czwartek, 30 sierpnia 2012

Dwa francuskie projekty - lata 20te/30te - 21.12.2011

Traktat waszyngtoński zezwalał Francji zbudowanie jeszcze przez zakończeniem „wakacji morskich” dwóch nowych pancerników – których budowa mogła być rozpoczęta odpowiednio w 1927 i 1929 r. Z tego prawa Francja nie skorzystała, niemniej jednak pojawiły się projekty jednostek, jakie mogły by zostać zbudowane. Poniżej prezentuję dwa z nich. Właściwie są to dwa warianty tego samego projektu, bazujące w zasadzie na identycznym kadłubie. Wersja „wolna” przewiduje okręt uzbrojony w 6 dział 406 mm (3 wieże 2-działowe), pancerz burtowy 280 mm i prędkość 27 w. W wersji „szybkiej” uzbrajanie składa się z 12 dział 305 mm (3 wieże 4-działowe), zaś zwiększenie do blisko 33 w. prędkości odbyło się kosztem pocienienia opancerzenia burtowego do 250 mm i ograniczenia zasięgu jednostki. W efekcie otrzymujemy dwa okręty, z których jeden jest typowym szybkim pancernikiem, choć z małą liczbą dział i nienadzwyczajnym opancerzeniem, a drugi czymś w rodzaju krążownika liniowego (mimo iż kaliber artylerii stawiał by go znacznie niżej od ówczesnych pancerników, to sami Francuzi określali ten projekt jako „croisseur de bataille”). Wersja „wolna” w zasadzie musiała by się obawiać starcia tylko z japońskim Nagato i Hoodem, mogąc uchylić się – dzięki posiadanej przewadze prędkości - od bitwy z każdym silniejszym pancernikiem. Oczywiście – jak na pancernik nie jest to specjalnie dobra rekomendacja.. Co do wersji „szybkiej” – ten okręt z kolei co prawda zwiałby praktycznie przed każdym przeciwnikiem, ale nie nadawałby się do walki z niczym powyżej krążownika ciężkiego, co w sumie też stawia pod sporym znakiem zapytania sensowność jego budowy..  
 

Massena, french battleship laid down 1927 (Engine 1929)

Displacement:
    32 925 t light; 34 790 t standard; 37 016 t normal; 38 797 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    835,40 ft / 821,03 ft x 100,00 ft x 29,49 ft (normal load)
    254,63 m / 250,25 m x 30,48 m  x 8,99 m

Armament:
      6 - 15,98" / 406 mm guns (3x2 guns), 2 041,96lbs / 926,22kg shells, 1927 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, majority forward, 1 raised mount - superfiring
      8 - 5,12" / 130 mm guns (2x4 guns), 67,03lbs / 30,40kg shells, 1927 Model
      Quick firing guns in turrets (on barbettes)
      on side, all forward
      4 - 5,12" / 130 mm guns (1x4 guns), 67,03lbs / 30,40kg shells, 1927 Model
      Quick firing guns in a turret (on a barbette)
      on centreline aft
      8 - 3,54" / 90,0 mm guns in single mounts, 22,24lbs / 10,09kg shells, 1927 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, all amidships
      12 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,17lbs / 1,44kg shells, 1927 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side ends, evenly spread
    Weight of broadside 13 272 lbs / 6 020 kg
    Shells per gun, main battery: 150

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    11,0" / 280 mm    525,00 ft / 160,02 m    15,75 ft / 4,80 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 98% of normal length

   - Torpedo Bulkhead:
        3,15" / 80 mm    525,00 ft / 160,02 m    14,60 ft / 4,45 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    11,8" / 300 mm    7,87" / 200 mm        11,8" / 300 mm
    2nd:    1,97" / 50 mm    1,57" / 40 mm        1,97" / 50 mm
    3rd:    1,97" / 50 mm    1,57" / 40 mm        1,97" / 50 mm

   - Armour deck: 2,95" / 75 mm, Conning tower: 11,81" / 300 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 90 451 shp / 67 477 Kw = 27,00 kts
    Range 7 500nm at 15,00 kts
    Bunker at max displacement = 4 006 tons

Complement:
    1 333 - 1 734

Cost:
    £10,672 million / $42,689 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 1 659 tons, 4,5%
    Armour: 10 857 tons, 29,3%
       - Belts: 3 881 tons, 10,5%
       - Torpedo bulkhead: 893 tons, 2,4%
       - Armament: 2 714 tons, 7,3%
       - Armour Deck: 3 086 tons, 8,3%
       - Conning Tower: 283 tons, 0,8%
    Machinery: 2 778 tons, 7,5%
    Hull, fittings & equipment: 17 531 tons, 47,4%
    Fuel, ammunition & stores: 4 091 tons, 11,1%
    Miscellaneous weights: 100 tons, 0,3%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      71 157 lbs / 32 276 Kg = 34,8 x 16,0 " / 406 mm shells or 11,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,08
    Metacentric height 5,8 ft / 1,8 m
    Roll period: 17,5 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 85 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,93
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,70

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,535
    Length to Beam Ratio: 8,21 : 1
    'Natural speed' for length: 28,65 kts
    Power going to wave formation at top speed: 43 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
    Stern overhang: 8,01 ft / 2,44 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        36,09 ft / 11,00 m
       - Forecastle (18%):    29,53 ft / 9,00 m
       - Mid (71%):        29,53 ft / 9,00 m (21,33 ft / 6,50 m aft of break)
       - Quarterdeck (19%):    21,33 ft / 6,50 m
       - Stern:        21,33 ft / 6,50 m
       - Average freeboard:    27,59 ft / 8,41 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 75,1%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 226,9%
    Waterplane Area: 56 500 Square feet or 5 249 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 124%
    Structure weight / hull surface area: 210 lbs/sq ft or 1 026 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,04
        - Longitudinal: 1,61
        - Overall: 1,09
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Lannes, french battlecruiser laid down 1929 (Engine 1931)

Displacement:
    33 201 t light; 34 911 t standard; 37 016 t normal; 38 700 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    835,40 ft / 821,03 ft x 100,00 ft x 29,49 ft (normal load)
    254,63 m / 250,25 m x 30,48 m  x 8,99 m

Armament:
      12 - 12,01" / 305 mm guns (3x4 guns), 865,70lbs / 392,67kg shells, 1929 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, majority forward, 1 raised mount - superfiring
      8 - 5,12" / 130 mm guns (2x4 guns), 67,03lbs / 30,40kg shells, 1929 Model
      Quick firing guns in turrets (on barbettes)
      on side, all forward
      4 - 5,12" / 130 mm guns (1x4 guns), 67,03lbs / 30,40kg shells, 1929 Model
      Quick firing guns in a turret (on a barbette)
      on centreline aft
      8 - 3,54" / 90,0 mm guns in single mounts, 22,24lbs / 10,09kg shells, 1929 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, all amidships
      12 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,17lbs / 1,44kg shells, 1929 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side ends, evenly spread
    Weight of broadside 11 409 lbs / 5 175 kg
    Shells per gun, main battery: 150

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    9,84" / 250 mm    525,00 ft / 160,02 m    15,75 ft / 4,80 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 98% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        3,15" / 80 mm    525,00 ft / 160,02 m    14,60 ft / 4,45 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    11,8" / 300 mm    7,87" / 200 mm        11,8" / 300 mm
    2nd:    1,97" / 50 mm    1,57" / 40 mm        1,97" / 50 mm
    3rd:    1,97" / 50 mm    1,57" / 40 mm        1,97" / 50 mm

   - Armour deck: 2,95" / 75 mm, Conning tower: 11,81" / 300 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 185 098 shp / 138 083 Kw = 32,50 kts
    Range 7 200nm at 15,00 kts
    Bunker at max displacement = 3 790 tons

Complement:
    1 333 - 1 734

Cost:
    £12,540 million / $50,158 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 1 426 tons, 3,9%
    Armour: 10 302 tons, 27,8%
       - Belts: 3 466 tons, 9,4%
       - Torpedo bulkhead: 893 tons, 2,4%
       - Armament: 2 575 tons, 7,0%
       - Armour Deck: 3 086 tons, 8,3%
       - Conning Tower: 283 tons, 0,8%
    Machinery: 5 535 tons, 15,0%
    Hull, fittings & equipment: 15 837 tons, 42,8%
    Fuel, ammunition & stores: 3 815 tons, 10,3%
    Miscellaneous weights: 100 tons, 0,3%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      55 251 lbs / 25 061 Kg = 63,8 x 12,0 " / 305 mm shells or 7,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
    Metacentric height 6,3 ft / 1,9 m
    Roll period: 16,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 63 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,64
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,27

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,535
    Length to Beam Ratio: 8,21 : 1
    'Natural speed' for length: 28,65 kts
    Power going to wave formation at top speed: 53 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
    Stern overhang: 8,01 ft / 2,44 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        36,09 ft / 11,00 m
       - Forecastle (18%):    29,53 ft / 9,00 m
       - Mid (71%):        29,53 ft / 9,00 m (21,33 ft / 6,50 m aft of break)
       - Quarterdeck (19%):    21,33 ft / 6,50 m
       - Stern:        21,33 ft / 6,50 m
       - Average freeboard:    27,59 ft / 8,41 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 98,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 226,9%
    Waterplane Area: 56 500 Square feet or 5 249 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 113%
    Structure weight / hull surface area: 190 lbs/sq ft or 927 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,97
        - Longitudinal: 1,40
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz