Dziś
prezentuje krążownik pancernopokładowy dla norweskiej marynarki
wojennej, będący odpowiednikiem duńskiego Valkyrien. Budowa przez
Norwegię okrętu w reakcji na okręt duński jest o tyle prawdopodobna, że w
ciągu XIX w. stosunki pomiędzy tymi dwoma krajami, stanowiącymi przed
1814 r. jedność - nie układały się najlepiej. Okręt jest zbudowany w
myśl popularnych w końcu XIX w. koncepcji "jednego nokautującego
uderzenia", stawiających kaliber artylerii ponad jej liczebnością i
szybkostrzelnością. W tym przypadku mamy do czynienia z dwoma działami
240 mm i czterema 150 mm (ogólnie uzbrojenie jest produkcji niemieckiej)
co daje imponującą siłę ognia jak na okręt 3000-tonowy. Dla porównania,
nieco tyko mniejszy Valkyrien miał dwa działa 210 mm, 6 dział 150 mm i
był wolniejszy, osiągając 17 w.
Nidaros, norwegian cruiser laid down 1889 (Engine 1890)
Displacement:
2 694 t light; 2 818 t standard; 3 040 t normal; 3 217 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
287,99 ft / 287,99 ft x 38,65 ft x 16,57 ft (normal load)
87,78 m / 87,78 m x 11,78 m x 5,05 m
Armament:
2 - 9,45" / 240 mm guns in single mounts, 415,47lbs / 188,45kg shells, 1889 Model
Breech loading guns in deck mounts with hoists
on centreline ends, evenly spread
Main guns limited to end-on fire
4 - 5,91" / 150 mm guns (2x2 guns), 101,43lbs / 46,01kg shells, 1889 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships
8 - 1,97" / 50,0 mm guns in single mounts, 3,76lbs / 1,70kg shells, 1889 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread
Weight of broadside 1 267 lbs / 575 kg
Shells per gun, main battery: 85
3 - 17,7" / 450 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,97" / 50 mm - -
2nd: 1,57" / 40 mm - -
- Armour deck: 1,77" / 45 mm, Conning tower: 2,95" / 75 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 6 267 ihp / 4 675 Kw = 18,40 kts
Range 2 700nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 399 tons (100% coal)
Complement:
204 - 266
Cost:
£0,375 million / $1,499 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 158 tons, 5,2%
Armour: 310 tons, 10,2%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 42 tons, 1,4%
- Armour Deck: 254 tons, 8,4%
- Conning Tower: 13 tons, 0,4%
Machinery: 1 053 tons, 34,6%
Hull, fittings & equipment: 1 172 tons, 38,6%
Fuel, ammunition & stores: 346 tons, 11,4%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 106 lbs / 502 Kg = 2,7 x 9,4 " / 240 mm shells or 0,4 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
Roll period: 12,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 65 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 1,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,30
Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak, raised quarterdeck
Block coefficient: 0,577
Length to Beam Ratio: 7,45 : 1
'Natural speed' for length: 16,97 kts
Power going to wave formation at top speed: 52 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 13,19 ft / 4,02 m
- Forecastle (12%): 12,73 ft / 3,88 m
- Mid (30%): 12,73 ft / 3,88 m (11,35 ft / 3,46 m aft of break)
- Quarterdeck (17%): 12,73 ft / 3,88 m (11,35 ft / 3,46 m before break)
- Stern: 12,73 ft / 3,88 m
- Average freeboard: 12,02 ft / 3,66 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 166,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 84,8%
Waterplane Area: 7 763 Square feet or 721 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 78%
Structure weight / hull surface area: 90 lbs/sq ft or 439 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,91
- Longitudinal: 2,37
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz