Na przełomie XIX i XX w. we flocie francuskiej popularna
była koncepcja małego pancernika. Wywodzono ją z faktu, iż mimo wielkich
nakładów finansowych flota francuska nie jest w stanie przeciwstawić Royal Navy
(postrzeganej ówcześnie wciąż jako główny potencjalny rywal) porównywalnej
ilości okrętów. Raport otwarcia nowego ministra marynarki Lanessana z 1899 r.
wskazywał, iż niemal 90 okrętom pancernym Royal Navy flota francuska jest w
stanie przeciwstawić jedynie 22 jednostki! Stąd pomysł, aby budować okręty
mniejsze (a przez to tańsze), za to w większej ilości. Jednostkowo były by one
oczywiście słabsze w stosunku do pancerników brytyjskich, ale w warunkach gdy
Royal Navy była siłą rzeczy rozproszona i można było by uzyskać przewagę
ilościową w danym starciu, mogło by to nie mieć decydującego znaczenia.
Ponadto, chodziło by o i tak o coś w rodzaju dużych okrętów obrony wybrzeża,
więc świadomie można by poświęcić cześć charakterystyk okrętów (z których Royal
Navy, mająca za zadanie zapewnić panowanie Wielkiej Brytanii na wszystkich
oceanach nie mogła zrezygnować – jak zasięg, duża dzielność morska, komfort
załogi) na rzecz ich walorów bojowych sensu stricte, takich jak pancerz czy
uzbrojenie – oczywiście wszystko to relatywnie do wielkości okrętów. Innymi słowy,
można sobie wyobrazić, że dało by się zbudować okręt mniejszy, zachowujący
tylko część charakterystyk wymaganych dla jednostki pełnomorskiej, mogący się mierzyć
z większymi jednostkami wroga. Na pomoc przychodzą tu też walory francuskiego
działa kal. 274 mm,
które było w stanie oddać strzał ok. 3 razy na minutę – co powoduje że w ciągu
minuty wysyła w stronę wroga ok. 789
kg pocisków. Dla porównania – brytyjskie 12-calówki,
zamontowane na typie Majestic miały szybkostrzelność 0,85 strz./min., a na
typie Canopus – 0,75 strz./min., co pozwalało teoretycznie w ciągu minuty
wystrzelić odpowiednio 328 i 290
kg pocisków na działo.
W rzeczywistości podjęto we Francji próbę zbudowania takiej
jednostki – był nią eksperymentalny mały pancernik Henri IV. Ten akurat był
wybitnie nieudany – miedzy innymi ze względu na kuriozalnie niską wolną burtę
(a raczej jej brak) w części rufowej, ale za to przynosił ważną innowację –
jako jedna z pierwszych jednostek w historii (w tym względzie wyprzedzał go
tylko rosyjski, ale francuskiej budowy, Cesariewicz), miał ciągłą wzdłużną
gródź przeciwtorpedową, co w przyszłości miało stać się standardem dla
pancerników.
A oto moja propozycja małego pancernika dla Marynarki Wojennej
Francji (nieskromnie dodam, że chyba bardziej udana niż Henri IV:-) )
Displacement:
7 744 t light; 8 126 t standard; 8 755 t normal; 9 258 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
329,59 ft / 329,59 ft x 72,34 ft x 22,51 ft (normal load)
100,46 m / 100,46 m x 22,05 m x 6,86 m
Armament:
2 - 10,79" / 274 mm guns in single mounts, 627,65lbs / 284,70kg shells, 1900 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
2 - 10,79" / 274 mm guns in single mounts, 627,65lbs / 284,70kg shells, 1900 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on side, all amidships
8 - 5,43" / 138 mm guns in single mounts, 80,19lbs / 36,37kg shells, 1900 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships, 2 raised mounts - superfiring
9 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,17lbs / 1,44kg shells, 1900 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread, 7 raised mounts
8 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1900 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 3 193 lbs / 1 448 kg
Shells per gun, main battery: 108
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 11,0" / 280 mm 148,46 ft / 45,25 m 8,63 ft / 2,63 m
Ends: 4,02" / 102 mm 119,95 ft / 36,56 m 6,50 ft / 1,98 m
61,19 ft / 18,65 m Unarmoured ends
Upper: 6,69" / 170 mm 115,42 ft / 35,18 m 7,58 ft / 2,31 m
Main Belt covers 69% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
1,46" / 37 mm 222,47 ft / 67,81 m 14,70 ft / 4,48 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 11,0" / 280 mm 7,24" / 184 mm 10,8" / 274 mm
2nd: 11,0" / 280 mm 7,24" / 184 mm 10,8" / 274 mm
3rd: 7,68" / 195 mm - -
4th: 0,51" / 13 mm - -
- Armour deck: 1,85" / 47 mm, Conning tower: 10,79" / 274 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 3 shafts, 9 969 ihp / 7 437 Kw = 17,50 kts
Range 5 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 1 131 tons (100% coal)
Complement:
452 - 588
Cost:
£0,821 million / $3,284 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 399 tons, 4,6%
Armour: 2 968 tons, 33,9%
- Belts: 1 172 tons, 13,4%
- Torpedo bulkhead: 176 tons, 2,0%
- Armament: 940 tons, 10,7%
- Armour Deck: 581 tons, 6,6%
- Conning Tower: 99 tons, 1,1%
Machinery: 1 534 tons, 17,5%
Hull, fittings & equipment: 2 843 tons, 32,5%
Fuel, ammunition & stores: 1 011 tons, 11,5%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
9 520 lbs / 4 318 Kg = 15,2 x 10,8 " / 274 mm shells or 2,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,20
Metacentric height 4,3 ft / 1,3 m
Roll period: 14,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 68 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,33
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,37
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,571
Length to Beam Ratio: 4,56 : 1
'Natural speed' for length: 18,15 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -7,50 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 14,86 ft / 4,53 m
- Forecastle (19%): 14,86 ft / 4,53 m
- Mid (50%): 14,86 ft / 4,53 m
- Quarterdeck (18%): 14,86 ft / 4,53 m
- Stern: 14,86 ft / 4,53 m
- Average freeboard: 14,86 ft / 4,53 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 126,6%
- Above water (accommodation/working, high = better): 106,3%
Waterplane Area: 16 971 Square feet or 1 577 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 95%
Structure weight / hull surface area: 120 lbs/sq ft or 587 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,89
- Longitudinal: 2,62
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is adequate
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz