czwartek, 30 sierpnia 2012

GK4021 - 30.10.2011

Pod koniec Pierwszej Wojny Światowej Niemcy opracowali kilka wariantów krążowników liniowych o dużej wyporności ponad 40.000 ton, i uzbrojeniu w działa wielkiego jak na owe czasy kalibru 420 mm. Co ciekawe, zrywali  w tych projektach dość radykalnie ze swoją dotychczasowa koncepcją krążownika liniowego, jako okrętu bardziej przypominającego szybkie pancerniki, słabiej uzbrojonego i wolniejszego od swoich odpowiedników z Wielkiej Brytanii, za to nieporównanie lepiej opancerzonego. Nowe projekty przewidywały okręty w których nacisk położono na szybkość i duży kaliber uzbrojenia, a pancerz zszedł na drugi plan (niby jest to nadal 300 mm na burcie, ale ta sama grubość imponowała może na Derfflingerze, ale na okrętach tak wielkich, i z takimi działami – nie robi już specjalnego wrażenia).
Jednym rozważanych z wariantów krążownika liniowego był projekt GK 4021 – uzbrojony w zaledwie 4 działa 420 mm. Przy takiej wyporności jest to zaskakująco mało – stąd domyślam się, że chcieli w tym wariancie jego twórcy chcieli postawić na szybkość – springsharp pokazuje, że dało by się uzyskać nawet więcej niż te 32 w., która to wartość przewija się w źródłach poświęconych temu projektowi.
Otwartą pozostaje oczywiście kwestia przydatności takiej jednostki – do boju z  wrogimi krążownikami liniowymi 4 działa wydają się ilością stanowczo zbyt małą. Na Renowna to by jeszcze starczyło, ale na cokolwiek od Hooda wzwyż już raczej nie. Więc może odpowiedź na wielkie lekkie krążowniki Fishera? To już prędzej, choć ekonomicznie rzecz ujmując, tak duży i tak wyspecjalizowany okręt to nie byłby chyba najlepszy pomysł..
ps. Rysownik gdzieś pogubił kazamaty dział 150 mm – według znanych mi danych powinno być ich w sumie 12, czyli po 6 na burtę.
  
Bismarck, german battlescruiser laid down 1917 (Engine 1919)

Displacement:
    35 270 t light; 36 952 t standard; 39 739 t normal; 41 968 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    737,84 ft / 735,56 ft x 104,99 ft x 29,43 ft (normal load)
    224,89 m / 224,20 m x 32,00 m  x 8,97 m

Armament:
      4 - 16,54" / 420 mm guns (2x2 guns), 2 260,56lbs / 1 025,37kg shells, 1917 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread
      12 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 102,98lbs / 46,71kg shells, 1917 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, evenly spread
      6 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1917 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships
    Weight of broadside 10 403 lbs / 4 719 kg
    Shells per gun, main battery: 150
    3 - 23,6" / 600 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    11,8" / 300 mm    520,21 ft / 158,56 m    17,65 ft / 5,38 m
    Ends:    5,91" / 150 mm    128,25 ft / 39,09 m    17,65 ft / 5,38 m
      87,11 ft / 26,55 m Unarmoured ends
    Upper:    8,66" / 220 mm    365,35 ft / 111,36 m    6,79 ft / 2,07 m
      Main Belt covers 109% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        1,97" / 50 mm    648,46 ft / 197,65 m    21,78 ft / 6,64 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    13,8" / 350 mm    9,84" / 250 mm        9,84" / 250 mm
    2nd:    5,91" / 150 mm          -                  -
    3rd:    1,97" / 50 mm          -                  -

   - Armour deck: 2,76" / 70 mm, Conning tower: 13,78" / 350 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 259 460 shp / 193 557 Kw = 34,00 kts
    Range 8 000nm at 15,00 kts
    Bunker at max displacement = 5 016 tons

Complement:
    1 406 - 1 829

Cost:
    £6,576 million / $26,303 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 1 300 tons, 3,3%
    Armour: 11 937 tons, 30,0%
       - Belts: 6 105 tons, 15,4%
       - Torpedo bulkhead: 1 029 tons, 2,6%
       - Armament: 1 545 tons, 3,9%
       - Armour Deck: 2 912 tons, 7,3%
       - Conning Tower: 346 tons, 0,9%
    Machinery: 9 214 tons, 23,2%
    Hull, fittings & equipment: 12 820 tons, 32,3%
    Fuel, ammunition & stores: 4 469 tons, 11,2%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      39 577 lbs / 17 952 Kg = 17,5 x 16,5 " / 420 mm shells or 5,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,44
    Metacentric height 10,1 ft / 3,1 m
    Roll period: 13,9 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 33 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,18
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,44

Hull form characteristics:
    Hull has raised forecastle
    Block coefficient: 0,612
    Length to Beam Ratio: 7,01 : 1
    'Natural speed' for length: 27,12 kts
    Power going to wave formation at top speed: 62 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 5,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        26,05 ft / 7,94 m
       - Forecastle (17%):    26,05 ft / 7,94 m (18,31 ft / 5,58 m aft of break)
       - Mid (50%):        18,31 ft / 5,58 m
       - Quarterdeck (16%):    18,31 ft / 5,58 m
       - Stern:        18,31 ft / 5,58 m
       - Average freeboard:    19,65 ft / 5,99 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 126,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 141,7%
    Waterplane Area: 57 117 Square feet or 5 306 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 97%
    Structure weight / hull surface area: 169 lbs/sq ft or 824 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,00
        - Longitudinal: 1,02
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz