Czas na rewolucję w polskiej flocie – a czymś takim z
pewnością jest wprowadzenie do uzbrojenia gwintowanej artylerii odtylcowej.
Dodajmy od razu – rewolucji nieco spóźnionej w stosunku do niektórych innych
flot, które artylerię gwintowaną (odprzodową lub odtylcową) stosowały
niejednokrotnie już od początku lat 60-tych. Na usprawiedliwienie przyjętej
koncepcji uzbrajania naszych okrętów mam dwa argumenty. Jeden związany jest z
niedoskonałością wczesnych dział gwintowanych, które w wielu aspektach (zwłaszcza
prędkości wylotowej, mającej największy wpływ na zdolność działa do penetracji
pancerza) ustępowały doskonalonym od stuleci działom gładkolufowym i dopiero
gdzieś w drugiej połowie lat 60-tych dogoniły je pod tym względem. Drugim
argumentem jest historyczny fakt, że Marynarka Wojenna Rosji działa gwintowane
wprowadziła gdzieś około 1867 r., a w założonych w naszej historii
alternatywnej uwarunkowaniach trudno wyobrazić sobie inne źródło zaopatrzenia w
nowoczesną artylerię, niż Rosja. Na własny przemysł mogący wytwarzać nowoczesne
działa chyba jest jeszcze nieco za wcześnie.
Pierwszą jednostką wyposażoną w nowy rodzaj artylerii jest
pancernik kazamatowy, z jakże właściwą nazwą, stanowiącą powrót do
„królewskiej” tradycji nazywania pancerników w hipotetycznej flocie polskiej.
Kilka słów o jednostce: grubość opancerzenia – 225 mm jest tak dobrana by
zapewnić ochronę przed pociskami kalibru 210 mm, które według stanu na 1868 r. były
najcięższym uzbrojeniem pancerników pruskich. Z kolei przebijalność własnych
dział kal. 229 mm
została przeze mnie obliczona na ok. 240 mm z dystansu 2000 jardów (ok. 1800 m), co zapewnić powinno
możliwość swobodnego przebijania pancerzy wrogich jednostek. Oczywiście, wyścig
pancerza i dział trwa nadal i te wyliczenia nieco się wkrótce zdezaktualizują,
bo w 1869 r. wejdzie do służby pruski pancernik Konig Wilhelm (10591 ton,
18x240, 5x210, pb 152-305), ale to będzie tylko pojedyncza jednostka – w
stosunku do reszty floty pruskiej (a wkrótce - niemieckiej) Kazimierz Wielki
jeszcze przez kilka ładnych lat będzie prezentował się całkiem okazale..
Kazimierz Wielki, polish central battery ironclad laid down 1868
Displacement:
3 629 t light; 3 783 t standard; 4 060 t normal; 4 281 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
237,63 ft / 237,63 ft x 46,36 ft x 21,75 ft (normal load)
72,43 m / 72,43 m x 14,13 m x 6,63 m
Armament:
4 - 9,02" / 229 mm guns in single mounts, 245,50lbs / 111,36kg shells, 1868 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
4 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 171,01lbs / 77,57kg shells, 1868 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 1 666 lbs / 756 kg
Shells per gun, main battery: 75
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 8,86" / 225 mm 175,00 ft / 53,34 m 6,27 ft / 1,91 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 113% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 8,86" / 225 mm - -
2nd: 8,86" / 225 mm - -
- Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 2,56" / 65 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 2 627 ihp / 1 960 Kw = 13,00 kts
Range 2 550nm at 7,50 kts
Bunker at max displacement = 498 tons (100% coal)
Complement:
407
Cost:
£0,396 million / $1,583 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 208 tons, 5,1%
Armour: 955 tons, 23,5%
- Belts: 421 tons, 10,4%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 378 tons, 9,3%
- Armour Deck: 142 tons, 3,5%
- Conning Tower: 14 tons, 0,3%
Machinery: 669 tons, 16,5%
Hull, fittings & equipment: 1 581 tons, 38,9%
Fuel, ammunition & stores: 431 tons, 10,6%
Miscellaneous weights: 216 tons, 5,3%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 983 lbs / 1 353 Kg = 12,2 x 9,0 " / 229 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,16
Metacentric height 2,1 ft / 0,6 m
Roll period: 13,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,77
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,593
Length to Beam Ratio: 5,13 : 1
'Natural speed' for length: 15,42 kts
Power going to wave formation at top speed: 45 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -25,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 17,95 ft / 5,47 m
- Forecastle (25%): 17,95 ft / 5,47 m
- Mid (50%): 17,95 ft / 5,47 m
- Quarterdeck (23%): 17,95 ft / 5,47 m
- Stern: 17,95 ft / 5,47 m
- Average freeboard: 17,95 ft / 5,47 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 97,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 105,7%
Waterplane Area: 7 821 Square feet or 727 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 97%
Structure weight / hull surface area: 107 lbs/sq ft or 523 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,81
- Longitudinal: 6,50
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Displacement:
3 629 t light; 3 783 t standard; 4 060 t normal; 4 281 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
237,63 ft / 237,63 ft x 46,36 ft x 21,75 ft (normal load)
72,43 m / 72,43 m x 14,13 m x 6,63 m
Armament:
4 - 9,02" / 229 mm guns in single mounts, 245,50lbs / 111,36kg shells, 1868 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
4 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 171,01lbs / 77,57kg shells, 1868 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 1 666 lbs / 756 kg
Shells per gun, main battery: 75
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 8,86" / 225 mm 175,00 ft / 53,34 m 6,27 ft / 1,91 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 113% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 8,86" / 225 mm - -
2nd: 8,86" / 225 mm - -
- Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 2,56" / 65 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 2 627 ihp / 1 960 Kw = 13,00 kts
Range 2 550nm at 7,50 kts
Bunker at max displacement = 498 tons (100% coal)
Complement:
407
Cost:
£0,396 million / $1,583 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 208 tons, 5,1%
Armour: 955 tons, 23,5%
- Belts: 421 tons, 10,4%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 378 tons, 9,3%
- Armour Deck: 142 tons, 3,5%
- Conning Tower: 14 tons, 0,3%
Machinery: 669 tons, 16,5%
Hull, fittings & equipment: 1 581 tons, 38,9%
Fuel, ammunition & stores: 431 tons, 10,6%
Miscellaneous weights: 216 tons, 5,3%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 983 lbs / 1 353 Kg = 12,2 x 9,0 " / 229 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,16
Metacentric height 2,1 ft / 0,6 m
Roll period: 13,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,77
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,593
Length to Beam Ratio: 5,13 : 1
'Natural speed' for length: 15,42 kts
Power going to wave formation at top speed: 45 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -25,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 17,95 ft / 5,47 m
- Forecastle (25%): 17,95 ft / 5,47 m
- Mid (50%): 17,95 ft / 5,47 m
- Quarterdeck (23%): 17,95 ft / 5,47 m
- Stern: 17,95 ft / 5,47 m
- Average freeboard: 17,95 ft / 5,47 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 97,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 105,7%
Waterplane Area: 7 821 Square feet or 727 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 97%
Structure weight / hull surface area: 107 lbs/sq ft or 523 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,81
- Longitudinal: 6,50
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Prezentuje się wyjątkowo interesująco.
OdpowiedzUsuńCo do własnej metalurgii i odlewu dział. Na skutek działalności Sztasica, Lubeckiego, Lubowidzkiego i ogólnie BP przemysł metalurgiczny w latach 30-40 bardzo by się rozwinął. Gdy by nie powstanie i późniejsze carskie ograniczenia, hutnictwo znalazło by rynek zbytu na kolei, w produkcji machin parowych, narzędzi, mostów stalowych itd. Sądzę po literaturze okresu że około 1842 przekroczylibyśmy 1 mln centarów w produkcji surowicy. A dzięki nowoczesnej metodzie angielskiej tzw puldingowania z tego mln można by uzyskac do 700 tyś centarów żelaza sztabowego. Dzięki inwestycjom prywatnym jak i BP można by wyróżnić kilak dużych zakładów metalowych: Zakłady Bankowe ulokowane zgodnie z wolą Sztasica i Lubeckiego nie w Dąbrowie a w Starachowicach, Zakłady Ostrowieckie - to zakłady ulokowane nad rzeką kamienną składające się z kopalń rud żelaza, hut, walcowni, puldingarek, i coraz w mniejszym stopniu fryszarek. Nad rzeką Czarną ulokowano Zakłady Samsonowskie w Niwce Zakłady Henrykowskie a w Blachowni Zakłady Częstochowskie czy zakłady w Koniecpolu. Do tego dochodzą mniejsze zakłady. Zakładów Machinicznych było kilka, W Żarkach Steinkellera . Jego kontakty handlowe Crokekillem z belgi mogło by doprowadzić do uruchomienia licencyjnej budowy nowoczesnych maszyn parowych w tym dla parowozów i parowodów (określenie statku z silnikiem parowym). Zakłady Machiniczne Banku Polskiego w raz ze stocznią rzeczna. Zakłady Machiniczne Evansa późniejszy LLR. Codo dział sądzę że polskie zakłady wyposażone w piece pudlingowe a po wojnie krymskiej gdzieś koło 1857-1858 kupujemy licencje od Henry Bessemera na jego metodę konwektorowania stali czyli jak w 20 min wytopić 5 t stali w jednym piecu. Stal tanieje a nasze wojsko może kupować teraz więcej tańszej broni w tym najcięższych dział. O specjalistów bym się nie martwił. Szkoła Aplikacyjna Artylerii a później Politechnika Wojskowa wypuści wielu zdolnych inżynierów uzbrojenia w tym artylerii otwartych na nowinki techniczne. Czuwac nad nimi będzie generał Bem i generał Prądzynski - absolwent SAA. Orkan
OdpowiedzUsuń