czwartek, 30 sierpnia 2012

Pancernik Queen Victoria (1899) - 21.02.2012

Brytyjską odpowiedzią na przedstawiony w poprzednim poście niemiecki pancernik mógłby być poniższy okręt. Bazą do jego opracowania był pochodzący z końca XIX w. typ Canopus, który został wydłużony tak, by zmieścić dwie dodatkowe wieże dział 305 mm. Opancerzenie burtowe wydaje się na pierwszy rzut oka niezbyt okazale, ale zakładam, że byłoby wykonane ze stali nawęglanej Harveya, która była około półtora raza wytrzymalsza od klasycznego pancerza stalowego. Ówcześnie Brytyjczycy uznali, że już 6 cali (152 mm) pancerza nawęglanego na burcie w typie Canopus jest wartością całkowicie wystarczającą, więc w tym kontekście pancerz grubości 254 mm nie wydaje się już taki cienki. Zresztą, historycznie następnym brytyjskim pancernikiem z pancerzem grubszym niż 254 mm był dopiero... Dreadnought!
  
Queen Victoria, british battleship laid down 1898 (Engine 1899)

Displacement:
    14 339 t light; 15 040 t standard; 16 047 t normal; 16 852 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    459,74 ft / 459,19 ft x 79,33 ft x 27,00 ft (normal load)
    140,13 m / 139,96 m x 24,18 m  x 8,23 m

Armament:
      8 - 12,01" / 305 mm guns (4x2 guns), 865,70lbs / 392,67kg shells, 1898 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
      12 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1898 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      8 guns in hull casemates - Limited use in heavy seas
      6 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1898 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      4 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,17lbs / 1,44kg shells, 1898 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline, all amidships, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 8 304 lbs / 3 767 kg
    Shells per gun, main battery: 80
    4 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    10,0" / 254 mm    142,19 ft / 43,34 m    11,68 ft / 3,56 m
    Ends:    7,99" / 203 mm    139,04 ft / 42,38 m    11,68 ft / 3,56 m
      177,95 ft / 54,24 m Unarmoured ends
      Main Belt covers 48% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    12,0" / 305 mm    9,21" / 234 mm        13,5" / 343 mm
    2nd:    5,98" / 152 mm          -                  -
    3rd:    5,98" / 152 mm          -                  -

   - Armour deck: 2,01" / 51 mm, Conning tower: 14,02" / 356 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 14 143 ihp / 10 551 Kw = 18,00 kts
    Range 5 300nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 812 tons (100% coal)

Complement:
    712 - 926

Cost:
    £1,688 million / $6,753 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 1 038 tons, 6,5%
    Armour: 4 930 tons, 30,7%
       - Belts: 1 401 tons, 8,7%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 2 374 tons, 14,8%
       - Armour Deck: 963 tons, 6,0%
       - Conning Tower: 192 tons, 1,2%
    Machinery: 2 245 tons, 14,0%
    Hull, fittings & equipment: 6 125 tons, 38,2%
    Fuel, ammunition & stores: 1 708 tons, 10,6%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      14 682 lbs / 6 660 Kg = 17,0 x 12,0 " / 305 mm shells or 2,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,02
    Metacentric height 3,7 ft / 1,1 m
    Roll period: 17,3 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 63 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,77
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,41

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,571
    Length to Beam Ratio: 5,79 : 1
    'Natural speed' for length: 21,43 kts
    Power going to wave formation at top speed: 43 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -8,00 degrees
    Stern overhang: 0,56 ft / 0,17 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        21,23 ft / 6,47 m
       - Forecastle (18%):    17,29 ft / 5,27 m
       - Mid (50%):        16,24 ft / 4,95 m
       - Quarterdeck (20%):    16,24 ft / 4,95 m
       - Stern:        16,73 ft / 5,10 m
       - Average freeboard:    16,94 ft / 5,16 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 97,2%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 114,5%
    Waterplane Area: 25 928 Square feet or 2 409 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 91%
    Structure weight / hull surface area: 165 lbs/sq ft or 804 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,93
        - Longitudinal: 1,89
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz