Dziś prezentuję symulację rosyjskiego pancernika obrony
wybrzeża, na którego rysunek natknąłem się ostatnio w sieci. Zakładane dane
tego autentycznego projektu z 1916 r. wyglądają następująco: 11000 ton
wyporności, wymiary 112,9x28,6x5,26, uzbrojenie 9x356, 12x102, 4x76, prędkość
16 w., pancerz burtowy 256 mm.
Przyznać trzeba, że to bardzo ambitne założenia jak na takie rozmiary jednostki
i nic dziwnego, że okręt wyszedł przeciążony uzbrojeniem i ze zdecydowanie
słabą dzielnością morską. Nie jest to może jakaś wielka wada jak na okręt
obrony wybrzeża który z założenia ma pełnić rolę pływającej baterii
osłaniającej wybrany odcinek własnych brzegów, ale też i nie zachwyca. Czy w
realiach wojny jednostka taka by się sprawdziła i była przydatna? Być może była
by użyteczna, działając w oparciu o pozycje minowo-artyleryjskie na zatoce
fińskiej, może też by się przydała do obrony wysp moonsundzkich gdzie na
ciasnych wodach nie było specjalnie możliwości manewru i nawet drednoty
Hochseeflotte musiały by się obawiać takiej siły ognia..
Displacement:
10 284 t light; 11 048 t standard; 11 226 t normal; 11 368 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
370,44 ft / 370,44 ft x 93,83 ft x 17,26 ft (normal load)
112,91 m / 112,91 m x 28,60 m x 5,26 m
Armament:
9 - 14,02" / 356 mm guns (3x3 guns), 1 376,64lbs / 624,43kg shells, 1916 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, majority aft, 1 raised mount aft - superfiring
12 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 32,38lbs / 14,69kg shells, 1916 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
12 guns in hull casemates - Limited use in heavy seas
4 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1916 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 12 832 lbs / 5 820 kg
Shells per gun, main battery: 75
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 10,1" / 256 mm 96,49 ft / 29,41 m 10,01 ft / 3,05 m
Ends: 0,98" / 25 mm 128,67 ft / 39,22 m 10,01 ft / 3,05 m
145,28 ft / 44,28 m Unarmoured ends
Main Belt covers 40% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
0,59" / 15 mm 225,16 ft / 68,63 m 13,32 ft / 4,06 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 7,99" / 203 mm 5,51" / 140 mm 7,99" / 203 mm
2nd: 3,94" / 100 mm - -
- Armour deck: 1,18" / 30 mm, Conning tower: 7,99" / 203 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 8 646 shp / 6 450 Kw = 16,00 kts
Range 1 800nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 321 tons
Complement:
544 - 708
Cost:
£2,866 million / $11,465 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 604 tons, 14,3%
Armour: 2 923 tons, 26,0%
- Belts: 719 tons, 6,4%
- Torpedo bulkhead: 66 tons, 0,6%
- Armament: 1 468 tons, 13,1%
- Armour Deck: 584 tons, 5,2%
- Conning Tower: 86 tons, 0,8%
Machinery: 317 tons, 2,8%
Hull, fittings & equipment: 5 440 tons, 48,5%
Fuel, ammunition & stores: 942 tons, 8,4%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
7 519 lbs / 3 411 Kg = 5,5 x 14,0 " / 356 mm shells or 1,9 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,16
Metacentric height 6,0 ft / 1,8 m
Roll period: 16,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 54 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,68
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,08
Hull form characteristics:
Hull has low quarterdeck
Block coefficient: 0,655
Length to Beam Ratio: 3,95 : 1
'Natural speed' for length: 19,25 kts
Power going to wave formation at top speed: 46 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 17,29 ft / 5,27 m
- Forecastle (21%): 16,50 ft / 5,03 m
- Mid (50%): 16,50 ft / 5,03 m
- Quarterdeck (20%): 8,73 ft / 2,66 m (16,50 ft / 5,03 m before break)
- Stern: 8,73 ft / 2,66 m
- Average freeboard: 15,02 ft / 4,58 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 144,3%
- Above water (accommodation/working, high = better): 154,6%
Waterplane Area: 26 750 Square feet or 2 485 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 68%
Structure weight / hull surface area: 170 lbs/sq ft or 832 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,69
- Longitudinal: 1,65
- Overall: 0,75
Caution: Hull subject to strain in open-sea
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is excellent
z czego jedziesz? , bardzo fajny blog , ale podaj źródło bo chcę więcej info :D
OdpowiedzUsuń