Dzisiaj
przedstawiam symulację autentycznego amerykańskiegoprojektu krążownika
liniowego opracowanego w 1912 r. Projektantom chodziło osprawdzenie jak
musiałby wyglądać okręt uzbrojony w 8 dział 14-calowych (356 mm) i
spełniający, przyówczesnym stanie technologii, w zadowalającym stopniu
wszystkie wymaganiastawiane przed jednostkami tej klasy. Chodziło o
uzyskanie dużej niezawodnościokrętu, opancerzenie wystarczająco grubym
pancerzem (w zasadzie na skalępancernika), uzyskanie dużej prędkości
rzędu 32 w., dużego zasięgupozwalającego pełnienie funkcji rozpoznawczej
w skali strategicznej, przy czymnieprzekraczalną wartością, jak chodzi o
szerokość było 106 stóp (nieco ponad32 m), choć skąd akurat to
ograniczenie wynikało, to nie mam pojęcia – o kanałpanamski chodzić tu
nie może, bo okręt wyszedł i tak o wiele dłuższy niżdługość śluz kanału.
Aby bowiem uzyskać wymagane parametry, okazało siękonieczne, by okręt
miał gigantyczną długość 1250 stóp (381 m – więcej niżIncomparable
Fishera!) i wielką jak na tamte czasy wyporność ponad 70.000 ton.
Ogromnasiłownia, mająca rozpędzać tego kolosa do 32 w. wymusiła z kolei
posiadanieprzezeń aż 7 kominów, co dawało niepowtarzalną sylwetkę i
stanowiło by chybarekord wszechczasów (nawet Askold tylu nie miał..)
Rozważana jednostka mogłaby się prezentować mniej więcej takjak na poniższych grafikach (pochodzących ze stron http://wolfsshipyard.mystarship.com/Misc/NeverWeres/united.htmoraz http://www.rp-one.net/usn_1912_bc/usn_1912_bc.html)
Displacement:
69 456 t light; 71 679 t standard; 74 822 t normal; 77 336 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
1 272,81 ft / 1 250,00 ft x 106,00 ft x 33,50 ft (normal load)
387,95 m / 381,00 m x 32,31 m x 10,21 m
Armament:
8 - 14,02" / 356 mm guns (4x2 guns), 1 376,64lbs / 624,43kg shells, 1912 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
16 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1912 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
4 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1912 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on centreline, all amidships, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 12 781 lbs / 5 797 kg
Shells per gun, main battery: 100
4 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 14,0" / 356 mm 912,17 ft / 278,03 m 14,34 ft / 4,37 m
Ends: Unarmoured
Upper: 14,0" / 356 mm 362,50 ft / 110,49 m 10,76 ft / 3,28 m
Main Belt covers 112% of normal length
- Torpedo Bulkhead:
2,01" / 51 mm 664,37 ft / 202,50 m 16,99 ft / 5,18 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 18,0" / 457 mm 10,0" / 254 mm 13,0" / 330 mm
2nd: 7,01" / 178 mm - -
- Armour deck: 2,99" / 76 mm, Conning tower: 15,98" / 406 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Electric motors, 4 shafts, 235 468 shp / 175 659 Kw = 32,00 kts
Range 10 200nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 5 657 tons
Complement:
2 261 - 2 940
Cost:
Ł5,043 million / $20,171 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 598 tons, 2,1%
Armour: 20 733 tons, 27,7%
- Belts: 10 021 tons, 13,4%
- Torpedo bulkhead: 839 tons, 1,1%
- Armament: 3 946 tons, 5,3%
- Armour Deck: 5 315 tons, 7,1%
- Conning Tower: 611 tons, 0,8%
Machinery: 9 070 tons, 12,1%
Hull, fittings & equipment: 38 005 tons, 50,8%
Fuel, ammunition & stores: 5 366 tons, 7,2%
Miscellaneous weights: 50 tons, 0,1%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
140 827 lbs / 63 878 Kg = 102,3 x 14,0 " / 356 mm shells or 17,4 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,19
Metacentric height 7,6 ft / 2,3 m
Roll period: 16,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 50 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,39
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,14
Hull form characteristics:
Hull has low quarterdeck
Block coefficient: 0,590
Length to Beam Ratio: 11,79 : 1
'Natural speed' for length: 35,36 kts
Power going to wave formation at top speed: 37 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 44
Bow angle (Positive = bow angles forward): 36,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 31,40 ft / 9,57 m
- Forecastle (16%): 27,36 ft / 8,34 m
- Mid (53%): 26,41 ft / 8,05 m
- Quarterdeck (25%): 19,29 ft / 5,88 m (26,41 ft / 8,05 m before break)
- Stern: 19,29 ft / 5,88 m
- Average freeboard: 25,24 ft / 7,69 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 70,5%
- Above water (accommodation/working, high = better): 216,0%
Waterplane Area: 96 010 Square feet or 8 920 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 145%
Structure weight / hull surface area: 276 lbs/sq ft or 1 347 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,59
- Longitudinal: 0,85
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is excellent
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz