W latach
60-tych XIX w., skutkiem przebiegu bitwy pod Lissą, w wielu marynarkach
wojennych popularny był pogląd o dominującej przewadze taranowania nad
innymi rodzajami taktyki w bitwie morskiej. Zaowocowało to powstaniem w
kilku flotach klasy dość niezwykłych okrętów - taranowców,
przeznaczonych do realizacji tej właśnie taktyki. Taką jednostką ma być
prezentowany okręt - założenia są takie, że okręt ma być maksymalnie
szybki i mieć niską wolną burtę, co ma dać dużą trudność trafienia go
ogniem artyleryjskim. Zakładając, że osiągnięta prędkość (ponad 18 w. to
jak na tamte czasy naprawdę sporo) pozwoli na uniknięcie trafień,
zdecydowałem się całkowicie zrezygnować z opancerzenia. Artylerii
również brak, niska wolna burta powoduje słabą dzielność morską, ale
świadomie poświęciłem te cechy na ołtarzu prędkości, gdyż ma to być
tylko mały i tani okręt obrony wybrzeża, działający na ograniczonym
akwenie (np. na Bałtyku) i we współdziałaniu z innymi okrętami. Kto wie,
być może w specyficznej sytuacji bitewnej (takiej jak np. pod Lissą)
taka jednostka mogła by wykazać swoją przydatność?
Sztandart, russian ram laid down 1867 (Engine 1868)
Displacement:
1 050 t light; 1 072 t standard; 1 130 t normal; 1 176 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
177,23 ft / 177,23 ft x 32,41 ft x 14,01 ft (normal load)
54,02 m / 54,02 m x 9,88 m x 4,27 m
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 5 202 ihp / 3 881 Kw = 18,40 kts
Range 950nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 104 tons (100% coal)
Complement:
96 - 126
Cost:
£0,133 million / $0,531 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery: 686 tons, 60,7%
Hull, fittings & equipment: 364 tons, 32,2%
Fuel, ammunition & stores: 80 tons, 7,1%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
213 lbs / 96 Kg = 3,0 x 6 " / 152 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,73
Metacentric height 2,3 ft / 0,7 m
Roll period: 9,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 36 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,53
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,491
Length to Beam Ratio: 5,47 : 1
'Natural speed' for length: 13,31 kts
Power going to wave formation at top speed: 66 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -64,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 7,38 ft / 2,25 m
- Forecastle (20%): 7,38 ft / 2,25 m
- Mid (50%): 7,38 ft / 2,25 m
- Quarterdeck (15%): 7,38 ft / 2,25 m
- Stern: 7,38 ft / 2,25 m
- Average freeboard: 7,38 ft / 2,25 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 195,8%
- Above water (accommodation/working, high = better): 53,4%
Waterplane Area: 3 645 Square feet or 339 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 42%
Structure weight / hull surface area: 61 lbs/sq ft or 299 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,89
- Longitudinal: 2,67
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz