Przed
Pierwszą Wojną Światową, w ramach odbudowy floty po klęsce w wojnie z
Japonią, Rosja pojęła kroki w kierunku pozyskania nowych okrętów różnych
klas, w tym pancerników i krążowników. Wśród tych ostatnich,szczególny
nacisk położono na krążowniki lekkie, dla których przewidywano zadania
prowadzenia rozpoznania na rzecz eskadr liniowych, walki z pojedynczymi
wrogimi krążownikami lekkimi oraz zwalczania sił torpedowych
przeciwnika. Dla realizacji tych zadań potrzeba było okrętów z silną
artylerią, szybkich, w miarę możliwości dobrze opancerzonych i z
przyzwoitym zasięgiem. Jednym z rozważanych pomysłów był okręt
osiągający prędkość rzędu 30 w., z nadzwyczaj
silnym, jak na tą klasę i tamte czasy uzbrojeniem, składającym się z 12
dział 152 mm, usytuowanym – to istotne novum – w czterech potrójnych
wieżach działowych. Wieże te miały być rozmieszczone na wzór okrętów
liniowych typu Gangut, czyli liniowo w osi symetrii okrętu – po jednej
na dziobie i rufie i dwie na śródokręciu. Takie ustawienie artylerii
miało upodobnić sylwetkę krążownika do nowych pancerników rosyjskich i
tym samym mylić przeciwnika co do tego, z jaką jednostką ma do
czynienia.Wyliczenia wskazywały, że taka jednostka swoją wypornością
musiała by się zbliżać do ok. 10000 ton, co uznano za wartość zbyt dużą
jak na tę klasę okrętu i w efekcie pomysłu poniechano na rzecz projektu
który zaowocował krążownikami typu Swietłana. Gdyby jednak okręt
powstał, byłby z pewnością najsilniejszym krążownikiem lekkim Pierwszej
Wojny Światowej, a mógłby wyglądać mniej więcej tak:
Displacement:
7 973 t light; 8 312 t standard; 9 537 t normal; 10 517 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
564,43 ft / 558,76 ft x 55,54 ft x 20,96 ft (normal load)
172,04 m / 170,31 m x 16,93 m x 6,39 m
Armament:
12 - 5,98" / 152 mm guns (4x3 guns), 107,15lbs / 48,60kg shells, 1913 Model
Quick firing guns in turrets (on barbettes)
on centreline, evenly spread
Aft Main mounts separated by engine room
4 - 2,48" / 63,0 mm guns in single mounts, 7,63lbs / 3,46kg shells, 1913 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side ends, evenly spread, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 1 316 lbs / 597 kg
Shells per gun, main battery: 200
2 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 3,94" / 100 mm 242,91 ft / 74,04 m 12,63 ft / 3,85 m
Ends: 1,57" / 40 mm 207,51 ft / 63,25 m 12,63 ft / 3,85 m
108,33 ft / 33,02 m Unarmoured ends
Upper: 0,98" / 25 mm 192,32 ft / 58,62 m 6,07 ft / 1,85 m
Main Belt covers 67% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 3,94" / 100 mm 2,95" / 75 mm 3,94" / 100 mm
- Armour deck: 1,77" / 45 mm, Conning tower: 5,91" / 150 mm
Machinery:
Coal and oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 64 983 shp / 48 478 Kw = 30,00 kts
Range 7 700nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 2 205 tons (26% coal)
Complement:
482 - 627
Cost:
£0,847 million / $3,387 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 165 tons, 1,7%
Armour: 1 815 tons, 19,0%
- Belts: 745 tons, 7,8%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 327 tons, 3,4%
- Armour Deck: 686 tons, 7,2%
- Conning Tower: 57 tons, 0,6%
Machinery: 2 564 tons, 26,9%
Hull, fittings & equipment: 3 280 tons, 34,4%
Fuel, ammunition & stores: 1 564 tons, 16,4%
Miscellaneous weights: 150 tons, 1,6%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
10 105 lbs / 4 583 Kg = 94,3 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
Metacentric height 3,0 ft / 0,9 m
Roll period: 13,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 52 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,33
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,05
Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,513
Length to Beam Ratio: 10,06 : 1
'Natural speed' for length: 23,64 kts
Power going to wave formation at top speed: 55 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
Stern overhang: 2,03 ft / 0,62 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 22,93 ft / 6,99 m
- Forecastle (16%): 22,93 ft / 6,99 m
- Mid (68%): 16,86 ft / 5,14 m (10,79 ft / 3,29 m aft of break)
- Quarterdeck (17%): 10,79 ft / 3,29 m
- Stern: 10,79 ft / 3,29 m
- Average freeboard: 17,47 ft / 5,32 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 105,4%
- Above water (accommodation/working, high = better): 147,6%
Waterplane Area: 20 926 Square feet or 1 944 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 113%
Structure weight / hull surface area: 96 lbs/sq ft or 470 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,99
- Longitudinal: 1,20
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz