U
progu Pierwszej Wojny Światowej francuska Marynarka Wojenna nie
posiadała żadnych nowoczesnych krążowników lekkich z prawdziwego
zdarzenia. Najnowszy z posiadanych, Jurien de La Graviere był
zdecydowanie zbyt wolny jak na ówczesne wymagania, był zresztą tylko
jeden. Istniejące braki dostrzegano, w efekcie czego podjęto działania
zmierzające do zbudowania nowoczesnych i szybkich krążowników. Do roku
1914 rozpatrzono wiele projektów okrętów o wyporności od 4500 do 6000
ton, prędkości od 25 do 30 w. i uzbrojonych w różną (zależną od
wielkości) liczbę dział 138 mm model 1910.Ostatecznie do realizacji
wybrano wariant 4500-tonowy o wymiarach 138x13,8x4,8,szybkości 29 w. i
uzbrojeniu w 8 dział 138 mm (4 w pojedynczych wieżach w superpozycji na
dziobie i rufie i 4 w opancerzonej kazamacie na śródokręciu). Stępkę pod
prototypowy Lamotte-Picquet planowano położyć w listopadzie 1914 r.,
czemu jednak przeszkodził wybuch wojny i w efekcie projekt krążownika
nie został zrealizowany a flota francuska do końca zmagań borykać
musiała się z brakiem jednostek tej klasy. Poniżej przedstawiam rzuty
boczny i górny oraz symulację omawianej jednostki w Springsharpie:
Displacement:
3 870 t light; 4 038 t standard; 4 500 t normal; 4 870 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
452,76 ft / 451,25 ft x 45,24 ft x 15,75 ft (normal load)
138,00 m / 137,54 m x 13,79 m x 4,80 m
Armament:
4 - 5,43" / 138 mm guns in single mounts, 80,19lbs / 36,37kg shells, 1914 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
4 - 5,43" / 138 mm guns in single mounts, 80,19lbs / 36,37kg shells, 1914 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
2 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,17lbs / 1,44kg shells, 1914 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline, all forward, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 648 lbs / 294 kg
Shells per gun, main battery: 200
4 - 17,7" / 450 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 1,10" / 28 mm 190,03 ft / 57,92 m 15,19 ft / 4,63 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 65% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,46" / 37 mm - -
2nd: 1,10" / 28 mm - -
- Armour deck: 0,91" / 23 mm, Conning tower: 3,54" / 90 mm
Machinery:
Coal and oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 38 547 shp / 28 756 Kw = 29,00 kts
Range 3 300nm at 16,00 kts
Bunker at max displacement = 831 tons (38% coal)
Complement:
274 - 357
Cost:
£0,528 million / $2,113 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 81 tons, 1,8%
Armour: 421 tons, 9,4%
- Belts: 143 tons, 3,2%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 32 tons, 0,7%
- Armour Deck: 226 tons, 5,0%
- Conning Tower: 21 tons, 0,5%
Machinery: 1 512 tons, 33,6%
Hull, fittings & equipment: 1 856 tons, 41,2%
Fuel, ammunition & stores: 631 tons, 14,0%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 743 lbs / 1 698 Kg = 46,7 x 5,4 " / 138 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,25
Metacentric height 2,3 ft / 0,7 m
Roll period: 12,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 81 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,43
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,63
Hull form characteristics:
Hull has rise aft of midbreak
Block coefficient: 0,490
Length to Beam Ratio: 9,97 : 1
'Natural speed' for length: 21,24 kts
Power going to wave formation at top speed: 57 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 22,80 ft / 6,95 m
- Forecastle (18%): 22,80 ft / 6,95 m
- Mid (24%): 15,19 ft / 4,63 m (22,80 ft / 6,95 m aft of break)
- Quarterdeck (16%): 15,19 ft / 4,63 m
- Stern: 15,19 ft / 4,63 m
- Average freeboard: 19,08 ft / 5,82 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 132,7%
- Above water (accommodation/working, high = better): 178,0%
Waterplane Area: 13 479 Square feet or 1 252 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 110%
Structure weight / hull surface area: 72 lbs/sq ft or 354 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,90
- Longitudinal: 2,62
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz