Nawiązując
do postu z 5 stycznia – symulacja „korsarskiego”krążownika liniowego
(względnie – wielkiego krążownika) typu OPQ, którego projekt wyewoluował
z poprzedniego krążownika typu P. Miał to być szybki okręt o dużym
zasięgu (napęd – diesle i turbiny parowe), relatywnie słabym
opancerzeniu chroniącym przed pociskami 203 mm i artylerii składającej
się z 6 dział 380 mm, co miało go predestynować do długotrwałych działań
na wrogich liniach komunikacyjnych i zwalczania ciężkich krążowników
eskorty konwojów. Przez złośliwców przezwany „ohne panzer quatsch”,
czyli (jeśli dobrze kojarzę) – nonsens bez pancerza czy coś w ten deseń.
Tak czy siak, jakby wojna wybuchła nieco później niż w rzeczywistości,
ów „nonsens” mógłby się Anglikom dać nieźle we znaki.. Od siebie
natomiast dodam, że symulacja w springsharpie wskazuje, że zakładane w
projekcie parametry bardzo trudno było by osiągnąć. Zwłaszcza
nierealistyczny był zasięg 14000 mil przy prędkości 19 w. oraz podawana
gdzie niegdzie prędkość maksymalna 35 w.
Okręty w typie: Odin (1941), Wotan (1942), Siegfried (1943).
Displacement:
30 870 t light; 32 211 t standard; 35 968 t normal; 38 974 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
839,93 ft / 814,40 ft x 98,43 ft x 27,62 ft (normal load)
256,01 m / 248,23 m x 30,00 m x 8,42 m
Armament:
6 - 14,96" / 380 mm guns (3x2 guns), 1 674,25lbs / 759,43kg shells, 1939 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, majority forward, 1 raised mount - superfiring
2 - 5,91" / 150 mm guns (1x2 guns), 102,98lbs / 46,71kg shells, 1939 Model
Quick firing guns in a turret (on a barbette)
on side amidships, all raised guns
4 - 5,91" / 150 mm guns (2x2 guns), 102,98lbs / 46,71kg shells, 1939 Model
Quick firing guns in turrets (on barbettes)
on side, evenly spread
8 - 4,13" / 105 mm guns (4x2 guns), 35,32lbs / 16,02kg shells, 1939 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts with hoists
on side, evenly spread
28 - 1,46" / 37,0 mm guns (14x2 guns), 1,55lbs / 0,70kg shells, 1939 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, evenly spread, 6 raised mounts
Weight of broadside 10 989 lbs / 4 985 kg
Shells per gun, main battery: 100
6 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 7,09" / 180 mm 499,61 ft / 152,28 m 11,68 ft / 3,56 m
Ends: 3,94" / 100 mm 179,07 ft / 54,58 m 11,68 ft / 3,56 m
135,73 ft / 41,37 m Unarmoured ends
Upper: 3,15" / 80 mm 221,75 ft / 67,59 m 12,63 ft / 3,85 m
Main Belt covers 94% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
1,77" / 45 mm 499,61 ft / 152,28 m 18,11 ft / 5,52 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 8,27" / 210 mm 5,51" / 140 mm 7,09" / 180 mm
2nd: 5,51" / 140 mm 1,57" / 40 mm 3,15" / 80 mm
3rd: 5,51" / 140 mm 1,57" / 40 mm 3,15" / 80 mm
4th: 0,55" / 14 mm - -
- Armour deck: 2,95" / 75 mm, Conning tower: 7,87" / 200 mm
Machinery:
Oil fired boilers, reciprocating steam engines plus steam turbines and diesel motors,
Geared drive, 3 shafts, 197 095 ihp / 147 033 Kw = 33,00 kts
Range 13 500nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 6 763 tons
Complement:
1 305 - 1 697
Cost:
Ł18,729 million / $74,915 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 374 tons, 3,8%
Armour: 8 009 tons, 22,3%
- Belts: 2 543 tons, 7,1%
- Torpedo bulkhead: 593 tons, 1,6%
- Armament: 1 579 tons, 4,4%
- Armour Deck: 3 109 tons, 8,6%
- Conning Tower: 185 tons, 0,5%
Machinery: 7 033 tons, 19,6%
Hull, fittings & equipment: 14 254 tons, 39,6%
Fuel, ammunition & stores: 5 098 tons, 14,2%
Miscellaneous weights: 200 tons, 0,6%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
44 218 lbs / 20 057 Kg = 26,4 x 15,0 " / 380 mm shells or 5,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,26
Metacentric height 7,4 ft / 2,3 m
Roll period: 15,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 52 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,45
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,04
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,569
Length to Beam Ratio: 8,27 : 1
'Natural speed' for length: 28,54 kts
Power going to wave formation at top speed: 54 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 29,80 degrees
Stern overhang: 7,15 ft / 2,18 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 32,09 ft / 9,78 m
- Forecastle (27%): 24,93 ft / 7,60 m
- Mid (50%): 22,54 ft / 6,87 m
- Quarterdeck (20%): 22,54 ft / 6,87 m
- Stern: 23,23 ft / 7,08 m
- Average freeboard: 24,29 ft / 7,40 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 116,7%
- Above water (accommodation/working, high = better): 181,7%
Waterplane Area: 56 922 Square feet or 5 288 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 108%
Structure weight / hull surface area: 177 lbs/sq ft or 865 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,99
- Longitudinal: 1,09
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is excellent
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz