poniedziałek, 28 października 2013

Flota polska w XIX w. - nowy pancernik kazamatowy



Czas na nowy pancernik:) Poniższa jednostka jest daleko idącym rozwinięciem okrętu który prezentowałem 17 października. Jest to zatem pancernik kazamatowy, uzbrojony w cięższe niż poprzednik działa kal. 279 mm, których przebijalność rzędu 288 mm stali z dystansu 2000 jardów powinna zapewnić możliwość penetracji pancerza wszystkich niemieckich pancerników aż do końca lat 70-tych XIX w. (nie wyłączając Koniga Wilhelma, który miał wprawdzie pancerz o grubości do 305 mm, ale tę grubość osiągał on tylko na znikomym fragmencie swojej powierzchni, a poza tym był wykonany z żelaza a nie stali, a więc o znacznie mniejszej wytrzymałości). Z kolei grubość własnego pancerza dobrałem tak, by zapewnić ochronę przed najcięższymi pociskami (kal. 240 mm) jakimi dysponował wówczas potencjalny nieprzyjaciel. Nie ukrywam że chciałem grubszego pancerza, tak by zabezpieczyć się również przed mającymi w przyszłości wejść do użytku jeszcze cięższymi działami, ale niestety – brakło już na to wyporności. Wygląda na to, że następny typ pancernika, aby mieć znacząco grubszy pancerz, będzie musiał się już obejść bez ożaglowania (bo na nie traci się sporo wyporności) i zapewne będzie wyposażony w wieże, zamiast dział w kazamatach czy bateriach burtowych… 

Bolesław Chrobry, polish central battery ironclad laid down 1870 (Engine 1871)

Displacement:
    5 752 t light; 6 047 t standard; 6 408 t normal; 6 697 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    275,92 ft / 272,93 ft x 54,63 ft x 24,54 ft (normal load)
    84,10 m / 83,19 m x 16,65 m  x 7,48 m

Armament:
      6 - 10,98" / 279 mm guns in single mounts, 463,85lbs / 210,40kg shells, 1870 Model
      Breech loading guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      4 - 9,02" / 229 mm guns in single mounts, 256,49lbs / 116,34kg shells, 1870 Model
      Breech loading guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      2 - 4,21" / 107 mm guns in single mounts, 26,16lbs / 11,87kg shells, 1870 Model
      Breech loading guns in casemate mounts
      on side, all forward
    Weight of broadside 3 861 lbs / 1 751 kg
    Shells per gun, main battery: 75

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    9,84" / 250 mm    168,54 ft / 51,37 m    6,66 ft / 2,03 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 95% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    9,84" / 250 mm          -                  -
    2nd:    9,84" / 250 mm          -                  -
    3rd:    4,72" / 120 mm          -                  -

   - Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 5,98" / 152 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 3 682 ihp / 2 747 Kw = 13,40 kts
    Range 2 810nm at 7,50 kts
    Bunker at max displacement = 651 tons (100% coal)

Complement:
    681

Cost:
    £0,731 million / $2,922 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 483 tons, 7,5%
    Armour: 1 425 tons, 22,2%
       - Belts: 506 tons, 7,9%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 674 tons, 10,5%
       - Armour Deck: 201 tons, 3,1%
       - Conning Tower: 44 tons, 0,7%
    Machinery: 884 tons, 13,8%
    Hull, fittings & equipment: 2 392 tons, 37,3%
    Fuel, ammunition & stores: 656 tons, 10,2%
    Miscellaneous weights: 568 tons, 8,9%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      3 707 lbs / 1 682 Kg = 8,0 x 11,0 " / 279 mm shells or 0,7 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,17
    Metacentric height 2,7 ft / 0,8 m
    Roll period: 14,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,89
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,613
    Length to Beam Ratio: 5,00 : 1
    'Natural speed' for length: 16,52 kts
    Power going to wave formation at top speed: 44 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -40,50 degrees
    Stern overhang: 2,99 ft / 0,91 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        20,93 ft / 6,38 m
       - Forecastle (25%):    17,45 ft / 5,32 m
       - Mid (50%):        16,96 ft / 5,17 m
       - Quarterdeck (22%):    17,45 ft / 5,32 m
       - Stern:        17,95 ft / 5,47 m
       - Average freeboard:    17,73 ft / 5,40 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 109,6%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 101,3%
    Waterplane Area: 11 037 Square feet or 1 025 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 84%
    Structure weight / hull surface area: 130 lbs/sq ft or 634 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,84
        - Longitudinal: 4,60
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Bolesław Chrobry (1871)
Władysław Łokietek (1872)

1 komentarz:

  1. Już czas na rezygnację z żagli na pancernikach. Ożaglowanie było w tej epoce przydatne do dalekich podróży, zwłaszcza w dzikie rejony (gdzie były problemy z zaopatrzeniem). Nas interesuje głównie Bałtyk. Do koloni wysyłamy mniejsze jednostki, które jeszcze powinny zachować ożaglowanie. Co do kolonii: do tej pory każdy europejski kraj brał co chciał, ewentualnie walcząc z innym imperium kolonialnym (,np: Francja z Wielką Brytanią). Wojny te były raczej mało intensywne. Ale teraz sytuacja się zmienia. Do dotychczasowych imperiów: Francuskiego, Brytyjskiego, Hiszpańskiego, Portugalskiego, Duńskiego, Holenderskiego, Rosyjskiego dołączają nowi gracze: Włochy, Japonia, USA, Belgia, Niemcy i w tym scenariuszu Polska. Zaczyna brakować miejsca na świecie. Powinniśmy poważnie pomyśleć o flocie kolonialnej. Niemcami trzęsie teraz Bismarck. Prusy nasz główny wróg właśnie przekształcają się w Rzeszę, co też wymusza zmianę naszej polityki.

    OdpowiedzUsuń