czwartek, 30 sierpnia 2012

Holenderski drednot Kinsbergen - 27.01.2012

W poście z 4maja 2010 r. przedstawiałem projekt holenderskiego pancernika obrony wybrzeża, jaki był rozważany przez ichniejszą flotę przed pierwszą wojną światową. Dla przypomnienia: był to okręt stanowiący kontynuację linii rozwojowej holenderskich okrętów pancernych, jednostka w typie pomniejszonego predrednota, o wyporności rzędu 8000 ton, uzbrojona w 4działa 280 mm i o relatywnie niedużej prędkości.  Rychło jednak zdano sobie sprawę, że takie okręty nie będą wystarczające do ochrony interesów holenderskich w Indiach Wschodnich, gdzie głównym przeciwnikiem zaczynała jawić się Japonia, zbrojąca się właśnie w nowoczesne okręty, w tym  4wielkie i szybkie jak na owe czasy krążowniki liniowe typu Kongo. Jasnym stawało się, że potrzebne będą raczej okręty w typie drednota. Wymagania stawiane przed nową jednostką przewidywały uzbrojenie w 8 dział 343 mm, 250 mm pancerz na burcie i prędkość przynajmniej 21 w. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie, niemiecka stocznia Krupp-Germania przedstawiła projekt 743, nieco przypominającego pancerniki typu Kaiser –drednota o wyporności normalnej 21.300 ton, uzbrojonego zgodnie z wymaganiami i rozwijającego prędkość 22 w. Ambitni Holendrzy przewidywali,  że takich okrętów zostanie zbudowanych 9 – 5dla ochrony Indii Wschodnich i 4 na wody macierzyste. Niestety, z planów tych nic nie wyszło. Inna rzecz że akurat ten projekt nie spełnił wszystkich oczekiwań Holendrów  (m.in. kąty ostrzału wież na śródokręciu  na przeciwległą burtę były zbyt wąskie), ale to już temat na kolejny post;-)
Okręty w typie: Kinsbergen (1914), Evertsen (1914), Piet Hein (1915), Kortenaer (1915).
 
Kinsbergen, dutch battleship laid down 1912 (Engine 1914)

Displacement:
    18 351 t light; 19 405 t standard; 21 297 t normal; 22 812 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    591,74 ft / 585,86 ft x 86,71 ft x 25,79 ft (normal load)
    180,36 m / 178,57 m x 26,43 m  x 7,86 m

Armament:
      4 - 13,50" / 343 mm guns (2x2 guns), 1 231,26lbs / 558,49kg shells, 1912 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread
      4 - 13,50" / 343 mm guns (2x2 guns), 1 231,26lbs / 558,49kg shells, 1912 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on side, all amidships
      12 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 102,98lbs / 46,71kg shells, 1912 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      6 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1912 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side ends, evenly spread
      8 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1912 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 11 266 lbs / 5 110 kg
    Shells per gun, main battery: 95
    4 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    9,84" / 250 mm    335,04 ft / 102,12 m    13,94 ft / 4,25 m
    Ends:    3,15" / 80 mm    114,01 ft / 34,75 m    10,66 ft / 3,25 m
      136,81 ft / 41,70 m Unarmoured ends
    Upper:    5,51" / 140 mm    187,47 ft / 57,14 m    5,41 ft / 1,65 m
      Main Belt covers 88% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        1,18" / 30 mm    335,04 ft / 102,12 m    17,88 ft / 5,45 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    11,8" / 300 mm    5,51" / 140 mm        11,8" / 300 mm
    2nd:    11,8" / 300 mm    5,51" / 140 mm        11,8" / 300 mm
    3rd:    3,94" / 100 mm          -                  -
    4th:    1,97" / 50 mm          -                  -
    5th:    1,97" / 50 mm          -                  -

   - Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning tower: 15,75" / 400 mm

Machinery:
    Coal and oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 3 shafts, 33 422 shp / 24 933 Kw = 22,00 kts
    Range 8 000nm at 12,50 kts
    Bunker at max displacement = 3 407 tons (75% coal)

Complement:
    880 - 1 145

Cost:
    £2,019 million / $8,075 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 1 408 tons, 6,6%
    Armour: 6 473 tons, 30,4%
       - Belts: 2 490 tons, 11,7%
       - Torpedo bulkhead: 262 tons, 1,2%
       - Armament: 2 147 tons, 10,1%
       - Armour Deck: 1 314 tons, 6,2%
       - Conning Tower: 261 tons, 1,2%
    Machinery: 1 382 tons, 6,5%
    Hull, fittings & equipment: 9 088 tons, 42,7%
    Fuel, ammunition & stores: 2 947 tons, 13,8%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      30 596 lbs / 13 878 Kg = 24,8 x 13,5 " / 343 mm shells or 4,6 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,11
    Metacentric height 5,0 ft / 1,5 m
    Roll period: 16,4 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 78 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,86
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,56

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,569
    Length to Beam Ratio: 6,76 : 1
    'Natural speed' for length: 24,20 kts
    Power going to wave formation at top speed: 44 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,00 degrees
    Stern overhang: 2,33 ft / 0,71 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        25,30 ft / 7,71 m
       - Forecastle (20%):    23,43 ft / 7,14 m
       - Mid (63%):        22,28 ft / 6,79 m (14,07 ft / 4,29 m aft of break)
       - Quarterdeck (24%):    14,07 ft / 4,29 m
       - Stern:        14,53 ft / 4,43 m
       - Average freeboard:    19,92 ft / 6,07 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 95,4%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 162,6%
    Waterplane Area: 36 092 Square feet or 3 353 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 104%
    Structure weight / hull surface area: 179 lbs/sq ft or 872 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,94
        - Longitudinal: 1,69
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz