sobota, 12 października 2013

Flota polska w XIX w. - korweta szkolna



W połowie lat 60-tych nasz pierwszy okręt – żaglowy bryg szkolny Gryf jest już jednostką wiekową, wyeksploatowaną (ćwierć wieku dla czysto drewnianego i nieduże okrętu to zaawansowany wiek) i zdecydowanie wymaga wymiany na nowy okręt. Postanowiłem go zastąpić niezbyt dużą korwetą parowo-żaglową. Przewiduję, że nowa jednostka będzie w czasie pokoju być okrętem szkolnym, a na wypadek wojny – może z powodzeniem pełnić funkcję okrętu bojowego. Oczywiście, nie przewiduję walki z głównymi siłami wroga, ale do mniej wymagających, drugorzędnych działań (np. zwalczanie żeglugi) nasza nowa korweta nadała by się całkiem dobrze.  

Gryf, polish corvette laid down 1866

Displacement:
    931 t light; 970 t standard; 1 085 t normal; 1 177 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    172,53 ft / 155,05 ft x 31,30 ft x 15,62 ft (normal load)
    52,59 m / 47,26 m x 9,54 m  x 4,76 m

Armament:
      12 - 60pdr guns in single mounts, 60lbs / 27,22kg shells, 1866 Model
      Smoothbore guns in broadside mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 360 lbs / 163 kg
    Shells per gun, main battery: 90

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 1 220 ihp / 910 Kw = 12,70 kts
    Range 1 850nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 207 tons (100% coal)

Complement:
    180

Cost:
    £0,115 million / $0,461 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 45 tons, 4,1%
    Machinery: 323 tons, 29,8%
    Hull, fittings & equipment: 470 tons, 43,3%
    Fuel, ammunition & stores: 154 tons, 14,2%
    Miscellaneous weights: 93 tons, 8,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      399 lbs / 181 Kg = 13,4 x 4,5 " / 115 mm shells or 0,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,08
    Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m
    Roll period: 13,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,64
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,501
    Length to Beam Ratio: 4,95 : 1
    'Natural speed' for length: 12,45 kts
    Power going to wave formation at top speed: 52 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 22,50 degrees
    Stern overhang: 6,99 ft / 2,13 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        25,33 ft / 7,72 m
       - Forecastle (23%):    13,98 ft / 4,26 m
       - Mid (50%):        12,50 ft / 3,81 m
       - Quarterdeck (20%):    12,50 ft / 3,81 m
       - Stern:        13,98 ft / 4,26 m
       - Average freeboard:    14,22 ft / 4,33 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 136,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 81,9%
    Waterplane Area: 3 112 Square feet or 289 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 98%
    Structure weight / hull surface area: 67 lbs/sq ft or 328 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,76
        - Longitudinal: 11,85
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz