, ewentualnie walcząc z innym imperium kolonialnym (,np: Francja z Wielką Brytanią). Wojny te były raczej mało intensywne. Ale teraz sytuacja się zmienia. Do dotychczasowych imperiów: Francuskiego, Brytyjskiego, Hiszpańskiego, Portugalskiego, Duńskiego, Holenderskiego, Rosyjskiego dołączają nowi gracze: Włochy, Japonia, USA, Belgia, Niemcy i w tym scenariuszu Polska. Zaczyna brakować miejsca na świecie. Powinniśmy poważnie pomyśleć o flocie kolonialnej. Niemcami trzęsie teraz Bismarck. Prusy nasz główny wróg właśnie przekształcają się w Rzeszę, co też wymusza zmianę naszej polityki.
OdpowiedzUsuń