Zainspirowany
przekształceniem przez Japończyków krążowników typu Mogami z lekkich w
ciężkie pomyślałem sobie, czy by nie zrobić czegoś podobnego z
amerykańskimi Brooklynami? Atrakcyjność takiego rozwiązania podnosi fakt
dysponowania przez Amerykanów od 1943 r. znakomitym 8-calowym działem
Mark16 (stanowiącym potem uzbrojenie krążowników typu Des Moines),
strzelającym 152 kg pociskami z częstotliwością 10 strz./min. 10 takich
dział może wystrzelić teoretycznie 15ton pocisków na minutę – wartość
nieporównywalna z jakimkolwiek innym drugowojennym krążownikiem (z 15
działami 6-calowymi Brooklyn mógł wystrzelić na minutę pociski o łącznej
wadze rzędu 6,5 tony, jeszcze lepiej wypada porównanie z
najprawdopodobniejszymi przeciwnikami – japońskie krążowniki ciężkie z
10 działami 203 mm mogły wystrzelić zaledwie ok. 5 ton pocisków na
minutę..). W ten sposób, relatywnie nikim kosztem otrzymujemy – ośmielę
się stwierdzić – najlepszy krążownik Drugiej Wojny Światowej.
Oczywiście, zamontowanie 8-calówek nie obyło się bez zwiększenia
wyporności okrętu, na skutek czego nieco spadła prędkość i zasięg, ale i
tak pozostały one na co najmniej akceptowalnym poziomie. Otwartą
pozostaje kwestia wykonalności takiej modyfikacji – ja założyłem, że na
barbetach po trójdziałowych wieżach dział 6-calowych zmieszczą się
podwójne wieże 8-calowe..
Displacement:
10 454 t light; 11 061 t standard; 12 344 t normal; 13 370 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
608,33 ft / 600,00 ft x 61,75 ft (Bulges 69,00 ft) x 22,74 ft (normal load)
185,42 m / 182,88 m x 18,82 m (Bulges 21,03 m) x 6,93 m
Armament:
10 - 7,99" / 203 mm guns (5x2 guns), 255,24lbs / 115,77kg shells, 1935 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, majority forward, 2 raised mounts - superfiring
8 - 5,00" / 127 mm guns in single mounts, 62,50lbs / 28,35kg shells, 1935 Model
Dual purpose guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships, 2 raised mounts - superfiring
24 - 1,57" / 40,0 mm guns (12x2 guns), 1,95lbs / 0,88kg shells, 1935 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all amidships
24 - 0,79" / 20,0 mm guns in single mounts, 0,24lbs / 0,11kg shells, 1935 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, evenly spread
Weight of broadside 3 105 lbs / 1 408 kg
Shells per gun, main battery: 200
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 5,00" / 127 mm 233,01 ft / 71,02 m 9,12 ft / 2,78 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 60% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead and Bulges:
0,98" / 25 mm 396,03 ft / 120,71 m 21,46 ft / 6,54 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 7,01" / 178 mm 3,50" / 89 mm 5,98" / 152 mm
2nd: 0,98" / 25 mm - -
- Armour deck: 2,01" / 51 mm, Conning tower: 5,00" / 127 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 87 341 shp / 65 156 Kw = 31,30 kts
Range 9 360nm at 15,00 kts
Bunker at max displacement = 2 309 tons
Complement:
585 - 761
Cost:
£5,269 million / $21,077 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 388 tons, 3,1%
Armour: 2 504 tons, 20,3%
- Belts: 486 tons, 3,9%
- Torpedo bulkhead: 309 tons, 2,5%
- Armament: 766 tons, 6,2%
- Armour Deck: 884 tons, 7,2%
- Conning Tower: 58 tons, 0,5%
Machinery: 2 451 tons, 19,9%
Hull, fittings & equipment: 4 911 tons, 39,8%
Fuel, ammunition & stores: 1 890 tons, 15,3%
Miscellaneous weights: 200 tons, 1,6%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
14 535 lbs / 6 593 Kg = 56,9 x 8,0 " / 203 mm shells or 2,4 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,15
Metacentric height 3,2 ft / 1,0 m
Roll period: 16,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 50 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,46
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,459
Length to Beam Ratio: 8,70 : 1
'Natural speed' for length: 24,49 kts
Power going to wave formation at top speed: 55 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,80 degrees
Stern overhang: 2,13 ft / 0,65 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 25,23 ft / 7,69 m
- Forecastle (16%): 18,44 ft / 5,62 m
- Mid (50%): 18,44 ft / 5,62 m
- Quarterdeck (18%): 18,44 ft / 5,62 m
- Stern: 20,37 ft / 6,21 m
- Average freeboard: 19,05 ft / 5,81 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 135,7%
- Above water (accommodation/working, high = better): 142,9%
Waterplane Area: 23 808 Square feet or 2 212 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 115%
Structure weight / hull surface area: 124 lbs/sq ft or 604 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,97
- Longitudinal: 1,25
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is excellent
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz