czwartek, 30 sierpnia 2012

Lekki krążownik liniowy - 17.06.2011

Ponieważ wydaje mi się, że budowa ponad 40.000-tonowego krążownika liniowego z ochroną pancerną na poziomie przeciętnego krążownika pancernego (tu oczywiście piję do projektu typu Lexington) tylko po to, by zapewnić rozpoznanie flocie liniowej jest straszną rozrzutnością, postanowiłem obmyśleć tańszą alternatywę. Wyszedłem z założenia że okręt z pancerzem 7-calowym i tak nie może się mierzyć w boju z pancernikiem, a do rozpoznania wystarczy duża prędkość, zredukowałem znacznie rozmiary i ilość artylerii (zostawiając jednak duży, „pancernikowy” kaliber – bo różnie w bitwie może się zdarzyć i ciężkie działa mogą się czasem przydać do dobicia jakiejś uszkodzonej jednostki czy coś w tym stylu). Taki okręt, znacznie mniejszy a więc i tańszy niż „oryginalne” Lexingtony, mógłby być wybudowany w większej ilości, a tym samym – dysponując walorem prędkości – być może zapewniłby pełniejsze i skuteczniejsze spełnianie funkcji rozpoznawczej.  

 
Oriskany, United States light battlecruiser laid down 1918 (Engine 1920)

Displacement:
    25 237 t light; 26 126 t standard; 27 645 t normal; 28 861 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    759,19 ft / 738,71 ft x 84,84 ft x 26,35 ft (normal load)
    231,40 m / 225,16 m x 25,86 m  x 8,03 m

Armament:
      4 - 14,02" / 356 mm guns (2x2 guns), 1 376,64lbs / 624,43kg shells, 1918 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread
      8 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1918 Model
      Breech loading guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      12 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,08kg shells, 1918 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 6 524 lbs / 2 959 kg
    Shells per gun, main battery: 90

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    5,98" / 152 mm    383,40 ft / 116,86 m    15,62 ft / 4,76 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 80% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        1,18" / 30 mm    383,27 ft / 116,82 m    24,67 ft / 7,52 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    11,0" / 279 mm    7,01" / 178 mm        10,0" / 254 mm
    2nd:    5,00" / 127 mm          -                  -

   - Armour deck: 2,76" / 70 mm, Conning tower: 12,01" / 305 mm

Machinery:
    Coal and oil fired boilers, steam turbines,
    Electric cruising motors plus geared drives, 4 shafts, 208 455 shp / 155 507 Kw = 34,50 kts
    Range 10 200nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 2 735 tons (75% coal)

Complement:
    1 071 - 1 393

Cost:
    £5,327 million / $21,307 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 816 tons, 3,0%
    Armour: 5 907 tons, 21,4%
       - Belts: 1 580 tons, 5,7%
       - Torpedo bulkhead: 413 tons, 1,5%
       - Armament: 1 371 tons, 5,0%
       - Armour Deck: 2 307 tons, 8,3%
       - Conning Tower: 237 tons, 0,9%
    Machinery: 7 822 tons, 28,3%
    Hull, fittings & equipment: 10 693 tons, 38,7%
    Fuel, ammunition & stores: 2 408 tons, 8,7%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      27 454 lbs / 12 453 Kg = 19,9 x 14,0 " / 356 mm shells or 2,9 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
    Metacentric height 5,7 ft / 1,8 m
    Roll period: 14,9 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 52 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,49
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,04

Hull form characteristics:
    Hull has low quarterdeck
    Block coefficient: 0,586
    Length to Beam Ratio: 8,71 : 1
    'Natural speed' for length: 27,18 kts
    Power going to wave formation at top speed: 59 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 33,50 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        30,94 ft / 9,43 m
       - Forecastle (22%):    28,31 ft / 8,63 m
       - Mid (50%):        28,31 ft / 8,63 m
       - Quarterdeck (20%):    20,41 ft / 6,22 m (28,31 ft / 8,63 m before break)
       - Stern:        20,41 ft / 6,22 m
       - Average freeboard:    26,95 ft / 8,22 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 148,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 227,8%
    Waterplane Area: 45 242 Square feet or 4 203 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 98%
    Structure weight / hull surface area: 155 lbs/sq ft or 755 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,96
        - Longitudinal: 1,42
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is excellent

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz