Jako
że generalnie nie lubię lotniskowców (wyparły bowiemmoje ulubione
okręty artyleryjskie), to pomysł na który ostatnio wpadłem wydajesię być
arcyekstrawagancki. Otóż wymyśliłem sobie hipotetyczną
przebudowętransatlantyka Mauretania na… lotniskowiec! Pierwotnie
chciałem do celuwykorzystać Olympica (bliźniaka słynnego Titanica), ale
po namyśle uznałem, żeMauretania, choć nieco mniejsza (choć i tak
olbrzymia!) i starsza, jednak nadasię lepiej do tego celu. Przede
wszystkim, w odróżnieniu do typu Olympic,Mauretania była okrętem
skonstruowanym specjalnie pod kątem osiągania wielkichprędkości (w 1907
r. zdobyła Błękitną Wstęgę Atlantyku osiągając średniąprędkość ponad 26
w., co było wynikiem nie pobitym aż do… 1929 r.!). Ponadto, w1923 r.
armator skierował statek do przebudowy, którą ukończono w 1924 r. i
wramach której wymieniono m.in. napęd – jednostka otrzymała nowe kotły
opalanepaliwem płynnym i nowe turbiny o mocy 90.000 KM, co pomimo
zaawansowanego wiekupozwoliło jednostce utrzymać wysoką prędkość
(średnia 26,16 w. w 1924 r., amaksymalna pewnie jeszcze większa!).
Wreszcie, nie bez znaczenia zapewnepozostaje fakt, iż konstrukcję statku
konsultowano z Admiralicją pod kątemewentualnego wykorzystania podczas
wojny w roli krążownika pomocniczego, cozapewne skutkowało
odpowiedniejszym niż na „zwykłej” jednostce cywilnejrozplanowaniem
pomieszczeń i być może ułatwiło by potencjalną konwersję naokręt
wojenny.
Mogła
by ona mieć miejsce, jak sądzę, na początku lat30-tych, kiedy mimo
przebytych modernizacji, statek był już stary i przegrywałkonkurencję z
nowymi jednostkami, w tym niemieckim Bremen, stąd w 1935 r.wycofano go z
eksploatacji. Wobec tego pomyślałem sobie, że można by spróbowaćjego
konwersji na lotniskowiec kilka lat wcześniej. Oczywiście, abstrahujemy
tuod ograniczeń traktatowych, w myśl których wyporność lotniskowców nie
mogłaprzekraczać 27.000 ton. Stąd, byłby to w owym czasie największy
okręt wojennyświata, a wśród lotniskowców dysponujący prawdopodobnie
potencjałem równymnajpotężniejszym ówcześnie jednostkom tej klasy –
domyślna liczebność grupylotniczej, ustalona wg przyjętych reguł dla
projektowania lotniskowców wSpringsharpie, wynosi 90 maszyn. Dla
porównania, z innych wielkich lotniskowcówKaga brał 90 samolotów, Akagi -
91, a Lexington i Saratoga tylko 63.
Poniższy rysunek wykonałem na podstawie rysunkutransatlantyka Lusitania, wykonanego przez CanisD.
Displacement:
37 468 t light; 38 510 t standard; 44 644 t normal; 49 551 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
790,03 ft / 775,03 ft x 87,99 ft x 33,50 ft (normal load)
240,80 m / 236,23 m x 26,82 m x 10,21 m
Armament:
16 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,72lbs / 23,91kg shells, 1904 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread, 2 raised mounts
16 - 1,57" / 40,0 mm guns (2x8 guns), 1,95lbs / 0,88kg shells, 1904 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, all amidships, 1 raised mount - superfiring
Weight of broadside 875 lbs / 397 kg
Shells per gun, main battery: 300
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 5,51" / 140 mm 449,34 ft / 136,96 m 16,67 ft / 5,08 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 89% of normal length
- Armour deck: 3,50" / 89 mm, Conning tower: 5,98" / 152 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 99 060 shp / 73 899 Kw = 26,50 kts
Range 16 000nm at 16,00 kts
Bunker at max displacement = 11 041 tons
Complement:
1 535 - 1 996
Cost:
£1,860 million / $7,440 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 109 tons, 0,2%
Armour: 5 441 tons, 12,2%
- Belts: 1 786 tons, 4,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
- Armour Deck: 3 493 tons, 7,8%
- Conning Tower: 162 tons, 0,4%
Machinery: 3 263 tons, 7,3%
Hull, fittings & equipment: 20 555 tons, 46,0%
Fuel, ammunition & stores: 7 176 tons, 16,1%
Miscellaneous weights: 8 100 tons, 18,1%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
110 254 lbs / 50 011 Kg = 2 091,1 x 4,7 " / 120 mm shells or 6,9 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,05
Metacentric height 4,5 ft / 1,4 m
Roll period: 17,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,684
Length to Beam Ratio: 8,81 : 1
'Natural speed' for length: 27,84 kts
Power going to wave formation at top speed: 47 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
Bow angle (Positive = bow angles forward): 3,00 degrees
Stern overhang: 12,47 ft / 3,80 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 48,36 ft / 14,74 m
- Forecastle (16%): 38,91 ft / 11,86 m
- Mid (79%): 36,42 ft / 11,10 m (29,43 ft / 8,97 m aft of break)
- Quarterdeck (9%): 29,43 ft / 8,97 m
- Stern: 31,43 ft / 9,58 m
- Average freeboard: 36,80 ft / 11,22 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 46,8%
- Above water (accommodation/working, high = better): 243,2%
Waterplane Area: 53 882 Square feet or 5 006 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 213%
Structure weight / hull surface area: 213 lbs/sq ft or 1 040 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,58
- Longitudinal: 4,13
- Overall: 1,74
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz