czwartek, 30 sierpnia 2012

Taranowiec Sztandart - 16.07.2011

W latach 60-tych XIX w., skutkiem przebiegu bitwy pod Lissą, w wielu marynarkach wojennych popularny był pogląd o dominującej przewadze taranowania nad innymi rodzajami taktyki w bitwie morskiej. Zaowocowało to powstaniem w kilku flotach klasy dość niezwykłych okrętów - taranowców, przeznaczonych do realizacji tej właśnie taktyki. Taką jednostką ma być prezentowany okręt - założenia są takie, że okręt ma być maksymalnie szybki i mieć niską wolną burtę, co ma dać dużą trudność trafienia go ogniem artyleryjskim. Zakładając, że osiągnięta prędkość (ponad 18 w. to jak na tamte czasy naprawdę sporo) pozwoli na uniknięcie trafień, zdecydowałem się całkowicie zrezygnować z opancerzenia. Artylerii również brak, niska wolna burta powoduje słabą dzielność morską, ale świadomie poświęciłem te cechy na ołtarzu prędkości, gdyż ma to być tylko mały i tani okręt obrony wybrzeża, działający na ograniczonym akwenie (np. na Bałtyku) i we współdziałaniu z innymi okrętami. Kto wie, być może w specyficznej sytuacji bitewnej (takiej jak np. pod Lissą) taka jednostka mogła by wykazać swoją przydatność?  

  



Sztandart, russian ram laid down 1867 (Engine 1868)

Displacement:
    1 050 t light; 1 072 t standard; 1 130 t normal; 1 176 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    177,23 ft / 177,23 ft x 32,41 ft x 14,01 ft (normal load)
    54,02 m / 54,02 m x 9,88 m  x 4,27 m

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 5 202 ihp / 3 881 Kw = 18,40 kts
    Range 950nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 104 tons (100% coal)

Complement:
    96 - 126

Cost:
    £0,133 million / $0,531 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 686 tons, 60,7%
    Hull, fittings & equipment: 364 tons, 32,2%
    Fuel, ammunition & stores: 80 tons, 7,1%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      213 lbs / 96 Kg = 3,0 x 6 " / 152 mm shells or 0,1 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,73
    Metacentric height 2,3 ft / 0,7 m
    Roll period: 9,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 36 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,53

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,491
    Length to Beam Ratio: 5,47 : 1
    'Natural speed' for length: 13,31 kts
    Power going to wave formation at top speed: 66 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -64,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        7,38 ft / 2,25 m
       - Forecastle (20%):    7,38 ft / 2,25 m
       - Mid (50%):        7,38 ft / 2,25 m
       - Quarterdeck (15%):    7,38 ft / 2,25 m
       - Stern:        7,38 ft / 2,25 m
       - Average freeboard:    7,38 ft / 2,25 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 195,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 53,4%
    Waterplane Area: 3 645 Square feet or 339 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 42%
    Structure weight / hull surface area: 61 lbs/sq ft or 299 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,89
        - Longitudinal: 2,67
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz