środa, 9 sierpnia 2017

Szybki trałowiec



Dziś kolejny trałowiec, którego przebudowa wynikła z dyskusji pod poprzednim postem. Trudno napisać o nim coś więcej niż dosłownie kilka słów. Jest to przebudowany okręt łącznikowy (dawny niszczyciel) Szkwał. Konwersja objęła likwidację dużej rufowej nadbudówki, w miejsce której zamontowano urządzenia trałowe oraz pojedyncze działko kal. 37 mm. Poza tym, większych zmian nie było. Maszynownia pozostała nietknięta, bowiem była wymieniona przy okazji poprzedniej przebudowy, w 1906 r. Oceniam, że na chwilę obecną zapewnia ona realną prędkość maksymalną na poziomie niewiele niższym niż nominalne 27 w., co nawet dla „ofensywnego” trałowca jest wartością jak najbardziej wystarczającą.


Szkwał, polish minesweeper laid down 1895 (Engine 1906), rebuilt 1915

Displacement:
    233 t light; 240 t standard; 290 t normal; 330 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    188,83 ft / 186,38 ft x 18,90 ft x 7,09 ft (normal load)
    57,55 m / 56,81 m x 5,76 m  x 2,16 m

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
      Quick firing gun in deck mount
      on centreline forward, 1 raised gun
      1 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1914 Model
      Quick firing gun in deck mounts
      on centreline, all aft
    Weight of broadside 14 lbs / 7 kg
    Shells per gun, main battery: 160

Machinery:
    Coal fired boilers, steam turbines,
    Direct drive, 2 shafts, 7 740 shp / 5 774 Kw = 27,00 kts
    Range 2 820nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 90 tons (100% coal)
      Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
    34 - 45

Cost:
    £0,033 million / $0,133 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 2 tons, 0,6%
    Machinery: 168 tons, 58,0%
    Hull, fittings & equipment: 63 tons, 21,7%
    Fuel, ammunition & stores: 57 tons, 19,7%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      64 lbs / 29 Kg = 5,0 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,1 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,96
    Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
    Roll period: 7,2 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 26 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,26

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,407
    Length to Beam Ratio: 9,86 : 1
    'Natural speed' for length: 13,65 kts
    Power going to wave formation at top speed: 71 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 3,00 degrees
    Stern overhang: 2,00 ft / 0,61 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        8,40 ft / 2,56 m
       - Forecastle (16%):    10,01 ft / 3,05 m
       - Mid (22%):        10,01 ft / 3,05 m (6,00 ft / 1,83 m aft of break)
       - Quarterdeck (13%):    5,51 ft / 1,68 m
       - Stern:        6,00 ft / 1,83 m
       - Average freeboard:    6,58 ft / 2,01 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 192,1%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 74,7%
    Waterplane Area: 2 177 Square feet or 202 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 26%
    Structure weight / hull surface area: 17 lbs/sq ft or 82 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,46
        - Longitudinal: 0,97
        - Overall: 0,50
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

19 komentarzy:

  1. I ta przebudowa również bardzo mi się podoba. Stary okręt łącznikowy (ex-niszczyciel) znalazł swoje nowe miejsce w składzie floty. Także on będzie mógł pełnić, w bliskiej przyszłości, funkcje małego eskortowca z funkcją zwalczania okrętów podwodnych. Mam wrażenie, że aktualne uzbrojenie jest dość lekkie, w stosunku do tego, które nosił jako niszczyciel. Zgodzę się, że jego aktualna prędkość niewiele odbiega od tej, którą osiągał bezpośrednio po przebudowie. Wynika to zapewne z jego "delikatnej" eksploatacji (w charakterze okrętu łącznikowego).
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, uzbrojenie jest dość lekkie, ale przy pozostałych parametrach takich a nie innych takie uzbrojenie to w zasadzie maksimum tego co się da na niego wsadzić. Niestety, okręt jest dość delikatnej konstrukcji, więc żeby dodać mu uzbrojenia, trzeba by coś kombinować z zasięgiem (czyli de facto zapasem paliwa).

      Usuń
    2. Bardzo ładnie, potrzebujemy szybkich trałowców i mamy jeden więcej. Przy okazji, mamy rozpoznane rejony gdzie patrolują U-booty? Można by zaminowac trasy podejśc minami typu RYBKA wz.1915.

      Usuń
    3. Nie wiem, czy w ogóle można mówić o stałych rejonach patroli u-bootów na Bałtyku, jako że niemieckie siły podwodne zaangażowane na tym morzu są w stopniu symbolicznym. W rzeczywistości były to 2 jednostki (U 3 i U 4), a do tego jedna w dozorze rejonu bazy w Kilonii. Myślę, że w alternatywnej rzeczywistości nie było by to wiele więcej, gdyż i tak głównym zajęciem u-bootów pozostaje zwalczanie żeglugi brytyjskiej i to na zachodzie głównie siły te będą działać.
      Ewentualne miny można by postawić u samego wyjścia z portu w Gdańsku (bo zakładam że tam stacjonują u-booty). Wtedy wrogie OP miały by szansę wpaść na nie niezależnie, gdzie by się udawały ;)
      Nawiasem mówiąc, nie wiem czy rybki dało się stawiać na pełnym morzu? Z tego co kojarzę, to były przeznaczone na rzeki i ewentualnie do stawiania przy samym brzegu, w charakterze min przeciwdesantowych.

      Usuń
    4. Można i na pełnym morzu jako miny POP stawiane poniżej 15 metrów ( odstęp minimalny pionowy i poziomy 20m) a właśnie piszac sprawdziłem w Wiki i NavWeap że można było na rzekach, wodach przybrzeżnych i pełnym morzu, choć słaby ładunek powodował ze skuteczne byłyby przeciw OP i małym jednostkom.

      Usuń
  2. Czy mamy jeszcze w służbie jakieś stare torpedowce (wejście do służby przed 1905 r.), które nie zostały przebudowane na trałowce? Może warto również te okręty przebudować na przybrzeżne trałowce? Zagrożenie minowe będzie ciągle wzrastać, a ich użyteczność w oryginalnej konfiguracji (torpedowca) jest już iluzoryczna.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najstarsze torpedowce XIX-wieczne wszystkie już zostały przebudowane na trałowce. Z nowszych, mamy trochę jednostek 200-tonowych wybudowanych ok 1900 r. Szczegóły podam po południu, bo teraz nie mam jak sprawdzić - jestem w robocie ;)

      Usuń
    2. Dziękuję za informację i proszę o rozważenie mojej propozycji! Jeśli miałyby dalej służyć jako torpedowce (są dość spore!), to konieczna będzie wymiana kotłów (najlepiej na olejowe: 2 - 3 szt. - w zależności od liczby wałów napędowych). Jako trałowce mogą dalej używać starych (odremontowanych) kotłów węglowych (nawet, jeśli realna prędkość wyniesie około 18 węzłów).
      ŁK

      Usuń
    3. Wydaje mi się, że stan torpedowców jest następujący:
      1. nowoczesne (1911-1914) typy Narwal [3 szt, X 2015] i Topaz [6 szt, I 2017];
      2. starsze (1899) typ Czujny [15 szt, IX 2014];
      3. bardzo stare (1889 i starsze) typy Zawzięty [III 2014], Sęp [II 2014], Ukleja [II 2014] Orka i Osa [I 2014], Węgorz i Karaś [XII 2013]
      w nawiasach […] daty postów.
      Niestety nie wiem ile jest jeszcze w służbie i gdzie są alokowane.
      H_Babbock

      Usuń
    4. Spis floty na początku wojny 9.04.2017:
      Typ Czujny:
      200 t, 2x57, 2wt457
      Zwinny (1899)
      Zręczny (1899)
      Bezwzględny (1899)
      Bystry (1899)
      Bezlitosny (1899)
      Dziarski (1900)
      Gniewny (1900)
      Dzielny (1900)
      Sprawny (1900)
      Srogi (1900)
      Twardy (1900)
      Cichy (1900)
      Hardy (1901)
      Niedościgły (1901)

      Typ Narwal:
      188 t, 2x37, 3wt457
      Narwal (1911)
      Białucha (1911)
      Grindwal (1911)

      Usuń
    5. Dziękuję również Koledze! Torpedowce typu "Czujny" są jeszcze akceptowalne w swej podstawowej funkcji, ale pod warunkiem wymiany kotłów.
      ŁK

      Usuń
    6. Korekta: dziękuję Kolegom! :)
      ŁK

      Usuń
    7. Uściślę tylko, że z typu Czujny na Bałtyku mamy 4 okręty. Było 5, ale Gniewny został utracony. Okręty te wydają się wciąż dość przydatne w swej pierwotnej funkcji. Wymiany kotłów, postulowanej przez ŁK nie wykluczam, możemy założyć, że następuje ona sukcesywnie.

      Usuń
    8. Jeśli mają rzeczywiście służyć jako torpedowce, to pilna wymiana kotłów jest niezbędna. Efektywna prędkość, po 15-letniej i intensywnej eksploatacji tych niedużych i "delikatnych" okrętów, nie przekracza z pewnością 20 węzłów. Myślałem jeszcze o całościowej wymianie siłowni na 2 diesle po 400 KM (około 14 - 15 węzłów?). Otrzymalibyśmy wtedy wartościowe dozorowce z funkcją trałowania.
      ŁK

      Usuń
  3. Witam
    A ja mam duże wątpliwości co do skuteczności idei ,,szybkiego trałowca floty,, .
    Jak ma wyglądać taktyka użycia szybkiego trałowca?
    I jak liczna będzie to formacja, bo jedna jednostka to za mało.

    Pozdrawiam
    pawel76

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szybki trałowiec to nie znaczy że trałuje z prędkością tych 20-25w. To znaczy że z taka predkością podpłynie w wyznaczony rejon i tam podejmie trałowanie z 6-10w albo mniej?( nie moge jak na razie znajśc prędkosci trałowania dla trałów tarczowych lub latawcowych)
      http://www.dws.org.pl/viewtopic.php?f=88&t=12787
      Ot, na przykład 15 maja na minę wpadł nasz HERMES, czyli wiemy ze jest pole minowe w rejonie przez który będziemy podpływać do nieprzyjaciela. Szybkie trałowce moga zrobic szybki skok w tamten rejon i sprawdzić zasięg pola albo spróbowac wytralować "bezpieczne przejście" przez pole minowe ( to niemieckie wody wiec pewnie bedzie więcej jak jedna linia min). Jak nas nieprzyjaciel zauważy to szybkie trałowce szybko uciekną do zespołu osłony, a ponieważ przeciwnik rozpozna że to niszczyciele lub duże torpedowce nie powinien podejrzewac ze czyścimy przejście w polu minowym, raczej że to zwiad lub jednostki "na wabia" wysłane.

      Usuń
    2. Kol. O'Cooley znakomicie wyłuszczył sposób działania szybkich trałowców. ja dodam ze wej strony jeszcze to, że Szkwał nie jest jedynym okrętem tego typu, bowiem dopiero co przystosowano do trałowania 4 niszczyciele typu Purga.

      Usuń
    3. Przestudiowałem instrukcję trału Ronarch'a i jest tam mowa o trałowaniu z prędkością ponad 10w ale wymaga to regulacji "deski" (latawca?) jeszcze w porcie. No ale to początek wojny więc niech bedzie ze trałujemy przy tych 10w, czy to trałem holowanym para okretów czy tym holowanym przez jeden (to jakby odmiana parawanu, tylko nie mocowana do dziobu a holowana za rufą)
      Mocowanie parawanu : https://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&tl=pl&u=https%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FParavane_(weapon)&anno=2
      Na zdjęciach i modelach Minensuchboote'40 i '43 widac na dziobie zawiasowo mocowany wytyk parawanu pozwalający przenieść mocowanie trału przed dziób i poniżej dna okrętu a i na forum o Bismarcku jest o teleskopowym wytyku : https://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://www.kbismarck.org/forum/viewtopic.php%3Ft%3D243%26start%3D15&prev=search
      czyli nasze szybkie trałowce można wyposażyć w coś podobnego i będą chronione parawanem w czasie pracy.

      Usuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń