czwartek, 30 sierpnia 2012

Lotniskowiec Mauretania - 29.06.2012

Jako że generalnie nie lubię lotniskowców (wyparły bowiemmoje ulubione okręty artyleryjskie), to pomysł na który ostatnio wpadłem wydajesię być arcyekstrawagancki. Otóż wymyśliłem sobie hipotetyczną przebudowętransatlantyka Mauretania na… lotniskowiec! Pierwotnie chciałem do celuwykorzystać Olympica (bliźniaka słynnego Titanica), ale po namyśle uznałem, żeMauretania, choć nieco mniejsza (choć i tak olbrzymia!) i starsza, jednak nadasię lepiej do tego celu. Przede wszystkim, w odróżnieniu do typu Olympic,Mauretania była okrętem skonstruowanym specjalnie pod kątem osiągania wielkichprędkości (w 1907 r. zdobyła Błękitną Wstęgę Atlantyku osiągając średniąprędkość ponad 26 w., co było wynikiem nie pobitym aż do… 1929 r.!). Ponadto, w1923 r. armator skierował statek do przebudowy, którą ukończono w 1924 r. i wramach której wymieniono m.in. napęd – jednostka otrzymała nowe kotły opalanepaliwem płynnym i nowe turbiny o mocy 90.000 KM, co pomimo zaawansowanego wiekupozwoliło jednostce utrzymać wysoką prędkość (średnia 26,16 w. w 1924 r., amaksymalna pewnie jeszcze większa!). Wreszcie, nie bez znaczenia zapewnepozostaje fakt, iż konstrukcję statku konsultowano z Admiralicją pod kątemewentualnego wykorzystania podczas wojny w roli krążownika pomocniczego, cozapewne skutkowało odpowiedniejszym niż na „zwykłej” jednostce cywilnejrozplanowaniem pomieszczeń i być może ułatwiło by potencjalną konwersję naokręt wojenny.
Mogła by ona mieć miejsce, jak sądzę, na początku lat30-tych, kiedy mimo przebytych modernizacji, statek był już stary i przegrywałkonkurencję z nowymi jednostkami, w tym niemieckim Bremen, stąd w 1935 r.wycofano go z eksploatacji. Wobec tego pomyślałem sobie, że można by spróbowaćjego konwersji na lotniskowiec kilka lat wcześniej. Oczywiście, abstrahujemy tuod ograniczeń traktatowych, w myśl których wyporność lotniskowców nie mogłaprzekraczać 27.000 ton. Stąd, byłby to w owym czasie największy okręt wojennyświata, a wśród lotniskowców dysponujący prawdopodobnie potencjałem równymnajpotężniejszym ówcześnie jednostkom tej klasy – domyślna liczebność grupylotniczej, ustalona wg przyjętych reguł dla projektowania lotniskowców wSpringsharpie, wynosi 90 maszyn. Dla porównania, z innych wielkich lotniskowcówKaga brał 90 samolotów, Akagi - 91, a Lexington i Saratoga tylko 63.  
Poniższy rysunek wykonałem na podstawie rysunkutransatlantyka Lusitania, wykonanego przez CanisD.
 
Mauretania, british aircraft carrier laid down 1904 (Engine 1924)

Displacement:
    37 468 t light; 38 510 t standard; 44 644 t normal; 49 551 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    790,03 ft / 775,03 ft x 87,99 ft x 33,50 ft (normal load)
    240,80 m / 236,23 m x 26,82 m  x 10,21 m

Armament:
      16 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,72lbs / 23,91kg shells, 1904 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, evenly spread, 2 raised mounts
      16 - 1,57" / 40,0 mm guns (2x8 guns), 1,95lbs / 0,88kg shells, 1904 Model
      Breech loading guns in deck mounts
      on side, all amidships, 1 raised mount - superfiring
    Weight of broadside 875 lbs / 397 kg
    Shells per gun, main battery: 300

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    5,51" / 140 mm    449,34 ft / 136,96 m    16,67 ft / 5,08 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 89% of normal length

   - Armour deck: 3,50" / 89 mm, Conning tower: 5,98" / 152 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 99 060 shp / 73 899 Kw = 26,50 kts
    Range 16 000nm at 16,00 kts
    Bunker at max displacement = 11 041 tons

Complement:
    1 535 - 1 996

Cost:
    £1,860 million / $7,440 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 109 tons, 0,2%
    Armour: 5 441 tons, 12,2%
       - Belts: 1 786 tons, 4,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 0 tons, 0,0%
       - Armour Deck: 3 493 tons, 7,8%
       - Conning Tower: 162 tons, 0,4%
    Machinery: 3 263 tons, 7,3%
    Hull, fittings & equipment: 20 555 tons, 46,0%
    Fuel, ammunition & stores: 7 176 tons, 16,1%
    Miscellaneous weights: 8 100 tons, 18,1%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      110 254 lbs / 50 011 Kg = 2 091,1 x 4,7 " / 120 mm shells or 6,9 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,05
    Metacentric height 4,5 ft / 1,4 m
    Roll period: 17,3 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,684
    Length to Beam Ratio: 8,81 : 1
    'Natural speed' for length: 27,84 kts
    Power going to wave formation at top speed: 47 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 3,00 degrees
    Stern overhang: 12,47 ft / 3,80 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        48,36 ft / 14,74 m
       - Forecastle (16%):    38,91 ft / 11,86 m
       - Mid (79%):        36,42 ft / 11,10 m (29,43 ft / 8,97 m aft of break)
       - Quarterdeck (9%):    29,43 ft / 8,97 m
       - Stern:        31,43 ft / 9,58 m
       - Average freeboard:    36,80 ft / 11,22 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 46,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 243,2%
    Waterplane Area: 53 882 Square feet or 5 006 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 213%
    Structure weight / hull surface area: 213 lbs/sq ft or 1 040 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,58
        - Longitudinal: 4,13
        - Overall: 1,74
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz