czwartek, 30 sierpnia 2012

Krążownik Lamotte-Picquet (1915) - 06.08.2012

U progu Pierwszej Wojny Światowej francuska Marynarka Wojenna nie posiadała żadnych nowoczesnych krążowników lekkich z prawdziwego zdarzenia. Najnowszy z posiadanych, Jurien de La Graviere był zdecydowanie zbyt wolny jak na ówczesne wymagania, był zresztą tylko jeden. Istniejące braki dostrzegano, w efekcie czego podjęto działania zmierzające do zbudowania nowoczesnych i szybkich krążowników. Do roku 1914 rozpatrzono wiele projektów okrętów o wyporności od 4500 do 6000 ton, prędkości od 25 do 30 w. i uzbrojonych w różną (zależną od wielkości) liczbę dział 138 mm model 1910.Ostatecznie do realizacji wybrano wariant 4500-tonowy o wymiarach 138x13,8x4,8,szybkości 29 w. i uzbrojeniu w 8 dział 138 mm (4 w pojedynczych wieżach w superpozycji na dziobie i rufie i 4 w opancerzonej kazamacie na śródokręciu). Stępkę pod prototypowy Lamotte-Picquet planowano położyć w listopadzie 1914 r., czemu jednak przeszkodził wybuch wojny i w efekcie projekt krążownika nie został zrealizowany a flota francuska do końca zmagań borykać musiała się z brakiem jednostek tej klasy. Poniżej przedstawiam rzuty boczny i górny oraz symulację omawianej jednostki w Springsharpie:
 
Lamotte-Picquet, french light cruiser laid down 1914 (Engine 1915)

Displacement:
    3 870 t light; 4 038 t standard; 4 500 t normal; 4 870 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    452,76 ft / 451,25 ft x 45,24 ft x 15,75 ft (normal load)
    138,00 m / 137,54 m x 13,79 m  x 4,80 m

Armament:
      4 - 5,43" / 138 mm guns in single mounts, 80,19lbs / 36,37kg shells, 1914 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
      4 - 5,43" / 138 mm guns in single mounts, 80,19lbs / 36,37kg shells, 1914 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      2 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,17lbs / 1,44kg shells, 1914 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline, all forward, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 648 lbs / 294 kg
    Shells per gun, main battery: 200
    4 - 17,7" / 450 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    1,10" / 28 mm    190,03 ft / 57,92 m    15,19 ft / 4,63 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 65% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    1,46" / 37 mm          -                  -
    2nd:    1,10" / 28 mm          -                  -

   - Armour deck: 0,91" / 23 mm, Conning tower: 3,54" / 90 mm

Machinery:
    Coal and oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 38 547 shp / 28 756 Kw = 29,00 kts
    Range 3 300nm at 16,00 kts
    Bunker at max displacement = 831 tons (38% coal)

Complement:
    274 - 357

Cost:
    £0,528 million / $2,113 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 81 tons, 1,8%
    Armour: 421 tons, 9,4%
       - Belts: 143 tons, 3,2%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 32 tons, 0,7%
       - Armour Deck: 226 tons, 5,0%
       - Conning Tower: 21 tons, 0,5%
    Machinery: 1 512 tons, 33,6%
    Hull, fittings & equipment: 1 856 tons, 41,2%
    Fuel, ammunition & stores: 631 tons, 14,0%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      3 743 lbs / 1 698 Kg = 46,7 x 5,4 " / 138 mm shells or 0,7 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,25
    Metacentric height 2,3 ft / 0,7 m
    Roll period: 12,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 81 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,43
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,63

Hull form characteristics:
    Hull has rise aft of midbreak
    Block coefficient: 0,490
    Length to Beam Ratio: 9,97 : 1
    'Natural speed' for length: 21,24 kts
    Power going to wave formation at top speed: 57 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        22,80 ft / 6,95 m
       - Forecastle (18%):    22,80 ft / 6,95 m
       - Mid (24%):        15,19 ft / 4,63 m (22,80 ft / 6,95 m aft of break)
       - Quarterdeck (16%):    15,19 ft / 4,63 m
       - Stern:        15,19 ft / 4,63 m
       - Average freeboard:    19,08 ft / 5,82 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 132,7%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 178,0%
    Waterplane Area: 13 479 Square feet or 1 252 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 110%
    Structure weight / hull surface area: 72 lbs/sq ft or 354 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,90
        - Longitudinal: 2,62
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz