środa, 23 października 2013

Flota polska w XIX w. - kuter minowy

Dziś coś maleńkiego, ale będącego za to nowinką jak na lata 60-te XIX w. Chodzi mianowicie o kuter minowy (torpedowy?) czyli małą jednostkę której uzbrojeniem jest mina wytykowa (nazywanie tego typu uzbrojenia torpedą budzi mimo wszystko mój opór). oczywiście jest to jednostka której wykorzystanie bojowe jest barzdz ograniczone i sprowadza się w zasadzie jedynie do skrytego, niezauważonego podejścia do wrogiej jednostki, która pozostaje w bezruchu, i w żaden sposób nie przeciwdziała atakowi. A nawet jeśli atak się powiedzie, to będzie miał charakter w zasadzie samobójczy - bowiem jednostka musi podejść do celu na minimalną odległość.. Niemniej jednak wiele flot z takimi okręcikami eksperymentowało, uznałem więc, że i my powinniśmy mieć coś takiego:)
















Wilk, polish spar torpedo boat laid down 1867

Displacement:
    38 t light; 39 t standard; 41 t normal; 42 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    79,99 ft / 76,57 ft x 9,09 ft x 4,99 ft (normal load)
    24,38 m / 23,34 m x 2,77 m  x 1,52 m
    2 - above water spar torpedoes

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 381 ihp / 284 Kw = 15,00 kts
    Range 180nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 3 tons (100% coal)
      Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
    7 - 10

Cost:
    £0,005 million / $0,019 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 24 tons, 60,0%
    Hull, fittings & equipment: 12 tons, 28,8%
    Fuel, ammunition & stores: 3 tons, 6,3%
    Miscellaneous weights: 2 tons, 4,9%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      4 lbs / 2 Kg = 0,1 x 6 " / 152 mm shells or 0,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,01
    Metacentric height 0,1 ft / 0,0 m
    Roll period: 10,2 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 66 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,51

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,410
    Length to Beam Ratio: 8,43 : 1
    'Natural speed' for length: 8,75 kts
    Power going to wave formation at top speed: 65 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 44
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 3,41 ft / 1,04 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        6,50 ft / 1,98 m
       - Forecastle (20%):    4,99 ft / 1,52 m
       - Mid (50%):        4,49 ft / 1,37 m
       - Quarterdeck (15%):    4,99 ft / 1,52 m
       - Stern:        5,97 ft / 1,82 m
       - Average freeboard:    5,02 ft / 1,53 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 198,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 19,6%
    Waterplane Area: 431 Square feet or 40 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 20%
    Structure weight / hull surface area: 10 lbs/sq ft or 48 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,39
        - Longitudinal: 4,96
        - Overall: 0,50
    Caution: Hull subject to strain in open-sea
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is extremely poor
    Excellent seaboat, comfortable, rides out heavy weather easily

Wilk (1867)
Ryś (1867)
Żbik (1867)
Kuna (1867)

4 komentarze:

  1. Flota się rozwija. Należy obok budowy nowych jednostek, wycofywać stare. Albo według widzimisię admirałów, albo wprowadzić jakieś zasady. Poza jednostkami budowanymi w kraju, może coś kupimy?

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  3. Oczywiście, starocie trzeba wycofywać. Wedle widzimisię admirała de Villarsa:-D A na poważnie - już wycofane są: Gryf (I) oraz dwie pływające baterie, bowiem pojawiły się już nowe jednostki o tych samych nazwach. Co do sztywnych zasad wycofywania okretów to o czymś takim dotąd nie myslałem. W XIX w. chyba nie stosowano żadnych sztywnych kryteriów - okret służył tak długo, aż się nie zużył, a gdy stał się przestarzały to go kierowano do pomocniczych zadań. Zwłaszcza kwetsia zużycia, w sytaucji gdy wiele jednostek wciąż było konstruowanych z drewna, jest trudna do jakiegoś sztywnego okreslenia, z góry, w sensie że pancernik to będzie słuzył np. 20 lat, a fregata 15 itp. (zwłaszcza że w XIX w. dużo wcześniej taki pancernik byłby kompletnie przestarzały..)
    de Villars

    OdpowiedzUsuń
  4. Mysle też o przebudowach - np. nasz największy pancernik bateryjny mozna bedzie przebudować na krążownik pancerny gdzieś na przełomie lat 70/80tych (podobnie jak Niemcy Koniga Wilhelma). Nawet już widzę oczyma wyobraźni ten okręt - nowa artyleria, nowy napęd, jakieś nadbudówki, brak ożaglowania, maszty bojowe z lekką artylerią, wiktoriańskie malowanie..

    OdpowiedzUsuń