czwartek, 30 sierpnia 2012

Krążownik lekki Gromoboj - 27.03.2012

Dla małej odmiany - coś lżejszego;-)
Przed Pierwszą Wojną Światową, w ramach odbudowy floty po klęsce w wojnie z Japonią, Rosja pojęła kroki w kierunku pozyskania nowych okrętów różnych klas, w tym pancerników i krążowników. Wśród tych ostatnich,szczególny nacisk położono na krążowniki lekkie, dla których przewidywano zadania prowadzenia rozpoznania na rzecz eskadr liniowych, walki z pojedynczymi wrogimi krążownikami lekkimi oraz zwalczania sił torpedowych przeciwnika. Dla realizacji tych zadań potrzeba było okrętów z silną artylerią, szybkich, w miarę możliwości dobrze opancerzonych i z przyzwoitym zasięgiem. Jednym z rozważanych pomysłów był okręt osiągający prędkość rzędu 30 w.,  z nadzwyczaj silnym, jak na tą klasę i tamte czasy uzbrojeniem, składającym się z 12 dział 152 mm, usytuowanym – to istotne novum – w czterech potrójnych wieżach działowych. Wieże te miały być rozmieszczone na wzór okrętów liniowych typu Gangut, czyli liniowo w osi symetrii okrętu – po jednej na dziobie i rufie i dwie na śródokręciu. Takie ustawienie artylerii miało upodobnić sylwetkę krążownika do nowych pancerników rosyjskich i tym samym mylić przeciwnika co do tego, z jaką jednostką ma do czynienia.Wyliczenia wskazywały, że taka jednostka swoją wypornością musiała by się zbliżać do ok. 10000 ton, co uznano za wartość zbyt dużą jak na tę klasę okrętu i w efekcie pomysłu poniechano na rzecz projektu który zaowocował krążownikami typu Swietłana. Gdyby jednak okręt powstał, byłby z pewnością najsilniejszym krążownikiem lekkim Pierwszej Wojny Światowej, a mógłby wyglądać mniej więcej tak:
 
Gromoboj, russian light cruiser laid down 1913 (Engine 1914)

Displacement:
    7 973 t light; 8 312 t standard; 9 537 t normal; 10 517 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    564,43 ft / 558,76 ft x 55,54 ft x 20,96 ft (normal load)
    172,04 m / 170,31 m x 16,93 m  x 6,39 m

Armament:
      12 - 5,98" / 152 mm guns (4x3 guns), 107,15lbs / 48,60kg shells, 1913 Model
      Quick firing guns in turrets (on barbettes)
      on centreline, evenly spread
      Aft Main mounts separated by engine room
      4 - 2,48" / 63,0 mm guns in single mounts, 7,63lbs / 3,46kg shells, 1913 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side ends, evenly spread, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 1 316 lbs / 597 kg
    Shells per gun, main battery: 200
    2 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    3,94" / 100 mm    242,91 ft / 74,04 m    12,63 ft / 3,85 m
    Ends:    1,57" / 40 mm    207,51 ft / 63,25 m    12,63 ft / 3,85 m
      108,33 ft / 33,02 m Unarmoured ends
    Upper:    0,98" / 25 mm    192,32 ft / 58,62 m    6,07 ft / 1,85 m
      Main Belt covers 67% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    3,94" / 100 mm    2,95" / 75 mm        3,94" / 100 mm

   - Armour deck: 1,77" / 45 mm, Conning tower: 5,91" / 150 mm

Machinery:
    Coal and oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 64 983 shp / 48 478 Kw = 30,00 kts
    Range 7 700nm at 14,00 kts
    Bunker at max displacement = 2 205 tons (26% coal)

Complement:
    482 - 627

Cost:
    £0,847 million / $3,387 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 165 tons, 1,7%
    Armour: 1 815 tons, 19,0%
       - Belts: 745 tons, 7,8%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 327 tons, 3,4%
       - Armour Deck: 686 tons, 7,2%
       - Conning Tower: 57 tons, 0,6%
    Machinery: 2 564 tons, 26,9%
    Hull, fittings & equipment: 3 280 tons, 34,4%
    Fuel, ammunition & stores: 1 564 tons, 16,4%
    Miscellaneous weights: 150 tons, 1,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      10 105 lbs / 4 583 Kg = 94,3 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
    Metacentric height 3,0 ft / 0,9 m
    Roll period: 13,4 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 52 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,33
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,05

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,513
    Length to Beam Ratio: 10,06 : 1
    'Natural speed' for length: 23,64 kts
    Power going to wave formation at top speed: 55 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
    Stern overhang: 2,03 ft / 0,62 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        22,93 ft / 6,99 m
       - Forecastle (16%):    22,93 ft / 6,99 m
       - Mid (68%):        16,86 ft / 5,14 m (10,79 ft / 3,29 m aft of break)
       - Quarterdeck (17%):    10,79 ft / 3,29 m
       - Stern:        10,79 ft / 3,29 m
       - Average freeboard:    17,47 ft / 5,32 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 105,4%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 147,6%
    Waterplane Area: 20 926 Square feet or 1 944 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 113%
    Structure weight / hull surface area: 96 lbs/sq ft or 470 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,99
        - Longitudinal: 1,20
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is excellent

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz